طرح خشکه کاری برنج در زمین‌های شالیزاری آمل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل از اجرای طرح خشکه کاری برنج در زمین‌های شالیزاری آمل این شهرستان خبر داد.

سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: خشکه کاری و کشت به شیوه بذرپاشی (مانند غلات) کاهش مصرف آب را به دنبال دارد و به همین دلیل باید در ایران مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کاهش نزولات جوی و آسیب‌های خشکسالی در بیشتر استان‌های کشور باعث توجه کارشناسان کشاورزی به این روش شده تا استان‌های خشک و کم آب هم از کشت شالی و مزایای اقتصادی آن بهره‌مند باشد.

اسلامی با بیان اینکه شیوه کشت کنونی شالی در مناطق مختلف کشور و از جمله مازندران، گیلان و بخشی ازگلستان به روش سنتی، غرقابی است و مصرف آب در این شیوه خارج از توان منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی است، گفت: هر هکتار به روش سنتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب و در برخی از مناطق استان تا ۱۸ هزار متر مکعب آب نیاز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی آمل افزود: برآورد ما در این روش کشت بر این بود که هزینه‌های تولید و نیز مصرف آب حداقل تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: با توجه به اصلاح ارقام برنج ایرانی برای خشکه کاری، میزان عملکرد و نیز دوره زمانی کشت برنج به روش خشکه کاری با روش سنتی و غرق آبی حداقل ۱۵ روز اختلاف در دوره رشد تا برداشت داشته باشد.

اسلامی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی که بیشتر استان‌های کشور را در سال‌های اخیر تهدید کرده است و با توجه به محدویت‌های کشت برخی محصولات در استان ها، تغییر الگو‌های کشت می‌تواند بهترین راهکار برای حفظ بستر کشاورزی باشد.

وی گفت: طرح خشکه کاری در روستای دارکلا از توابع مرکز جهاد کشاورزی مرانده در سطح ۵ هزار متر مربع انجام شده است.

انتهای پیام/ م

طرحی برای افزایش برداشت برنج در شهرستان آمل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسفندیار رفیعی کشتلی
۱۸:۲۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
برای ترویج خشکه کاری برنج مایلم از راهنمایی های کارشناسان کشاورزی بهره مند شوم لطفا راهنمایی کنید