عملیات مبارزه با هجوم ملخ‌ها در استان اصفهان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ملخ‌های صحرایی، فعلا هیچ گونه تهدیدی برای استان اصفهان ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهندس رحیمی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ملخ‌های صحرایی فعلا هیچ گونه تهدیدی برای استان اصفهان ندارد و پیش‌بینی‌های لازم و نیز اقدامات اولیه و فوری در مبارزه با ملخ‌ها در سطح استان‌های جنوبی نظیر؛ هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر در حال انجام می‌باشد.
 
وی ادامه داد: بر اساس اعلام فائو و کارشناسان بخش کشاورزی، ملخ‌های صحرایی آفت‌هایی خطرناک برای کشاورزی کشور محسوب می‌شوند که در صورت تداوم حضور آنان می‌توانند امنیت غذایی را نیز مختل کنند.
 
رحیمی افزود: برخی از گله‌های ملخ صحرایی در غرب آسیا اقدام به تخم گذاری کرده و در قالب گله‌های بسیار بزرگ به سمت کشور‌هایی نظیر ایران هجوم آورده اند. افزایش هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد.
 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: ایران از ۲ جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کویت، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله جازموریان، چابهار و ایرانشهر این آفت در چند سال اخیر پس از ورود به کشور تخم ریزی کرده و بصورت انفرادی زیست می‌کنند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی افزایش تراکم پیدا خواهند کرد.
 
وی با بیان اینکه بر اساس قانون حفظ نباتات، کنترل ملخ‌ها به عهده دولت است، تصریح کرد: شبکه مراقبت جهاد کشاورزی در حال ردیابی و کنترل این آفت است و به محض مشاهده، اقدام‌ها و کنترل لازم صورت می‌گیرد.
 
حسین بهزادفر بخشدار مرکزی هم شهرضا گفت: ملخ‌ها که از شبه‌جزیره عربستان وارد کشور شده‌اند شش استان جنوبی کشور را مورد هجوم قرار داده‌اند و به استان اصفهان و شهرستان شهرضا نیز خواهند رسید.
 
مکیه جمشیدی، کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرضا هم گفت: ورود ملخ‌های صحرایی به کشور از بهمن ماه از شبه جزیره عربستان آغاز شد که به مناطق جنوبی کشور رسید و با آن‌ها مبارزه و جلوی آن‌ها گرفته شد، اما موج دوم این ملخ‌ها که ما را نگران کرده، پنج تا ده برابر ملخ‌های فعلی هستند و در دسته‌های ۵۰ میلیون عددی وارد کشور خواهند شد و روزانه قادرند صد تُن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.
 
حسنعلی رحیمی افزود: پیش بینی‌ها و اقدام‌های لازم برای هر گونه احتمال ورود ملخ‌های صحرایی به استان اصفهان صورت گرفته است.
 
انتهای پیام/ی

ملخ ها آفت‌های خطرناک کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.