روسیه: اوضاع کنونی لیبی نتیجه مداخله نظامی ناتو است

وزیر خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود ناآرامی‌های کنونی در لیبی و بی‌ثباتی در این کشور را نتیجه مداخله نظامی ناتو دانست.

روسیه: اوضاع کنونی لیبی نتیجه مداخله نظامی ناتو استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزر خارجه این کشور و مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای وی، در تماسی تلفنی درباره سوریه و تحولات جاری لیبی گفتگو کردند.

دو طرف نسبت به افزایش تنش‌ها در لیبی و درگیر‌های نظامی اخیر پیرامون شهر طرابلس، پایتخت این کشور به شدت ابراز نگرانی کردند. بنا به این بیانیه لاوروف شرایط کنونی لیبی را نتیجه مداخله نظامی ۲۰۱۱ سازمان ناتو در این کشور دانست.

سال ۲۰۱۱ همزمان با آغاز تظاهرات مردمی در لیبی، کشورهای متشکل در سازمان نظامی ناتو به بهانه همیشگی «دفاع از آزادی مردم و دموکراسی» عملیات هوایی مشترکی را علیه این کشور انجام دادند و دولت مستقر لیبی و معمر قذافی، دیکتاتور سابق را سرنگون کردند.

پس از مرگ معمر قذافی تاکنون لیبی شاهد درگیری‌ها و شورش‌های خونین بوده و دولت مرکزی واحدی در آن تشکیل نشده است. پارلمان مستقر در شهر طبرق که سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و از حمایت «ارتش ملی لیبی» برخوردار است بر شرق این کشور حکومت می‌کند. «دولت وفاق ملی» که سال ۲۰۱۵ تشکیل شد نیز کنترل بخش‌های غربی لیبی، از طرابلس به بعد را به عهده دارد. دولت وفاق ملی تحت حمایت سازمان ملل است.

اختلافات میان دو طرف درگیر در لیبی با وجود مذاکراتی که در ماه فوریه انجام شد، همچنان ادامه دارد و در روز‌های اخیر بالا گرفته است. این درگیری‌ها از پنج‌شنبه دو هفته پیش زمانی‌ که ژنرال خلیفه حفتر اعلام کرد قصد دارد طرابلس را از وجود «تروریست‌ها» پاکسازی کند، شدت یافت.

در مذاکرات ماه فوریه، فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی و رئیس دولت وفاق ملی  با ژنرال خلیفه حفتر توافق کردند که نهاد‌های دولتی را متحد و تا پایان سال جاری میلادی انتخابات ملی برگزار کنند، اما با درگیری‌های کنونی اوضاع این کشور پیچیده‌تر شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) امروز پنجشنبه اعلام کرد در درگیری‌های اخیری که در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی به وقوع پیوسته است، حدود ۲۰۵ نفر از جمله ۱۸ غیرنظامی کشته و ۹۱۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. همچنین بنا به گزارش آژانس مهاجرت این سازمان، درگیری‌های جدید بر سر کنترل شهر طرابلس بیش از ۱۸ هزار نفر را آواره کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار