رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد؛

لزوم مدیریت آسیب در مناطق سیل زده/ شهرستان‌های ملارد و شهر قدس بیمارستان مستقل ندارند

کوهپایه زاده گفت: شهرستان‌های ملارد و شهر قدس بیمارستان مستقل ندارند و به دنبال ساخت مراکز درمانی در این مناطق هستیم.

۲ شهرستان ملارد و شهر قدس هنوز بیمارستان مستقل ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشستی که امروز در ساختمان این دانشگاه و به مناسبت هفته سلامت برگزار شد با اشاره به اهمیت مدیریت آسیب‌ها در مناطق سیل زده اظهار کرد: در تقویم کشور ما علاوه بر ۱۸ فروردین که روز جهانی سلامت است، هفته اول اردیبهشت‌ ماه را نیز به عنوان هفته سلامت می‌شناسیم و امسال با عنوان "مراقبت‌های بهداشتی اولیه، راهی به سوی پوشش همگانی" نام گرفته است.

وی ادامه داد: این شعار با تاکید بر اهمیت بهداشت اولیه وظیفه‌ای ۲ چندان بر عهده همه متولیان سلامت می‌گذارد؛ مراقبت‌ها و بهداشت اولیه باید با هزینه مناسب در اختیار همه مردم قرار گیرد و امیدواریم در سال ۹۸ با همراهی سایر سازمان‌های مرتبت با بخش سلامت و امنیت غذا هماهنگی بین بخشی بهتری داشته باشیم تا هموطنان کشورمان هر چه بهتر از خدمات سلامت بهره برند.

کوهپایه زاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل و ۹ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو را در خود گنجانده است. این دانشگاه با بیش از پنج میلیون و ۱۸۰ هزار بیمار تحت پوشش که ۳۰۰ هزار نفر آن‌ها را بیماران روستایی و بقیه آن‌ها را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد، بزرگترین جمعیت تحت پوشش مجموعه‌های دانشگاهی را دارد.

۱۷ بیمارستان تحت پوشش بیمارستان علوم پزشکی ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: این مرکز بیش از ۱۷ بیمارستان تحت پوشش دارد که ۱۱ بیمارستان آن از مراکز آموزشی هستند؛ این امر منجر شده است تا دانشگاه علوم پزشکی ایران بزرگترین جمعیت بیمارستانی کشور را داشته باشد و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر از جامعه تحت پوشش دانشگاه از طبقه کم برخوردار هستند.

کوهپایه زاده گفت: شهرستان‌های ملارد و شهر قدس به ترتیب با جمعیت‌های۴۰۰ و ۳۰۰ هزار نفر هنوز بیمارستان مستقلی ندارند و به دنبال ساخت مراکز درمانی در این مناطق هستیم.

وی ادامه داد: ۲ بیمارستان دولتی فیروز آبادی جزو قدیمی ترین بیمارستان‌های تهران است و شهدای هفتم تیر نیز از جمله مراکز تحت پوشش این دانشگاه هستند که مراکز جدید آن‌ها به زودی افتتاح می‌شود و حجم خدمت رسانی را به طور چشم گیری افزایش می‌دهد.

کوهپایه‌زاده با اشاره به سه هزار و ۲۰۰ تخت دولتی تحت پوشش این دانشگاه، گفت: از سال ۱۳۹۶ شعار اصلی دانشگاه‌ "حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم" تعیین شد و تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام دادیم؛ این شعار به معنای آن است که علاوه بر آموزش و پژوهش به دنبال حرکت دانشجو‌ها به سمت خلق ثروت مادی و معنوی برویم، به عبارتی دیگر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به سمت ارائه خدمت به جامعه کشور و مردم جهان حرکت می‌کنند.

ضرورت کاهش هزینه‌های غیرضروری مراکز درمانی

وی ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیت برای رسیدن به اهداف دانشگاه بهبود بهره‌وری است؛ با توجه به وضعیت حال حاضر کشور بهره‌وری نسبت به گذشته از اهمیتی بیشتر برخوردار می‌شود؛ باید به دنبال آن باشیم تا ضمن حفظ کیفیت خدمات ارائه شده در مراکز درمانی هزینه‌های غیرضروری را نیز کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: از دیگر نکات مهم در دانشگاه بهبود بحث گردشگری سلامت است؛ در چند سال اخیر وزارت بهداشت به این موضوع پرداخته، اما دانشگاه‌ها کمتر وارد بحث گردشگری سلامت شدند و این در حالی است که خدمات ارائه شده می‌تواند علاوه بر سطح ملی به مردمان کشور‌های همسایه و حتی کشور‌های دورتر ارائه شود؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران ظرفیت‌هایی بالا دارد که می‌تواند از آن‌ها برای ارائه خدمت به بیماران خارج از مرز‌ها کمک بگیرد.

کوهپایه‌زاده تصریح کرد: از دیگر موضوعات حائز اهمیت برای امروز دانشگاه جذب دانشجویان خارجی است؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران ظرفیتی خوب برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی دارد؛ سالهاست که دانشجویانی مختلف از کشور‌های همسایه یا کشور‌های غربی برای تحصیل در رشته‌های مختلف به دانشگاه علوم پزشکی ایران مراجعه کرده و فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۱ نفر از دانشجویان تبعه افغان از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته مامایی فارغ‌التحصیل شدند، این دانشجو‌ها با حمایت سازمان ULFBA یا همان صندوق توسعه جمعیت بین‌المللی به تحصیل در این دانشگاه پرداختند، همچنین مداخله و همراهی سازمانی کشور ایتالیا باعث شد این سرمایه‌گذاری انجام شود و فارغ‌التحصیلان خارجی از این دانشگاه در رشته مامایی به سمت ارائه خدمت و حفظ سلامت مادر و کودک در افغانستان حرکت کنند.

ضرورت اعتباربخشی‌های بین‌المللی دانشگاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از دیگر مسائل مهم در دانشگاه اعتباربخشی‌های بین‌المللی است؛ همانطور که می‌دانید در پایان سال گذشته در یکی از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در بخش اخلاق توسعه پایدار دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه چهل و یکم قرار گرفت و بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی در رتبه‌های بعد از این دانشگاه قرار گرفتند، این رتبه در زمینه تحقق اهداف توسعه پایدار به دست آمد که نشان می‌دهد دانشگاه در رسیدن به اهداف و مسیری که انتخاب کرده است به درستی عمل کرده و امیدوار هستیم این رتبه کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه بنابر اظهارات وزیر بهداشت اقدامات باید بنابر ۶ اصل پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری، عدالت، شفافیت، مشارکت همه جانبه و تصمیمات مبتنی بر شواهد صورت بگیرند، بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی بخش‌هایی مختلف دارند؛ ۹ معاونت مختلف در این دانشگاه فعالیت می‌کنند و شاید اصلی‌ترین معاونت، معاونت آموزشی باشد، چراکه اساساً ما یک دانشگاه هستیم تا مرکز خدمات درمانی.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ایران همواره به دنبال آن است تا کیفیت آموزش‌های ارائه شده به دانشجویان را بهبود بخشد، همانطور که می‌دانید بیشترین بار فعالیتی در نظام سلامت بر عهده پزشکان عمومی است، پس نیاز داریم تا در پیش از دوره‌های تخصصی اهمیت بیشتری به آموزش بدهیم که متأسفانه در نظام آموزشی کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به احداث بیمارستان فیروزآبادی اشاره کرد که بیمارستان آموزشی بوده و به زودی با حضور دانشجویانی از رشته‌های علوم پزشکی مثل مامایی، پرستاری، اتاق عمل، توانبخشی، بهداشت، پیراپزشکی و غیره فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

تلاش برای جذب دانشجو‌ی بین‌الملل در رشته دندانپزشکی

کوهپایه‌زاده افزود: تلاش می‌کنیم دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی را که به تازگی به دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه شده‌اند، بهبود ببخشیم و امیدوار هستیم که بتوانیم در زمینه جذب دانشجو‌های بین‌الملل در رشته دندانپزشکی اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: حدود ۲۰۸ مقطع در این دانشگاه تدریس می‌شود و به دنبال آن هستیم تا برخی رشته‌هایی که نیازی به آن‌ها وجود ندارد تعدیل کنیم و به برخی رشته‌های شناور توجه بیشتری داشته باشیم از جمله اقداماتی که به تازگی در حال انجام آن هستیم پرداختن به رشته هوش مصنوعی است که با همکاری دانشگاه شریف در حال راه‌اندازی آن هستیم و این رشته به زودی در مقطع PHD تدریس خواهد شد.

وی گفت: از دیگر فعالیت‌های مهم معاونت‌های دانشگاه انجام اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی است، امیدوار هستیم امسال مرکز شتاب دانشگاه را افتتاح کنیم که بنا دارد بیشتر به مباحثی مانند اینترنت اشیاء و سلامت الکترونیک بپردازد. در بخش درمان هم که جزو اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران است، تلاش می‌کنیم تا خدمات بهتری به مردم کشورمان ارائه کنیم. در حال حاضر بیمارستان‌های بسیاری در دست ساخت هستند و به طور متوسط ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به نظام درمانی دانشگاه اضافه خواهد شد.

کوهپایه‌زاده تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که شعار هفته سلامت هم بر آن تأکید دارد، حفظ بهداشت است؛ اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است، اما جای فعالیت زیادی وجود دارد و متاسفانه تا به امروز به آن شکلی که مورد نظرمان بوده است اجرا نشده و تلاش می‌کنیم تا وضع بهداشت کلی کشور بهبود پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: سبک زندگی مدرن و شهرنشینی که با کم تحرکی، مصرف سیگار و تغذیه ناسالم همراه است، شیوع بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی، سکته‌های قلبی و مغزی و دیابت را افزایش داده است، در همین راستا ۲ کمپین فشار خون و سلامت دهان و دندان در بهار امسال فعال می‌شود و سعی می‌کنیم تجهیزات مورد نیاز این بخش‌ها را تا حد ممکن تامین کنیم.

گردشگری سلامت

وی درباره گردشگری سلامت اظهار کرد: پرداختن به مسئله گردشگری سلامت تا حد امکان انجام نشده و در این زمینه کمی عقب‌تر هستیم در حالی‌که مدتی می‌شود که در دستور کار‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است باید به دنبال آن باشیم تا با فراهم کردن زمینه مناسب بیماران خارجی را برای ارائه خدمات درمانی به سمت مراکز درمانی دعوت کنیم؛ تغییرات شرایط ارزی شاید در بسیاری از زمینه‌ها دردسرساز شده باشد، اما می‌تواند در این زمینه تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد همچنین بهبود شرایط دانشجویان بین‌المللی می‌تواند باعث شود تا دانشگاه‌های کشور ما را برای تحصیل انتخاب کنند.

پیشرفت ۷۰ درصدی بیمارستان ۱۶۵ تختخوابه ملار

کوهپایه‌زاده با تاکید بر احداث مراکز درمانی جدید در محدوده تحت پوشش این دانشگاه گفت: بیمارستان ۱۶۵ تختخوابه در حال ساخت ملارد هم‌اکنون پیشرفتی حدود ۷۰ درصدی دارد و امیدوار هستیم که تا دهه فجر امسال بتوانیم شاهد بهره‌برداری از این بیمارستان و بیمارستان شهر قدس باشیم، بیمارستان شهر ری هم پیشرفتی حدود ۹۰ درصدی دارد و امیدوار هستیم که با افتتاح این مرکز تعداد تختخواب‌های این بیمارستان به ۵۴۰ برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مطالبات این مرکز از بیمه ها، اظهار کرد: مجموع مطالبات دانشگاه علوم پزشکی ایران از بیمه‌ها به چیزی حدود ۴۳۰ میلیارد تومان می‌رسد که کار ارائه خدمت را برای دانشگاه کمی سخت‌تر می‌کند وابستگی مراکز درمانی به بیمه‌ها مانند وابستگی اقتصاد کشورمان به نفت است و هر چقدر بتوانیم جدا از فضای بیمه‌ای خدمت‌رسانی کنیم پیشرفت بهتری را شاهد خواهیم بود، باید به دنبال آن باشیم تا بیمارستان‌ها به صورت مستقل اداره شوند.

در ادامه مراسم مهران ولایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های معاونت غذا و دارو کالا‌های قاچاقی است که با آن درگیر هستیم تلاش زیادی برای مبارزه با این موضوع انجام شد و نمایشگاه‌های زیادی برگزار کردیم تا بتوانیم برچسب اصالت کالا را به مردم بشناسانیم.

وی ادامه داد: مسئله قاچاق موضوعی است که از گذشته با آن درگیری داشتیم، اما با توجه به تغییرات شرایط ارزی امکان قاچاق امروزه محدودتر شده است در نتیجه کالا‌هایی که به صورت قاچاق واردات کشور می‌شوند، بدون شک از کیفیت بسیار نامناسبی برخوردار هستند چرا که باید برای وارد کنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد این امر در بحث کالا‌های تغذیه‌ای و دارو‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ولایی تاکید کرد: از دیگر معضلاتی که جامعه امروز ما با آن درگیر شده مصرف خودسرانه دارو و کاهش مصرف منطقی آنهاست، مصرف مداوم و خودسرانه دارو‌ها باعث مقاومت بدن شده و تاثیر دارو‌ها را کاهش می‌دهد.

در ادامه مراسم نادر توکلی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: انتظارات مردم نسبت به بحث بهداشت متفاوت‌تر است، مراجعه کنندگان به بخش‌های درمانی انتظار دارند تا در همان لحظه اقدامات لازم و پیگیری‌ها را از مسئولین دریافت کنند در حالی که بحث بهداشت نیاز به آموزش پیش زمینه‌ای دارد.

وی افزود: مراکز مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان مراکز ارجاعی تلقی می‌شوند به طوری که حدود ۴۵ درصد از پذیرش‌هایی که در بیمارستان‌های تحت پوشش این بیمارستان انجام می‌شوند، مربوط به خارج از شهر تهران است و اغلب آن‌ها از سایر مراکز درمانی به این مراکز ارجاع می‌شوند.

توکلی تاکید کرد: بحث درمان پیشرفت مناسبی را در چند سال اخیر شاهد بوده است، به طوری که در مسائلی مثل مرگ نوزادان و مادران باردار کاهش چشمگیری را شاهد بودیم و در رتبه برتر کشوری در ارائه خدمات پزشکی قرار گرفتیم، به دنبال آن هستیم تا با تاسیس مراکز درمانی و بیمارستان‌های جدید میزان ارجاعات را کاهش دهیم، در زمینه توسعه تخت‌های ویژه هم اقدامات بسیاری انجام شد که از جمله آن می‌توان به تأسیس بخش ICU اطفال در بیمارستان فیروزآبادی اشاره کرد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: مراکز تحت پوشش این دانشگاه بیشترین تعداد پذیرش بیماران ترومای ترافیکی یا همان بیماران ناشی از تصادف‌های ترافیکی را دارد.

وی گفت: تعداد بستری‌های مراکز مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۹۶ حدود ۲۲۰ هزار نفر بود در حالی که علی رغم فشار مالی که از طرف بیمه‌ها و تغییرات ارزی به بیمارستان‌ها اعمال می‌شد تغییر خاصی در تعداد بیماران بستری نداشتیم و عددی نزدیک به عدد سال ۹۶ را شاهد بودیم؛ همچنین حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به اورژانس‌های تحت پوشش این بیمارستان مراجعه کردند که همه این‌ها نتیجه تلاش کادر پزشکی و مسئولین مربوطه بود.

توکلی با اشاره به اینکه ضریب اشغال تخت‌ها حدود ۸۰.۳ درصد بود، بیان کرد: بخش خصوصی هم در کنار مراکز دولتی در ارائه خدمات به بیماران ما را همراهی می‌کرد از ۶۷ مرکز مرتبط با این دانشگاه ۱۸ مرکز دولتی و مابقی آن‌ها مربوط به بخش خصوصی است که چیزی حدود هفت هزار تخت بیمارستانی دارند.

در ادامه مراسم فرید عبادی آذر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از نکات بسیار مهمی که به این معاونت از این دانشگاه مربوط می‌شود بهبود عادات غذایی و سبک زندگی مردم است؛ آمار و ارقام‌ها اشکالات چشمگیری در شیوه تغذیه‌ای مردم و همچنین عادات بد بهداشتی مثل ما تعداد مراجعات به سفره‌خانه‌های سنتی و غیره را نشان می‌دهد و اقدامات لازم برای بهبود این وضعیت انجام شده است.

وی گفت: کلاس‌های متعددی برای ارائه آموزش‌های لازم برگزار شده است و به صورت مستمر مدارس متفاوت تحت پوشش این بیمارستان قرار می‌گیرند تا با ارائه آموزش‌های لازم عادات بد غذایی و اختلالات بهداشتی را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.