۲ عادت بد غذایی که عمرتان را کوتاه می‌کند/ میوه‌ و آجیل بیشتر مصرف کنید

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: باید مصرف انواع سبزی، میوه‌ و آجیل‌ را به ۲ برابر مصرف کنونی رساند.

رژیم غذایی نامناسب با ۱۱ میلیون/ 2 عامل مرگ در جهان شناخته شد/ ازبکستان در صدر ایستاد/ مصرف بهینه آجیل و میوه‌ها بیشتر و گوشت قرمز کمتر شودبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد؛ تازه‌ترین نتایج مطالعه جهانی بیماری ها و رژیم غذایی بد را مهمترین عامل خطر مرگ در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است.

وی ادامه داد: این مطالعه از سوی موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا (IHME) در ۱۹۵ کشور طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ و با مشارکت بیش از ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان از جمله ایران انجام و نتایج آن در مجله معتبر بین‌المللی لنست منتشر شده است.

ملک زاده گفت: بر اساس ننایج این مطالعه رژیم غذایی نامناسب عامل خطر ۱۱ میلیون مرگ در ۲۰۱۷ بوده و یک پنجم مرگ‌ها را می‌توان به این عامل خطر نسبت داد، مرگ و میر منتسب به رژیم غذایی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ بیش از هشت میلیون فقره افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: نکته بسیار قابل اهمیت آن است که تاثیر عامل خطر تغذیه نامناسب و ناکافی در سال ۲۰۱۷، از مصرف سیگار و حتی فشار خون بالا بیشتر بوده است. مصرف کم میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌های غلات، آجیل و دانه ها، شیر، فیبر، کلسیم، اسید چرب امگا ۳ غذا‌های دریایی، چربی‌های اشباع نشده و رژیم غذایی با گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین شکر، اسید‌های چرب ترانس و سدیم، اشکال مهم رژیم غذایی نامناسب هستند که عمر افراد را کوتاه می‌کنند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷، مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی بد مرتبط با مصرف مقادیر بسیار کم مواد غذایی همچون غلات، میوه، آجیل و دانه ها، بیشتر از رژیم غذایی با سطوح بالای مواد غذایی مانند چربی‌های ترانس، نوشیدنی‌های شیرین و سطوح بالای گوشت قرمز و فرآوری شده بوده است.

بیشترین کمبود‌ در رژیم غذایی شامل چه موادی است؟

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بیشترین کمبود‌ها در رژیم غذایی نامناسب، مربوط به مصرف بهینه آجیل و دانه، شیر، دانه‌های غلات و بیشترین افزایش برای نوشیدنی‌های شیرین شده، گوشت فرآوری شده و سدیم دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: امروزه در جهان تنها ۱۲ درصد از مقدار توصیه شده از آجیل و دانه‌های غلات و بر عکس، ۱۰ برابر مقدار توصیه شده نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شود.

ملک زاده گفت: بالاترین میزان مرگ و میر مربوط به عامل خطر رژیم غذایی در ازبکستان و کمترین در اسرائیل بوده است. پس از اسراییل، فرانسه، اسپانیا، و ژاپن کشور‌هایی بودند که پائین‌ترین درصد مرگ و میر ناشی از رژیم‌های غذایی نامناسب را داشتند.

وی یادآور شد: طبق این مطالعه، باید مصرف گوشت قرمز و شکر را به حدود نصف مصرف کنونی و مصرف سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها را به منظور جلوگیری از همه‌گیر شدن چاقی در سراسر جهان و جلوگیری از تغییرات اقلیمی فاجعه بار به ۲ برابر مصرف کنونی رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
عالي سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
باشه بهش میگم!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
جناب ما عيد هم اجيل نخريديم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
ممنون عالي بود
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
ببخشیدا، ولی ما برای خرید رب و ماکارانی و سویا و گوجه و پیاز و سیب زمینی دچار مسئله ایم، بعد شما میگید آجیل؟! ظاهرااااا هیچ کس از وضعیت معیشتی و قدرت خرید کم مردم خبر نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
این مسئول محترم ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خیلی لطف کردند آمار 2017 جهانی رو به خورد ایرانیان می دهند
ایشون بهتر در وزارت بهداشتی که حضور دارند آمار همون 96 رو در مورد کشور ایران بدهند. اینکه تحقیقات سایر کشورها قطعا به درد ایران نمی خورد چون سیستم غذایی هر ملتی با دیگران فرق دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
میوه آجیل خوب اومدی هروقت پولدار شدیم چشم
Iran (Islamic Republic of)
شهریار پیرمرادی
۲۰:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
جناب دکتر در رابطه با سالمترین کشورهای دنیا از نظر تغذیه باید ببینید اونها چی میخورند و چطوری میخورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
احتیاج به گفتن نیست مردم چه بخورن اگه پولش باشه خودشون بلدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
هرچي مواد غذايي خوب داخلي رو صادر ميكنن مواد درجه سه وچهار با قيمت بالا در اختيار مردمه اونوقت ميگين رژيم غذايي مناسب داشته باشين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
مگه چقدر حقوق میگری ؟ دکتر جون !!!
Iran (Islamic Republic of)
صمد جباروند بهروز
۱۶:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
صدایت از جای گرمی در می آید.باحقوقم مگر میشود آجیل خرید.آجیل دیگر برای ما افسانه شده است.
Germany
ناشناس
۱۴:۲۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
اگر میخواهید مصرف گوشت و میوه و آجیل را بالا ببرید یا باید اشتغال زایی کنید یا باید میزان یارنه را پنج برابر کنید.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
عید نتونستیم آجیل بخریم الان ازکجا پول بیاریم بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
میوه و آجیل گرونه
آخرین اخبار