برگزاری نخستین همایش اخلاق بالینی کشور در جیرفت

دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی کشور گفت: ایجاد کمیته‌های اخلاق بالینی از سوی نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی اعتماد موجود در جامعه را ارتقا می‌دهد و مشکلاتی که در اثر ناهماهنگی و سوتفاهم پیش بیاید را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علیرضا پارسا پور دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی کشور عصر امروز در نخستین همایش اخلاق بالینی کشور در جیرفت گفت: اهمیت همایش اخلاق بالینی این است که نخستین همایشی است در سطح مناطق آمایشی در حوزه اخلاق بالینی برگزار می‌شود، از سال گذشته وزارت بهداشت دستورالعمل تشکیل کمیته‌های اخلاق بالینی دانشگاهی، کمیته‌های ملی و کمیته‌های بیمارستانی را ابلاغ کرده است این حرکت جدی و جدیدی است که درحوزه اخلاق بالینی در حوزه سلامت می‌تواند ایجاد کند.

وی افزود: از جمله حرکت‌های ارزشمند در حوزه اخلاق بالینی در سازمان نظام پزشکی ابلاغ راهنمای اخلاق بالینی است که در ۱۳ فصل و ۱۴۰ بند به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسیده و در شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت هم به عنوان یک سند مقبول وزارت بهداشت مورد تاکید قرار گرفته است و به عنوان یک استاندارد اخلاق بالینی در سطح نظام سلامت میتواند مبنای داوری‌های اخلاقی قرار بگیرد.

پارساپور تصریح کرد: این همایش که با حضور فعالان حوزه بالینی در کمیته‌های اخلاق بیمارستانی و دانشگاهی در منطقه آمایشی هشت است، آغاز خوبی است که مسائل و مشکلات خود را در این همایش‌ها مطرح کنند و به راهکار‌های مشترکی در این زمینه برسیم.

وی اظهار کرد: هدف این است تا در سطح ملی و دانشگاهی مقوله اخلاق بالینی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند و به عنوان یک راهکار خروج از بسیاری از بن بست ها، مشکلات و تنش‌هایی که ممکن است به ویژه در ایام اخیر که به لحاظ بودجه‌ای دچار هستیم مورد توجه باشد که توجه به کمیته‌های اخلاق بالینی میتواند این تنش‌ها را به حداقل ممکن برساند و در این زمینه گره گشا باشد.

دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی کشور ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برای میزبانی نخستین همایشی اخلاق بالینی در کشور گفت: همواره جایگاه حرفه‌مندان در جامعه مبتنی بر اعتماد بوده است، یعنی اعتماد رکن رکین فعالیت حرفه‌مندان در جامعه بوده و دوام و قوام نظام سلامت هم بر حفظ و ارتقای این اعتماد است.

پارساپور گفت: ایجاد کمیته‌های اخلاق بالینی و استاندارد‌های رفتار حرفه‌ای در سطح جامعه از سوی نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی این پیام را به جامعه میرساند که خود حرفه‌مندان نسبت به این موضع حساسیت لازم را دارند و فراتر از استاندارد‌های معمول جامعه نسبت به آن استاندارد‌های تعریف و تبیین می‌کنند که نسبت به آن پایبند خواهند بود و اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد برخورد مناسب و متناسب با آن را داشته باشند این می‌تواند اعتمادی که در جامعه هست را ارتقا دهد و مشکلاتی که در اثر ناهماهنگی و یا ناآگاهی و سوتفاهم پیش بیاید را برطرف کند.

دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی کشور تصریح کرد: در کار پزشک اصل خدمت به مردم است و در تجویز پزشک باید منافع بیمار در اولویت باشد و انتقال این پیام به بیمار نیازمند توانمندی است.
انتهای پیام /ی

در تجویز پزشک باید منافع بیمار در اولویت باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار