موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

انتقاد یک نوازنده از به رسمیت نشناختن موسیقی در کشور/ برگزاری آیین آواز در ارسباران

مهمترین اخبار موسیقی از ۲۴ تا ۳۰ فروردین ماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی اشاره می‌کنیم.

انتقاد اهالی موسیقی از وزیر ارشاد

دیدار نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هیأت مدیره خانه موسیقی و جمعی از هنرمندان موسیقی عصر شنبه ۲۴ فروردین ماه در خانه موسیقی برگزار شد. در این دیدار وزیر ارشاد شنونده نظرات و انتقادات هنرمندان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نگاه به موسیقی و سیاست‌گذاری‌ها در موسیقی باید به ثبات برسد، گفت: این اتفاق نیاز به کار مشترک دارد.

سید عباس صالحی با تاکید بر این مطلب افزود: برای رسیدن به این هدف نیازمند پیشنهاد و راه کار‌هایی هستیم تا ببینیم که چگونه می‌توان این موضوع را پیش برد و این تنها با جلسات با پیشکسوتان و متخصصان میسر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه موسیقی چه جایگاهی می‌تواند در فضای ایران داشته باشد نیاز دارد که ما مسؤولان و هنرمندان و استادان موسیقی دست به دست هم دهیم. هویت یک ملت با شاخصه‌هایی مانند خط و زبان و … تعریف می‌شود، اما از نظر تاریخی موسیقی مقدم بر خط و زبان است. تاریخ و هویت انسانی با موسیقی آغاز می‌شود و اگر به هویت‌های متنوع انسانی و ملیت‌های مختلف جامعه انسانی نگاه و توجه داشته باشیم، این تکثر باعث می‌شود جامعه انسانی جامعه معروف شود و بخشی از هویت‌ها که ملت‌ها را با شاخصه‌های خود تعریف می‌کند، موسیقی است و موسیقی ملل می‌تواند تکثر جامعه انسانی را در عین وحدت انسانی به هم وصل کند.

صالحی در ادامه گفت: چنان که انسان‌ها بدون هوا و آب و غذا نمی‌توانند زندگی کنند، بدون موسیقی هم نمی‌توانند زندگی کنند و اگر ما غذای موسیقی را متناسب با اقلیم و خاک به جامعه و انسان‌ها ندهیم، غذای موسیقی را از جای دیگری می‌گیرند که ریشه در این اقلیم ندارد. اگر نیاز به موسیقی را به رسمیت نشناسیم، افراد سراغ غذای موسیقی غیررسمی می‌روند که ممکن است سنخیتی با اقلیم آنان نداشته باشد. امروز که دوره تنهایی انسان است مصرف موسیقی در انسان مدرن و فرامدرن افزایش یافته است و موسیقی، جزو مکمل انسان تنهای امروز است. هم نیاز به موسیقی طبیعی است و هم مصرف موسیقی در این دوره بالاتر است و اگر آن موسیقی را که با فرهنگ و هنجار‌های زندگی ایرانی هماهنگ است، نداشته باشیم، افراد سراغ شبه غذا‌های موسیقی می‌روند؛ بنابراین ما به یک گفتگو درباره موسیقی در سطوح مختلف نیاز داریم و باید تلاش کنیم این ادبیات و گفتگو را مؤثرتر در سطوح مختلف قرار دهیم. ضرورت دارد که موسیقی از نظر نوع نگاه و سیاستگذاری ثبات نسبی داشته باشد و این به یک کار مشترک نیاز دارد که در این زمینه معاونت هنری، دفتر موسیقی، خانه موسیقی و هنرمندان باید کمک کنند.

وی افزود: اگر مسیر موسیقی را به رسمیت نشناسیم و در آن مشارکت نکنیم کار سخت خواهد شد، امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب در این فضا حرکت کردند، اما جریان سنتی‌تری هم در جامعه هستند که عکس این جهت حرکت می‌کند پس ما باید این ادبیات را در سطوح مختلف غنی‌تر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ترسیم و تصویر روشن از حرکت‌های زیرزمینی که در روی زمین دیده می‌شوند مخاطرات و هشدار‌هایی را برای موسیقی به همراه دارد.

وی افزود: اگر میدان بر موسیقی اصیل تنگ شود، پرونده موسیقی بسته نمی‌شود بلکه ممکن است موسیقی‌هایی جایگزین آن شود که متناسب با اقلیم و هنجار‌های فرهنگی ما نیست. ضرورت دارد که در فضای آموزش و پرورش و نهاد‌های تعلیم و تربیت گوش‌ها را به شنیدن موسیقی اصیل عادت دهیم و بخشی از این گفتگو هم با نهاد تعلیم و تربیت باید شکل بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد وضعیت موسیقی بانوان نیز تصریح کرد: وقتی موسیقی بانوان محدود شود، پرونده موسیقی زنان بسته نمی‌شود بلکه به مارکت‌های خاصی میدان داده می‌شود که موسیقی به تجارت تبدیل می‌شود.

صالحی در پایان در مورد قانون جدید مجلس مبنی بر تخصیص ده درصد درآمد کنسرت‌ها برای زیرساخت‌های موسیقی گفت: تلاش ما بر این است که با همکاری همکاران و هنرمندان به گونه‌ای عمل کنیم که کمترین آسیب بر اساس این مصوبه به موسیقی وارد شود.

فرهاد فخرالدینی در این دیدار گفت: امیدواریم برخلاف حوادثی که در ابتدای سال رخ داد و دل همه را به درد آورد، امسال سالی پر از آرامش و آسایش بخصوص برای هنرمندان باشد تا بتوانند در آرامش کار کنند و روزی شود که بستری مناسب برای پیشبرد هنر فراهم شود و کار کند و کسانی که خدمت می‌کنند موانع سر راهشان نباشد.

تقی ضرابی نیز در این دیدار گفت: کار موسیقی دشواراست و ضرورت دارد به آموزش درست در آموزشگاه‌های موسیقی توجه شود، چون در آموزشگاه‌هایی آموزش نادرست داده می‌شود و افرادی که آموزش غلط دیده اند، کار‌هایی انجام می‌دهند که متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی ما نیست. لازم است که در آموزش و پرورش به موسیقی درست توجه شود و صدای کودکان ساخته شود.

داریوش پیرنیاکان گفت: متأسفانه هنوز موسیقی در کشور ما به رسمیت شناخته نشده است و ضرورت دارد که برای به رسمیت شناخته شدن موسیقی عزم و تلاش جدی شود. امروز موسیقی کلاسیک، ایرانی، نواحی و موسیقی پاپ درست در حال تعطیل شدن است.

داوود گنجه‌ای در ادامه گفت: امیدوارم امسال سال وحدت و همبستگی بین موزیسین‌ها باشد و از تجارب خانه موسیقی که خانه عشق است استفاده شود.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در این دیدار گفت: خانه موسیقی سال دشواری را پشت سر گذاشت، اما با همه دشواری‌ها فعالیت‌هایی مانند نمایشگاه ساز، مسترکلاس‌ها و ورک شاپ‌هایی را برگزار کرد و برای ثبت ملی و جهانی ساز‌ها با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یونسکو همکاری کرد و تمام ساز‌های ایرانی در نوبت ثبت ملی هستند و تعدادی از ساز‌ها ثبت جهانی شده است.

نوربخش در ادامه گفت: درخواست داریم که مسئولان فرهنگی و هنری توجه بیشتری به موسیقی داشته باشند. در نوازندگی بانوان در بعضی از استان‌ها محدودیت و مشکل وجود دارد. مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری ۱۰ درصد از عوائد کنسرت‌های موسیقی به خزانه برای زیرساخت‌های فرهنگی هزینه‌های کنسرت را بالا می‌برد و برای هنرمندان و مردم پیامد‌هایی دارد و فعالیت‌های هنری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین در این دیدار محمد سریر، حسن ریاحی، سید محمد میرزمانی، شاهین فرهت و حاتم عسگری مطالبی را بیان کردند.

در پایان این دیدار به مناسبت تولد داریوش پیرنیاکان که ۲۳ فروردین است، جشن تولد پیرنیاکان برگزار شد.

دعوت از هنرمندان ایرانی برای حضور در فستیوال بین المللی

فستیوال بین المللی ترانه‌های شرقی ۲۶ تا ۳۰ اوت مصادف با ۴ تا ۹ شهریور در شهر سمرقند ازبکستان با هدف نشان دادن جایگاه خاص ملودی‌های شرقی، توسعه و افزایش اهمیت هنر موسیقی در کشور‌های شرقی، مطرح کردن موسیقی سنتی ازبکستان و دیگر کشورها، تبادل تجربیات موسیقایی برگزار می‌شود.

بر این اساس سفارت این کشور در تعاملات خود با ایران از گروه‌های فولکلور موسیقی ایرانی جهت شرکت در این فستیوال دعوت کرده است.

گروه‌های موسیقی که تمایل به شرکت در این فسیتوال را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه این فستیوال درخواست را تکمیل و نمونه آثار خود را ارسال کنند.

روابط عمومی دفتر موسیقی بالاخره انتخاب شد

علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی پس از ماه‌ها حضورش در این سمت در حکمی سحر طاعتی را به سمت مدیر روابط عمومی این دفتر منصوب کرد.

پیش از این مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد فعالیت رسانه‌ای دفتر موسیقی را انجام می‌داد. البته به دلیل گستردگی فعالیت‌های معاونت هنری اخبار دفتر موسیقی به درستی انتشار داده نمی‌شد.

در متن حکم مدیرکل دفتر موسیقی برای سحر طاعتی آمده است: با توجه به تخصص و تجربه ارزشمند شما در زمینه روابط عمومی و امور رسانه‌ای موسیقی به موجب این حکم به عنوان مدیر روابط عمومی دفتر موسیقی منصوب می‌شوید.

امید است که با اتکا به خداوند متعال و در تعامل با رسانه ها، هنرمندان و فعالان موسیقی و روابط عمومی معاونت امور هنری و وزارت متبوع در انجام امور محوله موفق و سربلند باشید.

سحر طاعتی روزنامه نگار حوزه موسیقی که فعالیت رسانه‌ای خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده، چهارسال مدیریت روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سه دوره مدیریت روابط عمومی جشنواره بین المللی موسیقی فجر (دوره‌های ۲۸، ۲۹ و ۳۰)، چهار دوره مدیریت روابط عمومی جشنواره موسیقی جوان (دوره‌های ۷ تا ۱۰) و مدیریت روابط عمومی بخش موسیقی ایرانی شصتمین بی ینال موسیقی ونیز را برعهده داشته است.

آئین آواز در ارسباران برگزار شد

سی و دومین نشست «آئین آواز» با قدردانی از استاد محمدباقر جعفری و اجرای چند برنامه با محوریت موسیقی لرستان در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

«بررسی غلط‌های مصطلح آوازی» موضوع اصلی نشست آئین آواز بود که جاوید عباسی فلاح، مسعود اعرابی و علی شیرازی به بیان نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

جاوید عباسی فلاح با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص ایران و اینکه همواره مورد تاخت و تاز کشور‌های بیگانه قرارگرفته است، اظهار کرد: متأسفانه کلمات بیگانه در زبان محاوره بسیار به کار می‌رود و غلط‌های مصطلح به وفور شنیده می‌شود. به هر صورت غلط مصطلح گفتاری به اصطلاحاتی گفته می‌شود که با جاگذاری فتحه، کسره عوض نمی‌شود و باید صحیح آن به کار رود همانند (چُنین وچِنان) وکلمات (پاییز، آئین) که همزه عربی دارند و در فارسی نباید به کار روند. غلط‌های مصطلح که معنی آن‌ها با یک کسره و فتحه عوض می‌شوند، همانندآخِر به معنی عاقبت، آخّر به معنی پایان وقّنا بی نیازی، قِنا به معنی صوت و آواز، مُهین اهانت کننده و مِهین به معنی بزرگترین، فّراق آسودگی، فِراق جدایی را از این دست شمرد.

علی شیرازی هم درباره غلط‌هایی که در محاوره تکرار می‌شوند، عنوان کرد: کلمه، گاهی یک معنی و یک مفهوم دارد در تعریف می‌گویند چه آدم خوبی است به جای آنکه بگویند چه فروشنده خوبی است (آدم اولین پیامبر و خاص است). وی خواهشا" که خواهش کلمه فارسی با تنوین عربی و کلماتی از این دست صحیح نیستند. به هر صورت ر تصنیف، شعر کلاسیک با حالات آهنگین و وزن دار به شعر کهن پهلو می‌زنند (چّشم وچِشم) و اینکه بیان ردیف کریمی و ردیف استاد دوانی و ردیف طاهرزاده غلط است و به جای آن بهتر است به مکتب‌های موسیقی اشاره شود.

مسعود اعرابی نیز عنوان کرد: در تاریخ آواز ایران صفحاتی که شنیده می‌شود غلط‌های بسیاری دارد، ولی گاهی موجب جذابیت خوانندگی می‌شود و داشتن یک آنی در آواز غلط‌ها را می‌پوشاند. از نظر من غلط مصطلح باید در جای دیگری مورد بحث قرار گیرد. اگر برای آواز یک وظیفه وکارکرد صرفاً موسیقیایی در نظر بگیریم آن وقت کلام در مرحله بعد قرار می‌گیرد. من ترانه لُری را نمی‌فهمم، اما از آن لذت می‌بردم. وقتی آواز را با کلام می‌دانیم جایش با کلمه عوض می‌شود و ما باید در خدمت معنا و کلام باشیم.

این پژوهشگر همچنین به وجود حکمت، فلسفه، حماسه، شعر نیمایی و شعر فروغ در آواز ایرانی اشاره کرد و گفت: ما ردیف را می‌خوانیم، اما صرفاً انگار مناسکی را بدون تأثیرگذاری لازم اجرا کردیم. به هر حال ماندن در شکوه آوازی گذشته مثل گلپا و شجریان عکس خواسته آنهاست چرا که باید رویکرد جدید داشته باشیم. من بر این باورم باید رویکرد تک بعدی به هنر داشت. گرچه از سوی دیگر هم معتقدم مطالعه در زمینه شعر نو کم است و آوازخوان باید به تماشای گالری و فیلم و گوش کردن موسیقی دیگران بپردازد و نسبت مان را با هنر معاصر دریابیم و حتماً با پژوهش و کشف دریافت‌های جدید به آواز‌های نو روی آوریم.

اجرای محمدباقرجعفری نیز با همراهی ایرج طیبی (ویولن)، حمیدرضا ناظریان (سنتور) و منصور باقری به همراه برگزاری آئین قدردانی از این استاد، اجرای آواز احمد بیرانوند و سجاد شوشتری، اجرای محمد ملاآقایی در دو بخش با قطعات محلی لری و سنتی با همکاری مختار فلاحی نوازنده کمانچه، امیر بیات نوازنده نی، آرین امیری نوازنده سنتور، فرهاد الماسی نوازنده تمبک بخش‌های دیگر سی و دومین نشست تخصصی آئین آواز بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار