باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بازار اجاره مسکن به دست دلالان افتاده است/ چرا برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن وجود ندارد؟

بازار اجاره مسکن امسال زودتر از سال های گذشته به راه افتاده است در حالیکه قیمت ها در این بازار روند صعودی دارد.

دبه کردن مالکان، شیوه جدید اجاره‌داری شد/ رشد ۵۰ درصدی اجاره در دومین ماه سال ۹۸به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تب و تاب بازار اجاره امسال نسبت به سال‌های گذشته زودتر آغاز شده و همین امر نگرانی‌های بسیاری را برای مستأجران ایجاد کرده است. بر اساس گزارشات میدانی،  قیمت‌های اجاره مسکن در برخی از مناطق کشور به ویژه در تهران افزایش یافته که برای اقشار ضعیف جامعه غیرقابل تحمل است؛ بنابر این از سال گذشته مهاجرت مستأجران به حومه شهر‌ها آغاز شده که این امر به دلیل نبود زیرساخت های لازم مشکلاتی برای بازار مسکن و دولت به وجود می آورد.

بازار مسکن در سال گذشته با افزایش قیمت ۱۱۰ درصدی روبرو شد و بسیاری از خریداران مسکن را ناامید کرد. از سوی دیگر  مخالفت دولت با افزایش تسهیلات باعث شد که بسیاری از خریداران مسکن به سمت بازار اجاره بروند و میزان تقاضا در بازار اجاره با رشد ۸۰ درصدی مواجه شود و با توجه به عدم عرضه مسکن مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر مستأجران شد.

دبه کردن به بازار اجاره رسید

به گفته بسیاری از مستأجران، امسال بازار اجاره با مشکل تازه‌ای به نام دبه کردن مالکان روبرو شده است. یکی از مستأجران در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت: هفته گذشته یک آگهی برای اجاره واحد مسکونی منتشر شد و طی تماسی که با مالک گرفته شد مقرر گردید که ۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه یک میلیون تومان برای یک واحد ۶۰ متری در منطقه جنوب تهران پرداخت کنم، اما زمانی که به مشاور املاک مراجعه کردیم مالک زیر بار قیمت تعیین شده نرفت و اعلام کرد که در طول یک هفته قیمت‌ها تغییر کرده و من کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون تومان اجاره دریافت نمی‌کنم.

 


بیشتر بخوانید: آیا قیمت مسکن در اردیبهشت ۹۸ ثابت می‌ماند؟/ خریداران مسکن به حومه کلانشهر‌ها مهاجرت کردند


مستاجران مجبور به انعقاد قراردادهای نجومی هستند

یکی دیگر از مستأجران هم در محدوده شرق تهران  به خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که چنین مشکلی برای بنده هم ایجاد شده و مالک در زمان تنظیم قرارداد اجاره، دبه کرده و حتی تا دو برابر قیمت تعیین شده درخواست می‌کند. با توجه به آنکه مستأجران زمان چندانی برای پیدا کردن ملک دیگری ندارند مجبور می‌شوند که چنین قیمت‌هایی را قبول کنند.

همچنین یکی از مشاوران املاک در محدوده مرکز تهران در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره این موضوع گفت: متأسفانه امسال علاوه بر آنکه مالکان چشم و هم‌چشمی برای تعیین نرخ اجاره دارند، دبه کردن را هم به مشکلات خود اضافه کرده‌اند و همین موضوع باعث شده که مستأجران به مشاوران املاک هم بدبین شوند به طوری که طی چند هفته گذشته میزان مراجعات به مشاوران املاک برای اجاره کردن ملک بسیار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش یکی دیگر از مشاوران املاک اعلام کرد که فصل بازار اجاره امسال بسیار زودتر آغاز شده و مستأجران بدلیل آنکه در ماه رمضان جابجا نشوند زودتر به دنبال ملک خود می‌گردند.

وی گفت: امسال قیمت‌های اجاره بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و دلیل اصلی این افزایش قیمت هم رشد ۱۱۰ درصدی قیمت خرید و فروش ملک است.

این مشاور املاک با اشاره به اینکه بازار اجاره نشأت گرفته از خرید و فروش مسکن است، گفت: بدلیل آنکه قیمت ها در بازار خرید و فروش افزایش یافته، بسیاری از متقاضیان خرید بدنبال اجاره‌نشینی می‌روند و همین موضوع باعث شده که طمع مالکان زیاد شود و قیمت‌های نجومی را برای این بازار تعیین کنند.

وی افزود: اگر سال گذشته یک واحد ۵۰ متری در محدوده جیحون متری یک میلیون تومان برای اجاره بود امسال به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالیست که برخی از مالکان در زمان انعقاد قرارداد دبه می‌کنند.

سایت های اینترنتی بازار اجاره مسکن را به هم ریخته است

یکی دیگر از مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که دبه کردن مالکان در زمان تنظیم قرارداد بدلیل آن است که تخفیف ندهند.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته چنین روشی تنها برای بازار خرید و فروش بود، اما امسال این موضوع به بازار اجاره هم رسیده و باعث شده که مستأجران با مشکلات بسیار زیادی روبرو شوند از سوی دیگر ایجاد سایت‌های اینترنتی و ارائه آگهی‌ها با قیمت‌های نجومی باعث شده که این بازار بصورت کامل بهم بریزد.

در همین رابطه حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امسال بسیار نگران بازار اجاره هستم، گفت: به نظر می‌رسد که قیمت‌های اجاره امسال حداقل ۳۰ درصد افزایش داشته باشد .

وی اظهار کرد: باید قیمت اجاره در بازار مسکن منطقی و معقول باشد، ولی متاسفانه امسال به نظر می‌رسد که این بازار دچار تورم شدید باشد.

عقبایی با بیان اینکه امسال بیش از سال گذشته مالکان تمایل به دریافت اجاره دارند افزود: به طور معمول هر سال مالکان به جای رهن کامل اقدام به دریافت اجاره می‌کردند، اما با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ملک میزان دریافت اجاره حداقل به یک میلیون تومان می‌رسد.

نایب رئیس اتحادیه املاک استان تهران افزود: همزمان با افزایش قیمت اجاره و ملک، میزان مهاجرت متقاضیان مسکن و هم چنین مستاجران به حومه شهر‌ها افزایش یافته است.

 اجرای بازار مسکن استیجاری امسال ضروری است

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه دولت باید طرح مسکن اجاره‌ای را به مرحله اجرایی برساند، گفت: بازار اجاره هیچ راهی برای کاهش قیمت ندارد و تنها سیاست حمایتی و تولید مسکن اجاره‌ای در سبد‌های مختلف باعث می‌شود که این بازار به ساماندهی برسد.

وی گفت: در گذشته خوابگاه‌های خصوصی و یا مسکن‌های اجاره‌ای وجود داشت و مالکان با اجرای طرح‌های تشویقی دولت واحد‌هایی را تنها برای اجاره‌ دادن می‌ساختند و ۱۰ تا ۱۵ سال این واحد‌ها را به اشخاص متأهل اجاره می‌دادند همین امر باعث شده که در دهه‌های گذشته بازار اجاره ساماندهی داشته باشد.

کیانپور با اشاره به اینکه دولت می‌تواند با ارائه طرح‌های تشویقی از جمله عدم دریافت مالیات و یا عوارض ساختمان، مالکان را به ساخت واحد‌های اجاره‌ای تشویق کند و با کاهش قیمت تمام شده نگرانی مستأجران را از بین ببرد، گفت: بازار اجاره متأثر از بازار خرید مسکن است و با کاهش نرخ پایه پولی کشور متأسفانه طی یک سال گذشته تمامی فشار‌ها به مستأجران و یا خریداران خرد مسکن وارد شده است بنابر این دولت باید طرح مسکن استیجاری را هرچه سریعتر به مرحله اجرا برساند.

در ادامه هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه متأسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای بازار اجاره ندارد و عملاً بازار مسکن به دست مردم و به ویژه دلالان افتاده است، گفت: مردم در این بازار، خود قیمت را تعیین می‌کنند و دولت هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر متأسفانه نگاه اسلامی و انصاف در بازار مسکن از بین رفته و هیچ کدام از افراد و به ویژه مالکان، مستأجران را درک نمی‌کنند و به دلیل طمع زیاد در این بازار شاهد افزایش نجومی قیمت‌ها هستیم.

بهادری تأکید کرد: در سایر بازار‌ها از جمله بازار خودرو شاهد هستیم که دولت کاملاً ورود کرده و با ارائه بخشنامه‌هایی مانع افزایش بی رویه قیمت خودرو  شده است، اما در اقتصاد مسکن متأسفانه دولت بازار را رها کرده و واسطه‌گران را به عنوان تصمیم گیرندگان قرار داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تا به امروز دولت هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن به ویژه بخش اجاره نداده است و همین موضوع باعث افزایش بیش از ۲۰درصدی قیمت‌های اجاره شده است و به نوعی این آمار‌ها نشان می‌دهد که دولت در این بازار هیچ کاره است.

بازار اجاره مسکن به عنوان مهمترین بازار برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه، این روز‌ها حال چندان خوشی ندارد و بسیاری از مستأجران را نگران کرده است. از سوی دیگر دولت به ویژه وزیر جدید راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان هیچ اقدام و یا طرحی برای بازار اجاره در نظر نگرفته‌اند که همین امر باعث تشدید نابسامانی در این بازار شده است. به گفته بسیاری از کارشناسان اگر دولت طرح دوسالانه کردن اجاره و دریافت مالیات از خانه‌های خالی و یا عایدی مسکن را به مرحله اجرایی برسانند شاید این بازار روی آرامش را ببیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
گر چه مالکیت در اسلام یک اصل مهم ومحترم است ولی این مسآله دلیل نمیشود مالکین کم وکسری درآمد خود را از مستاجرین جبران کنند وبه دلخواه خود هر قیمتی را که دوست دارند اعلام کنند درپیشگاه خداوند جوابگو خواهید بود دنیا ابدی نیست وشما هم تا ابد بهره آن را نخواهید برد به فکر دیگران هم باشید
Iran (Islamic Republic of)
راستگو
۲۰:۵۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
در کشورهای اروپایی قیمت املاک بر اساس قیمت منطقه ای است که سالانه ابلاغ گردیده و هیچ کس حق نرخ گذاری ندارد و خیابان به خیابان قیمت گذاری شده است.
نکته ی جالب اینکه این محدودیت در کشورهای مدافع سرمایه گذاری و حامی بخش خصوصی است!
شوربختانه در کشوری که داعیه ی حمایت از قشر ضعیف رو داره فقط و فقط مدافع منافع دلالان و سرمایه گذاران از خدا بی خبر هستند و هیچ فریادرسی نیست!
پیشنهاد میکنم کمیته ای با مسئولیت راه و شهرسازی و عضویت شهرداری، اتاق اصناف، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، اداره ثبت اسناد و املاک، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و با نظارت دادستانی تشکیل و سالیانه نسبت به تعیین قیمت منطقه ای املاک اقدام نموده و ضمانت اجرای تنظیم قولنامه با نرخ بالاتر از مصوب در واحدهای مشاورین املاک، پلمپ واحد صنفی و نیز ممنوعیت دفاتر اسناد رسمی از انتقال رسمی این املاک باشد.
تنها راه برون رفت از این داستان هولناک همین راه است و بس.
با سپاس از سایت خوب باشگاه خبرنگاران جوان
لطفا با توجه به فراگیری مسئله، این موضوع در بخش های مهم خبری و نشست ها مورد بررسی قرار گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
مگه دولت هم داریم ؟ والا از اردیبهشت پارسال مملکت دست دلال و رانت خور هست . و تنها چسزی که دست دولته دلار 4200 تومنیه که اونم دو دستی میده به همین آقایون مفسد محترم !!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۱۳:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
سپاه اگه بموقع بیاد بساط همسونو جمع میکنه
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۳:۱۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
سلام ، یه سری به شهرکرد بزنید ببینید قیمت مسکن تاکجا گرون شده و عملا کسی قدرت خانه دار شدن را ندارد. یعنی واقعا در کشور به این بزرگی که چهره استکبار جهانی را به خاک مالیده ، توان برخوردبا دلالان وبانگاه های تورم زا موجود نیست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
شهرکرد دست تهران رو از پشت بسته و انگار هیچ صاحبی نداره این استان.
بابا مسلمون! مسکن مهر تو این شهر استان محروم که شش ماهش یخچاله! شده 300 ملیون!!!
کی باید پاسخگو باشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۱۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
مشاورین املاک بدون هیچ گونه نظارتی هرکاری که دلشون بخواد با مشتری می‌کنند همشون دلال شدن.اتحادیه هم از اونا بدترن
اصلا نظارتی روشون نیست
توهربنگاه چند نفر سرمایه گذار به عنوان خریداروفروشنده نشسته
بازار مسکن رو همین دلالها به آشوب کشیدن
وگرنه هم خونه خالی اجاره ای زیاده هم خونه فروشی وهم زمین کافی
دولت وشهرداریها مسئول این همه آشوب در بازار مسکن هستند
آخه این همه دلال چه خبره توی بنگاه ها
آدمهای بی صلاحیت که فقط دنبال سرکیسه کردن مردم هستند
چرا توهرشهری چندتا مرجع کارشناسی و خرید فروش ایجاد نمی‌شود که زیر نظر شهرداری ها باشه
من توقم زندگی میکنم کسی رو میشناسم که بالغ بر 50تا قواره زمین تو یک محله نوساز خریده و همین کارش باعث شد قیمت زمین تو همون محله رو سه برابر کنه
اینطور حرکتها درهمه جای کشور به وضوح قابل مشاهده است.
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۲:۲۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
این بازار مسکن از بی کفایتی دولت ومسئولین است دریک مملکت باید دولت به همه کارهاو مسائل نظم دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
این دلالان چه کسانی وکجا هستندکه هرمشکلی درست می کنند وبا آنها برخوردی صورت نمی گیرد یک عمر اسم دلال راشنیدم ولی نشنیدم که یکی ازآن ها دستگیر ومحاکمه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
الان شما برید ببینید دلالان حتی به مسکن‌های مهر هم رحم نمیکنن طرف احتیاج نداره رفته خانه خریده و باقیمتهای نجومی میفروشن بدترین کار دولت دست کاری نرخ سود بود و بعد وام دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
خدایا مرگمونو بده تا از دست این مسولان بی درد و این زندگی راحت بشیم میان میگن اگر فلان مواد غذایی نیست یا گرونه نخورید خوب باشه نمی‌خوریم مسکن دیگه خوردنی نیست مسلمون که بگیم نمخوریم ناموس مردم باید سر پناه داشته باشه چیزی مثل مسکن که صفر تا صدش برای خودمان است تو جنوب تهران زندگی میکنیم تو یک خانه کوچک اما الان به حدی رسیده اجاره خانه که نمی‌دونیم چه کار کنیم تازه من زنم رو با به بچه طلاق دادم بخاطر همین مسکن الان با یه بچه موندم چکار کنم چهل و پنج سال کار کردم میخواستم پارسال همین خانه رو بخرم که یهو گرون شد الان اون پول رو باید بدم همین خانه رو اجاره کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
انشا الله دلالان به خاک سیاه بنشینند وهر پول گزافی که به مردم تحمیل میکنند از حلقومشان بیرون بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
شغل فقط دلالی مسکن بهترین شغل در ایران
-
حزب الله
۱۰:۴۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
دولت و برنامه؟! دولت برای کدوم مشکل برنامه دارد که برای مسکن داشته باشد؟! دولت از عهده تنظیم قیمت پیاز و گوجه فرنگی هم عاجز است! بزودی و در آستانه ماه رمضان شاهد افزایش و نایابی خرما خواهید شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
آقا چرا به بازار مسکن سامان داده نمی شود. همه اش دست املاکی هاست. آنها چهار برابر تعرفه دولتی می گیرند و برای این منظور اول کار از مشتری امضا می گیرند که اگر ملک نشان داده ما را خربدی ، از ما بخری و این قدر کمیسیون بدهی! یک کلاهبرداری دیگر املاکی ها این است که با تبلیغات رنگارنگ و دروغین ، مثلا درآمد ۲۰ میلبون در ماه، مشاور املاک جذب می کنند. در این مورد این افراد فاقد شغل و از همه جا مانده اند که فریب این شعارها را می خورند و بعد از چند ماه بدون درآمد بودن تازه متوجه می شوند که کلاه بر سرشان رفته و درآمدی نیز نداشته اند و در ضمن برای جدا شدن از آنها و گرفتن شناسنامه خود، باید پول آگهی های تبلیغاتی را که املاک به اسم او داده، را نیز بدهند.!! چرا بساط این کلاه برداران را جمع نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۰:۱۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
متاسفم واسه دولت های مختلف کشورم که همینجوری میان و میرن و هیچ برنامه ای توی هیچ مسله ای برای آینده ندارند اگه ۱۰ سال پیش برنامه جامه ای برای مسکن یا هر مسله دیگری توی کشور بود الان وضع این نمیشد با بدون برنامگی و مدیریت ضعیف متاسفانه که دارند، ادامه می دهند. در آینده نه چندان دور از این بدترش هم همه میبینند.مدیریت و این مشکلات زمانی درست می شود که مردم بتوانند مشکلات زندگیشون رو دقیق درک کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۰:۰۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
این مافیای مسکن که دولت رو تصرف کرده
Iran (Islamic Republic of)
ssh
۱۰:۰۳ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
آخه چرا هيشكي مسئول نيست؟؟؟
نميشه همه چيو ول كنين كه
روز به روز فقط داره آمار دزد و دروغگو زياد ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
کل مملکت دست دلا لانه

و دلال قیمت همه چی رو تعیین میکنه و هیچکی هم نظارت بر بازار نداره

تو تهران هم که سیاست اصلاح طلبها مشخصه اینقدر شرایط زندگی تو تهران رو سخت میکنند تا جمعیت تهران به شهرستانها مهاجرت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
فقط بازار مسکن بدست. دلالان نیفتاده...بازار خودرو ..بازار میوه جات...بازار ارز...بازار سکه وطلا...بازار گوشت ...وووووو
چون اقتصاد ما از قدیم الایام اقتصاد دلالی و واسطه گری بوده وهست
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۰۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
ای بابا مملکت افتاده دست دلالان . هیچ کسی هم نمی تواند کاری کنه .مسئولین فقط حرف میزنند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۱۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
متاسفانه هرچی داد می زنیم مسولین نمیشوند....چکار باید کرد ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
مسئولین خودشون دلال هستن. اگر کاری انجام بدن نون خودشون آجر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۵۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
بحث اقساط وام مسکن درکشور موضوعی همه جانبه است وفراگیر تعجبه که رسانه ها این موضعات مهم را دنبال نمیکنن اخیرا بانک مسکن طرحی داشت که همه منتظر تمدید آن هستند خیلی ها منتظر پیگیری از بانک هستند انتظار است باشگاه ظرف هفته اینده به این مساله بپردازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
چرا دولت و مجلس و قوه قضاییه دارندگان مسکن خالی را وادار به پرداخت مالیات نمیکنند تا این آشفته بازار مسکن سامان بگیرد؟این شک ایجاد میشود که خود انها هم شاید در این مصوع ذی نفعند باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
سلام

تمام این مشکلات برمیگرده به سیاست دولت

وقتی سود بانکی رو پایین بیاری همینه دیگه قبلا مالک ملک رو رهن میداد پولشو میزاشت بانک
الان با این همه گرونی مالک بدبخت که خودش بدهکار وام بانکه برای خرید همین خونه معلومه که میاد کرایه میگیره تا قسط بانک رو بده . با حقوق ماهیانه هم زندگیش رو بچرخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
دولت برای حل کدام مشکل مملکت برنامه دارد که برای حل مشکل مسکن برنامه داشته باشد ان ارز و طلا ؛ مرغ و گوشت ؛ مسکن و اجاره ؛ و....
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
بازار اجاره هم دلالی است پیشنهاد میکنم باشگاه خبرنگاران یک پویش همه گیر رو به طرح عدم افزایش اجاره ویا درصدی کمی در کشور شروع کنه مطمئن باشید این کمکی کمتر از کمک به سیل زدگان نیست
اجاره همه مردم درگیرن ولی سیل بخشی از ملت
امتحان کنید شما دسترسی به رسانه دارید اگر بنده رسانه داشتم به این گونه مباحث می پرداختم ویقینا مشارکت ملی ومخاطب ملی زیادی هم پیدا میکردم
آخرین اخبار