ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب می‌آیند/رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «در کمین گل سرخ»

مهمترین رویداد‌های ادبیات از ۲۴ تا ۳۰ فروردین را با یک کلیک بخوانید.

۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب می‌آیند/تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «در کمین گل سرخ» رونمایی شد/

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه ادبیات هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب می‌آیند/ هزینه ۱۵ میلیاردی برای برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور

محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اظهار امیدواری برای حضور دانشجویان استان‌هایی که دچار سیل شدند در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: همه شما می‌دانید کتاب در تاریخ ایران شکوه بزرگی داشته است. کار برگزاری نمایشگاه ادامه و استمرار شکوه تاریخی کتاب است. برگزاری برنامه‌های مختلف برای پاسداشت شکوه تاریخی کتاب، همت زیادی می‌طلبد؛ چه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه نهاد‌های حاکمیتی مختلف. شهرداری تهران پس از اینکه پذیرفت مصلای تهران، مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد، همکاری خوبی با ما در وزارتخانه داشت.

حضور ۲۴۰۰ ناشر داخلی در نمایشگاه سی و دوم

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تقویت کتاب و کتابخوانی است؛ البته صنعت نشر ما در این مدت با مشکلاتی روبرو بوده است. با مشارکت دولت و تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکلات را تا حدی رفع کردیم و به نمایشگاه دوره سی و دوم رسیدیم. این مشکلات چه به لحاظ قدرت خرید مردم و چه قیمت کاغذ بود. امسال هم یارانه‌ها اضافه شد و هم مشارکت موسسات در نمایشگاه کتاب و این استقبال نشان داد که ایرانیان با وجود مشکلات، علقه تاریخی خود را به کتاب دارند. امسال چین میهمان ویژه نمایشگاه سی و دوم است. تصدی گری کمتری را در نمایشگاه امسال داریم و بیشتر صنوف کار‌های نمایشگاه بین المللی کتاب امسال را انجام می دهند. این سیاستی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بر آن تاکید داشتند. در مجموع امسال، حدود ۲۴۰۰ ناشر داخلی با ۳۰۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه سی و دوم می‌آیند.

برندگان «پولیتزر ۲۰۱۹» معرفی شدند

جایزه پولیتزر معتبر‌ترین جایزه بخش‌های روزنامه نگاری، ادبیات و موسیقی در آمریکا محسوب می شود که توسط ناشر آمریکایی در سال ۱۹۱۷ تاسیس شد.

برخی برندگان این مراسم علاوه بر دریافت لوح ویژه این مراسم، مبلغ ۱۰ هزار دلار نیز جایزه دریافت می کنند.

این رویداد برندگان خود را در بخش‌های اصلی «داستانی» «غیرداستانی» «زندگینامه» «تاریخی» «نمایشنامه» و «شعر» به شرح زیر اعلام کرد:

برنده بخش نمایشنامه ای: جکی سیبلیس دروری برای کتاب «نگاه عادلانه»

برنده بخش شعر: فارست گاندر برای کتاب «همراه با»

برنده بخش زندگی نامه: جفری استوارت با کتاب «دورگه جدید: داستان زندگی آلین لاک»

برنده بخش تاریخی: دیوید بلایت برای نویسندگی کتاب «فردریک داگلاس؛ پیامبر آزادی»

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «در کمین گل سرخ» رونمایی شد/ فرمانده کل ارتش: خلوص در بندگی، دلیل جایگاه رفیع شهید صیاد شیرازی است

مراسم هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با انتشار و رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «در کمین گل سرخ» همراه شد.

در این مراسم که  در محل گلزار شهدای بهشت زهرا قطعه ۲۹ برگزار شد، سرلشکر فیروزآبادی مشاور رهبر انقلاب، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها، محسن مومنی شریف نویسنده اثر و رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام رحیمیان رئیس سابق بنیاد شهید انقلاب اسلامی و خانواده شهید صیاد شیرازی حضور داشتند.

رهبر انقلاب بر اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تاکید دارند

عطارزاده، معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم اظهار داشت: موسسه و دفتر حفظ و نشر، مسئولیت صیانت و نشر اندیشه‌های رهبر انقلاب را عهده‌دار است. آنچه در منظومه فکری ایشان بیش از هر چیز مورد تاکید و توجه است، اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

وی تصریح کرد: دفتر نشر نیز با انتشار آثار در جهت ترویج این مهم اهتمام دارد. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر همواره به بزرگداشت ایثارگران، رزمندگان و جانبازان اهتمام داشتند. ما نیز پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت را برگزار می‌کنیم و امروز هشتمین مراسم را در جوار آرامگاه سپهبد صیاد شیرازی که به کتاب «در کمین گل سرخ» به قلم محسن مومنی شریف می‌پردازد، برپا خواهیم کرد.

برگزاری روز مقاومت در نمایشگاه کتاب/ خدمات اتوبوسرانی و تاکسیرانی به بازدیدکنندگان

قادر آشنا با اشاره به برگزاری «جشن مقاومت» در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: روز جمعه (۶ اردیبهشت ماه) همزمان با سومین روز نمایشگاه کتاب برنامه «جشن مقاومت» برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این برنامه که با حضور دکتر محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی و رئیس سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود، نمایندگان مختلفی از جنبش‎های آزادی بخش فلسطین و ناشران داخلی و خارجی فعالی در حوزه مقاومت حضور خواهند داشت. همچنین در این برنامه از پوستر جایزه جهانی فلسطین رونمایی خواهد شد.

قادر آشنا تقدیر از خانواده‌های ۵ شهید مدافع حرم را بخش دیگری از برنامه‌های این روز اعلام کرد و گفت: برنامه‌ای نیز با موضوع «نقش ادبیات در توسعه فرهنگ مقاومت اسلامی» برگزار می‌شود و در برنامه دیگری دیداری میان ناشران و نویسندگان فعال در حوزه مقاومت برنامه‌ریزی شده است.

چرا «خواندن توانستن است» شعار نمایشگاه کتاب شد؟

 ایوب دهقانکار سخنگوی نمایشگاه کتاب در تشریح انتخاب شعار نمایشگاه کتاب در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر اظهار کرد: حکایت انتخاب شعار مفصل است. اعضای شورا بر انتخاب مناسب تاکید داشتند، اما از طریق کمیته روابط عمومی فراخوانی را منتشر کرده بودیم و از تمام مردم کشور، جامعه علمی، پژوهشگران و اندیشمندان و اصحاب قلم دعوت شد شعارهای پیشنهادی را به دبیرخانه ارسال کنند. در ادامه شعار‌های بسیار با تنوع زیاد اعلام وصول شد.

وی اضافه کرد: اعضای شورا ملاک‌هایی برای انتخاب شعار سال داشتند. اتفاق نظر بر این بود که رویکرد و چشم انداز ایدئولوژی ما را برای کتاب و مطالعه نشان دهد. از سویی در شورای سیاستگذاری تاکید شد مسائل اخیر کشور مغفول نماند. خصوصا حوادثی که در سطح ملی و فرامنطقه‌ای رخ داد؛ اقدام نابخردانه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران و...

تشریح فعالیت‌های انتشارات سوره مهر در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب

نشست خبری انتشارات سوره مهر درباره فعالیت‌های این انتشاراتی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز در انتشارات سوره مهر با حضور عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری برگزار شد.

عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر در این مراسم با اشاره به اینکه چندی پیش تعداد کتاب‌های گویای سوره مهر به ۱۰۰ عنوان رسیده بود، اظهار داشت: تعداد کتاب‌های گویای انتشارات سوره مهر به ۱۳۰ عنوان کتاب رسیده است. این کتاب‌ها در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بستر‌های فلش بوک و سی دی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

کمک‌های فرهنگی به سیل‌زدگان در نمایشگاه کتاب

ابراهیم حیدری با اشاره به جمع‌آوری اقلام فرهنگی برای کمک به سیل‌زدگان گفت: شبکه مروجان کتابخوانی که یک نهاد مردمی است و بیش از ۱۰۰۰ گروه و فعال فرهنگی در آن مشارکت دارند، در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، اقلام فرهنگی را برای سیل‌زدگان جمع‌آوری خواهند کرد.

وی ادامه داد: با این برنامه‌ریزی افرادی که قصد کمک فرهنگی به سیل‌زدگان را دارند، می‌توانند در نمایشگاه کتاب تهران نسبت به این کار اقدام کنند.

امکان استقرار بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در زائرسرای حرم امام (ره)

مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به امکان اسکان دانشجویان و ناشران شهرستانی در زائرسرای حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: با توجه به اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب بازدیدکنندگان و ناشرانی از استان‌های کشور در تهران حضور پیدا می‌کنند، هماهنگی‌های لازم با زائر سرای حرم مطهر امام خمینی (ره) برای اقامت آن‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: زائر سرای حرم مطهر امام خمینی (ره) روزانه پذیرش ۱۰۰۰ نفر را دارد و صبحانه رایگان در اختیار بازدیدکنندگان و ناشران شهرستانی قرار خواهد داد. علاقه‌مندان برای استفاده از این ظرفیت در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می‎توانند به بخش رفاهی نمایشگاه کتاب تهران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار