در نشست مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی مطرح شد؛

سازمان نقشه برداری کشور، متولی اجرای طرح گرید ملی/ سدها عایق سیل بودند یا عامل!؟

معاون مدیریت کارتوگرافی سازمان نقشه برداری گفت: سازمان نقشه برداری کشور ، متولی استاندارد سازی و اجرای طرح گرید ملی برای کشور است.

سازمان نقشه برداری کشور، متولی اجرای طرح گرید ملی/ سدها عایق سیل بودند یا عامل!؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد عرب کرمی، معاون مدیریت کارتوگرافی و اطلس های ملی سازمان نقشه برداری کشور در نشست مدیریت سیلاب و داده‌های مکانی گفت: گريد ملی یک روش استاندارد اندکس بندی است که بهبود در مکان یابی و بهبود راهبری عملیاتی برای گروه های امداد و نجات را در مدیریت بحران می تواند داشته باشد.


بیشتر بخوانید: سازمان هواشناسی ۵ روز قبل از سیل هشدار داده بود


وی افزود: شبکه ای که دارای مختصات و مکان یابی صحیح با کدگذاری استاندارد است، خیلی راحت ما را به مختصات مکانی مشخصی می رساند. گرید ملی به راحتی شماره نقشه ها و کدهای داده های مکانی در منطقه بحران زده را مشخص می کند. این کد دهی می تواند به صورت منحصر به فرد، در کل کشور برای تمام دستگاه های اجرایی یک روش استاندارد مکان یابی باشد.

عرب کرمی تاکید کرد: مختصات سیستم های تصویر به دلیل پیچیدگی برای همه مردم قابل استفاده نیست و گرید ملی جایگزین ساده ای برای آدرس دهی و تعیین محل بحران قابل استفاده قرار می گیرد. سازمان نقشه برداری کشور ، متولی استاندارد سازی و اجرای طرح گرید ملی برای کشور است.

بی‌توجهی به برنامه ریزی تا کی؟

در ادامه این نشست علیرضا قراگوزلو مشاور رییس سازمان نقشه برداری کشور به رتبه‌بندی سوانح طبیعی و غیرطبیعی بر اساس اهمیت و تبعات آن پرداخت و گفت: سیل، زلزله و تصادفات جاده‌ای سه رتبه اول را در اثرات سانحه های طبیعی کسب کرده اند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و بدون استفاده از داده‌های مکانی در آمایش سرزمین بخش عظیمی از دردسرهای سازمان نقشه برداری با نهاد های مرتبط است.

قراگوزلو بیان کرد: بی‌توجهی و کم توجهی به نقش سازمان های زیربنایی همچون سازمانهای نقشه برداری و هواشناسی سوالی است که سال هاست متخصصان این رشته را درگیر کرده است. چه سازمانی مسوول پاسخگویی به خساراتی است که به جان و مال مردم وارد شده و ناشی از بی توجهی به برنامه ریزی است؟ سال هاست حرف از عمل زده می شود اما ما چیزی جز گرفتاری و کارهای دقیقه ۹۰ نمی بینیم.

 

عامل اصلی وقوع سیل 

مهدی معتق استاد دانشگاه هانوفر و GFZ با اشاره به طغیان رودهای دز و کارون در سیل اخیر، گفت: معتقدم سدها خودشان عامل وقوع سیل بوده‌اند. هر ۱۲ روز یکبار با تصاویر ماهواره‌ای امکان رصد وضعیت آب‌های زیرزمینی ایران وجود دارد و بر همین اساس نسبت به خطر فرونشست پیاپی هشدار داده می‌شود، درحالیکه چنین امکاناتی وجود دارد، متاسفانه مدیریت بحران در ایران از اطلاعات آنلاین از وضعیت کشور بی بهره است و با تکنولوژی ۲۰ سال پیش عمل می‌کند! البته منظورمان تنها تجهیزات نیست بلکه تفکرات و اثبات های علمی مدیران هم همینطور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار