در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ابراهیمی: تأسیس مجدد وزارت بازرگانی سبب دوگانگی مدیریت و تشدید واردات می‌شود/ مفتح: صنعت و بازرگانی هر یک نیازمند تخصص‌های جداگانه هستند


برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی تأسیس مجدد وزارت بازرگانی برگزار شد.


ابراهیمی: تأسیس مجدد وزارت بازرگانی سبب دوگانگی مدیریت و تشدید واردات می‌شود/ مفتح: صنعت و بازرگانی هر یک نیازمند تخصص‌های جداگانه هستندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۸ فروردین ماه به بررسی سایه روشن طرح جدید مجلس برای تأسیس مجدد وزارت بازرگانی پرداختند.

محمد مهدی مفتح نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق طرح در ابتدا با اشاره به اینکه دولت، مجلس و تمام اعضای حاکمیت موظف هستند کار مردم را به درستی انجام دهند لذا ساختار اداری مناسب برای انجام کارهای مردمی در کشور باید وجود داشته باشد، گفت: جهان و اولویت ها در حال تغییر است، باید بهترین شکل خروجی و بهترین نحوه خدمت‌رسانی به مردم را داشته باشیم و ساختارها هم باید بر این اساس و مبنا تنظیم شوند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: هدف این نیست که بر روی یک ساختار تعصب داشته باشیم؛ در طول ۴۰ سال گذشته تغییر ساختارهای زیادی را شاهد بودیم به طوری که در گذشته روزی با چهار وزارتخانه در موضوع صنعت، معدن و تجارت روبرو بودیم، مسئولان اداره کشور وظیفه دارند با نظر کارشناسی شکلی از اداره کشور را تنظیم کنند که بهترین بازدهی را داشته باشد.

مفتح با اشاره به اینکه در شرایط امروز، صنعت نیاز به مدیریت خاص دارد، ادامه داد: صنعت و بازرگانی هر یک نیازمند تخصص‌های جداگانه هستند و وابستگی به خارج باید کاهش یابد، مطابق قانون اساسی هیئت دولت شخصیت واحدی است که باید نسبت به تصمیماتشان پاسخگو باشند لذا مجلس می‌تواند از هر وزیر سوال کند و در آنجا دیگر منافع جمع لحاظ می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت قبلی و دولت نهم و دهم باید شرح وظایف وزارت صمت را ارائه می‌دادند تا کار به تفکیک، طرح و لایحه نمی‌رسید تصریح کرد: باید در خدمت تولید و افزایش آن باشیم چراکه هدف اصلی کشور استقلال و رونق تولید است.

وی با اشاره به اینکه از خودرو گرفته تا سیب زمینی و پیاز مردم گله‌مند هستند زیرا دولت در همه امور دخالت می‌کند افزود : قبلا سیب زمینی رایگان به مردم ارائه می شد و حالا به این وضعیت رسیده است و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در محصولات مختلف هستیم.

مفتح با اشاره به اینکه در کشورهای صنعتی پیشرفته مانند ژاپن واحد صنعتی به فروش کاری ندارد ادامه داد: ما با مردم نشست و برخاست داریم و که آنها از قیمت سیب زمینی و پیاز گلایه مند هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت و نمایندگان مجلس خدمتگزاران مردم هستند گفت: کشاورزان جزئی از مردم هستند و باید در خصوص محصولات قیمت بهینه وجود داشته باشد، لذا وزارت جهاد کشاورزی باید شرایط الگوی کشت را در نظر بگیرد. ما با قیمت بالای سیب زمینی مخالف هستیم و مصلحت نیست که در بازار شاهد بروز چنین مشکلاتی باشیم.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه اشکال اقتصاد ما بیشتر به ساختار برنمی‌گردد، گفت: متاسفانه درگیر سیاست‌های اشتباه شده‌ایم که عمدتاً در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد، آن هم به دلیل نداشتن برنامه مشخص است، اساسی‌ترین اشکال در سیستم اقتصادیف دولتی بودن اقتصاد است اما که در حوزه اقتصاد بیشترین اشکال را به گردن ساختار انداختیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت کشور را دچار اشکال کرده‌ایم و لذا بر این اساس مردم نیز دچار سردرگمی شده‌اند افزود: صنعت، معدن و تجارت به یکدیگر متصل هستند و قرار نیست مدیریت جداگانه‌ای بر آنها اعمال شود، سابقه بازرگانی در کشور نشان می‌دهد که تا الان به صورت واردات محور عمل کرده است این در حالی است که بازرگانی می تواند در خدمت تولید قرار گیرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی دقیقاً بازار مصرف را به هم می‌زند خاطرنشان کرد: اگر منافع ملی در نظر است باید ساختار را کوچک کرد و مدیریت به صورت واحد و یکپارچه باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از آزمون و خطا دست برداریم ادامه داد: اگر وزارت بازرگانی مجدداً تاسیس شود سبب دوگانگی مدیریت و تشدید واردات خواهد شد، پس باید سیاست های اشتباه را کنار بگذاریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه در واردات برنج، شکر و تجارت چای تجربیات تلخی داریم اظهار داشت: این موضوع تولیدکنندگان را دچار آسیب کرده است، با تشکیل وزارت بازرگانی رضایتمندی ایجاد نخواهد شد، تشکیل وزارت بازرگانی مغایر قانون اساسی و بند ۱۰ سیاست های کلی نظام است.

مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت روحانی با اجرای قانون انتزاع بخشی از وظایف وزارت صمت را به وزارت جهاد داده است که این موضوع مشکلات را زیاد می‌کند گفت: طبق برنامه پنج ساله، کوچک‌سازی و عدم افزایش ساختارها را ارائه دادیم به طوری که هزینه‌هایش را دولت باید بپردازد، بنده نگران هستم که تحریم‌ها موفق شوند.

مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران نیز طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه بیشتر از این که هدف مشخص شود بر سر ابزار ها صحبت می‌کنیم افزود: متاسفانه بر روی ابزارها متمرکز شده ایم ، ما استراتژی توسعه اقتصادی نداریم .

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به بخش کشاورزی لطمه می زند گفت: در وزارت بازرگانی شاهد سوء مدیریت بودیم، ما ساختارهای جدید را متناسب با قانون تمرکز اصلاح نکردیم، یکی از معضلات تنظیم بازار در این است که تصمیم گیرنده واحد نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بروسلی
۱۲:۴۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
بهتر است نمایندگان به این قانون کوچک سازی دولت توجه بیشتری کنند .
به جای اینکه بودجه کشور را صرف پرداخت حقوق پرسنل دولت کنیم که هرساله در حال افزایش و ایجاد فاصله شدید طبقاتی و فشار بار مالی سهمگین بر روی کشور خواهد شد بهتر است با شیوه های مدرن تری به سمت مدیریت واحد و کوچک سازی دولت با شیوه های نوین در دسترس برویم.
آخرین اخبار