گوهرانه/۱

اگر موضوع حجاب درک شود، عفاف فراگیر می‌شود/ چرا برخی جوانان حجاب را نمی‌پذیرند؟/ باید امر به معروف را از شعار صرف خارج کرد

حجت الاسلام و المسلمین غیاث گفت: حجاب موضوعی نیست که با شعار و حرف بتوان آن را معرفی و به جامعه القا کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  تب بحث‌هایی حول موضوع حجاب در مراکز مختلف از جمله دانشگاه‌ها همیشه داغ است. عده‌ای آن را مایه سرافکندگی و مانع آزادی و برخی پوشش اسلامی را راهی برای سعادت و کمال معنوی می‌دانند. بی تردید پوشش مناسب و اسلامی با همان کیفیت که قرآن کریم فرموده است، امری واجب است. اما چگونه می‌شود، حجاب را درک کرد و به وظیفه در این حوزه عمل کنیم؟

اگر حجاب بد است، چرا در قوانین کشور‌های اروپایی وجود دارد؟ / شعار‌هایی که دردی دوا نمی‌کند!

ترس از حجاب اجباری!

شاید بهترین دریچه برای دسترسی به این مهم، عقل باشد. انسان با اتکا به عقل بسیاری از درستی‌ها و نادرستی‌ها را فهمیده و می‌تواند آن‌ها را از هم تفکیک کند. در این برهه‌ای که همه حملات دشمنان به سمت حجاب است و رسانه‌های غربی با واژگانی مانند «حجاب اجباری»، بانوان و جوانان را از چنین فریضه‌ای فراری می‌دهند، شاید وقتش رسیده که بهتر و دقیق‌تر به این مفهوم فکر کنیم.

اگر حجاب بد است، چرا در قوانین کشور‌های اروپایی وجود دارد؟ / شعار‌هایی که دردی دوا نمی‌کند!

پیش از پوشیدن به درست پوشیدن فکر کنیم

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحمن غیاث کارشناس مذهبی که مدت‌ها درباره موضوع عفاف و حجاب، تحقیق کرده، معتقد است که کمی درنگ، انسان را در گیر و دار انتخاب حجاب و کیفیت آن کمک می‌کند. این پژوهشگری دینی در این باره به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آن چیزی که از انسان انتظار می‌رود، این است که برای انجام تک تک کارهایش از خردی که خدا به عنوان یک امتیاز، به او داده است، استفاده کند. انسان باید در خوردن، خوابیدن، پوشیدن، زندگی کردن و غیره، به دریچه عقل مراجعه کند. کسی که در کارهایش از عقل استفاده کند، نخستین نشانه اش این است که پیش از هر چیزی به درست انجام دادن آن کار فکر می‌کند؛ مثلا پیش‌تر از خوردن به درست غذا خوردن، پیش‌تر از حرف زدن به درست حرف زدن و پیش‌تر از پوشیدن به درست پوشیدن فکر می‌کند.

اگر حجاب بد است، چرا در قوانین کشور‌های اروپایی وجود دارد؟ / شعار‌هایی که دردی دوا نمی‌کند!

وقتی انسان حجاب را می‌پذیرد که انسان بودنش را پذیرفته باشد

این کارشناس مذهبی پیش از هر چیز موضوع حجاب را انسانی دانست و اظهار کرد: وقتی انسان حجاب را می‌پذیرد که پیش از آن انسان بودنش را پذیرفته باشد. فرد باید از عقلش در همه کار‌ها از جمله پوشش مناسب، استفاده کند؛ بنابراین پیش از پوشیدن، به درست پوشیدن فکر می‌کند. در پوشش چند نکته جالب وجود دارد؛ نخستین خاصیت پوشش این است که بدن ما را از بلایایی مانند سرما و گرما حفظ می‌کند. اما این سرما و گرما، گزندی است که به تن ما وارد می‌شود. انسان فقط تن ندارد، من هم دارد؛ بنابراین باید نوع پوشش طوری باشد که علاوه بر حفاظت از تن، از منیت انسان نیز محافظت کند. اسلام در اینباره بحث حجاب را مطرح می‌کند. نوع خاص از پوشش که دو ویژگی دارد؛ نخست اینکه یک انسان باید پوشیده باشد و دوم خود آن پوشش جلوه گری نداشته باشد که نظر دیگران را به خود جلب کرد.

اگر حجاب بد است، چرا در قوانین کشور‌های اروپایی وجود دارد؟ / شعار‌هایی که دردی دوا نمی‌کند!

انسان عاقل، پیش از اینکه دیگران به او چیزی بگویند، برای خود باید و نباید تعیین می‌کند

وی درباره فرهنگ سازی حجاب بیان کرد: فرهنگ سازی حجاب به این شکل است که انسان طبیعی‌ترین انتظارات دیگران از خودش را فراموش نکند. طبیعی‌ترین انتظار از یک چیز این است که خودش باشد. وقتی شما تشنه هستید، می‌خواهید آب بخورید؛ بنابراین از آب، آب بودن انتظار می‌رود، نه آتش بودن. وقتی سردتان است، سراغ آتش می‌روید، توقعتان این است که آتش، آتش باشد، نه آب. طبیعی‌ترین انتظار از انسان این است که انسان باشد. انسان بودن انسان، به قد و بالا یا سیاهی و سفیدی پوستش نیست؛ به عقل و خردش است.

حجت الاسلام و المسلمین غیاث تصریح کرد: اگر جوان یا میان سال انسان بودن خودش را باور کند، دنبال باید‌ها و نباید‌ها می‌رود، نه اینکه دیگران باید‌ها و نباید‌ها را به او بگویند. یک خانم اگر عاقلانه نگاه کند، می‌گوید من باید در تمام کارهایم باید و نباید‌ها را رعایت کنم. این باید‌ها و نباید‌ها به ذهن همه می‌آید؛ باید و نبایدی که خدا مطرح می‌کند. طبیعتا بین حرف انسان و خدا حرف خدا قابل قبول‌تر است. خدا گذشته، الان و آینده ما را می‌بیند؛ بنابراین اگر در بحث پوشش، به درستی عمل کنیم، زندگی هایمان سالم خواهد بود.

اگر حجاب بد است، چرا در قوانین کشور‌های اروپایی وجود دارد؟ / شعار‌هایی که دردی دوا نمی‌کند!

جوانان به دو دلیل حجاب را نمی‌پذیرند

حجت الاسلام و المسلمین غیاث در ادامه بیان کرد: اگر فرد موضوع حجاب را درک کند، آرام آرام، موضوع عفاف فراگیر می‌شود. آنچه که مانع از فهم دین می‌شود، عدم دانش و شناخت لازم است. باید مراکز آموزشی، رسانه، هیئات و ... با زبان و بیان مختلف موضوع حجاب را مطرح و دغدغه استفاده از آن را همه گیر کنند. علت اینکه جوان حرف را نمی‌پذیرد، دو موضوع است؛ یکی شبهه نظری و دیگری شهوت عملی. شبهه نظری یعنی اینکه انسان اطلاعات لازم را ندارد. اگر به شکل درست اطلاعات به جوانان داده شود، به تدریح شبهه نظری برطرف شده، شخص بی حجابی را کنار می‌گذارد، اما اگر مشکل از محور شهوت عملی باشد، کار کمی دشوار‌تر است. شهوت عملی یعنی اینکه انسان می‌داند اشتباه می‌کند، اما حاضر نیست، لذت گناه بی حجابی را کنار بگذارد. اگر به هزاران صورت موضوع حجاب را برای این افراد تبیین کنید، چون بنایشان به این است که برای پیشبرد شهوت عملی حرکت کنند، عفت را رعایت نمی‌کنند. برای چنین کسانی باید موضوعات تربیتی را به شکل مبنایی آغاز کرد.

اگر حجاب بد است، چرا در قوانین کشور‌های اروپایی وجود دارد؟ / شعار‌هایی که دردی دوا نمی‌کند!

جمهوری اسلامی برای رفع بی حجابی چه باید کند؟

این کارشناس مذهبی در پایان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام اسلامی باید نشان دهد که می‌خواهد اسلام را پیاده کند و تحت تاثیر آمریکا و اروپا و جهل مسئولان نیست. اگر مردم بفهمند که مسئولان در صدد خدمت به آن‌ها هستند و برای آن‌ها دلسوزانه کار می‌کنند، طبیعتا پذیرششان از مسئولان بیشتر خواهد. باید فضا را از شعار صرف خارج کرد و امر به معروف عملی را پیش کشید. باید مردم رفتار‌های متناسب را از مسئولان ما ببینند. امر به معروف و نهی از منکر را باید از بالا و از قوای مختلف شروع کرد.

انتهای پیام/

مشکل بی حجابی چگونه حل می‌شود؟

برچسب ها: حجاب و عفاف ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
براي مسئله حجاب فقط بايد فرهنگ سازي بشه
Iran (Islamic Republic of)
رحمتی
۱۹:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
متاسفانه بدحجابی به حدی شده وقتی وارد اتوبوس یا مترو میشی برخی خانمها از قصد روسری شونو از سر بر می دارن.یه پارک نمیشه بری دخترو پسرها چه صحنه های زننده ای در محیط عمومی ایجاد میکنن.مشکل از تربیت ناصحیح.تنها این مشکلات با ازدواج حل نمیشه.احساس امنیت عمومی از بین میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
وقتی ملت کاروسرگرمی داشته باشند واحساس ارزشمندی کنند دیگربه بی حجابی فکرنمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
یعنی چه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بی حجابی گرانفروشی احتکاردروغ دزدی و....ازکدام ناله کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ده هشتادی
۱۳:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مشکل از خانواده ها و تهاجم فرهنگیه که خیلی نرم داره نابودمون می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مشکل اینجاست که خیلیا وقتی با یه خانم بد حجاب مواجه میشن رفتارشون یه جوریه که انگار مثلن چون اون آدم بدحجابه پس بدترین آدمه ولی چون خودش حجاب داره بهترینه این رفتار رو دیدم که میگم خیلیا رفتارشون در برابر یه فرد محجبه با رفتارشون دربرابر یه خانم بدحجاب زمین تا آسمون فرق داره.حجاب با زور اصلن نمیشه آدم خودش باید درکش کنه وگرنه با اعمال زور بدتر ازش زده میشن هیچی بازور حل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
طبیعتا کسی که حجاب داره برای خودش ارزش قائله بنابراین همه احترام بیشتری بهش میگزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
صددرصد برای یک زن با حجاب احترام بیشتری ادم قائل میشه چون مشخص که او زندگی را در به رخ کشیدن زیبایی خود با آرایشهای انچنانی و لباسهای نامناسب نمی بینه او زندگی میکنه برای اینکه خدا ازش راضی باشه حجاب به او وقار و متانت میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
شاید مشکل ازاینجام باشه که وقتی تویه جامعه به یه زن مثله یه مرد ارزش قائل نمیشن و به حساب نمیارنش اون موقع خانم ها هم با بدحجابی و آرایش های مختلف میخوان بگن من هم هستم منم ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلیلش ایمان ضعیف است
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۸:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
عزیز از قدیم میگن به بچهٔ آدم یه بار دوبار سه بار یه حرفی رو میزنن اگه گوش نکرد باید با زور بهش بفهمونن ،بعد از ۱۴۰۰ سال و اندی که از فرمان نص قرآن یعنی حجاب میگذره بازم بی حجابی واقعا که دیگه خنده دار، نمیشه بجای انتخاب بی حجاب ، حجاب رو انتخاب کنه بی حجابی چطور بلدن انتخاب کنن که استعمار و شیطان بهشون پیشنهاد میده! ولی با فرمان خداوند لج میکنن!؟؟
-
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مردم نون ندارن بخورند
شما از حجاب میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اون قدیم بود که میگفتن فقر فحشا میاره.الان فشا و بدحجابی شده افتخار برای روغنفکرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بی حجابی و بی حیایی خانمها خانواده ها رو کاملا به نابودی کشونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
انفاقا اونهای که نون ندارن بخورنن به حجابشون خیلی پای بند هستن وقتی نون نداره بخوره بی حجاب میشه وقتی هم پولدار میشه باز بی حجاب، حجاب چه ربطی به نو داره مگه توی قرآن اومده اگه نون نداشتی حجاب هم نداشته باش.یعنی اینطور آدمی که شما ازش حرف میزنی اگه آب هم نداشته باشه دیگه هیچی دیگه ,البته من دربارهٔ بی حجابها یاصلا قضاوتت نمیکنم اونها هم توشون آدم با ایمان کم نیست روی سخن من با نظر شما کاربر محترم است که این نظرو دادی.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگه ازدواج در جامعه تسهیل بشود درصد بالایی از بی حجابی و بدحجابی از بین خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب خودمون باید این رویه رو پیاده کنیم ، ازدواج آسان.
بعد اون خانم های محترمی که ازدواج کردن و حتی بچه دارن چرا بدحجاب و بی حجابن؟!!! اینا فقط توجیهٔ گناه و بس
Iran (Islamic Republic of)
ع.الف
۱۲:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
«امر به معروف و نهی از منکر» نیاز به تخصص، دانش، و مهارت عملی-رفتاری دارد.
حجاب یکی از موارد هنجارهای اجتماعی است. هنجارهای اجتماعی دیگر را نباید فراموش کرد
----------
یک انسان حرفه ای، آموزش دیده، با شایستگی های رفتاری-عملی، و دارای حمایت سازمانی-اجتماعی می بایست این وظیفه را به انجام برساند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما کاملا اشتباه میکنید از زمانیکه نماز بر مسلمانی واجب میشه طبق فروع دین ما امر به معروف و نهی از منکر هم واجب میشه، اما مراحلی دارد، به هر طبق فروع دین اسلام بر هر زن و مرد مسلمانی امر به معروف و نهی از منکر واجبه برای اطلاعات بیشتر به کتابهای دکتر علی شریعتی و استاد مطهری مراجعه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۱:۵۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
روحانیون ! مسئولین ! شما را به خدا ! فکری برای اوضاع اخلاقی و فرهنگی جامعه بکنید ! بی حجابی ؛ زمینه ساز بسیاری از مفاسد دیگر است ! بیدار شوید !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
حجاب و پوشش و حیا امریست که در فطرت بشر نهاده شده و مخالف فطرت عمل کردن قطعا برای خود فرد مضر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
من عاشق حجابم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
من هم همین طور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
منم حجاب و دوس دارم البته با چادر که یادگار بانوی عالم ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
من اول حجاب درست و حسابی نداشتم بعد ا. تحقیق و مطالعه ارزش حجاب رو فهنیدم الان واقعا لذت میبرم کاش از اول این شعورو پیدا میکردم که دنبال رضایت و خشنودی خداوند سبحان باسم که هر چه فرمود درست و حق و به نفع ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
حجاب باعث وقار زن مومنه می شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهخ،کرمانشاه
۱۰:۴۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
متأسفانه بی حجابی زیاد شده و بی تو جهی و واجب الهی یعنی نهی ازمنکر نیز ترک شده، که این امر عواقب نا خوشایندی در جامعه موجب گردیده، آیا هیچ با خود فکر کرده ایم ترک این واجب موجب نزول بلا و.... البته تنها یکی عواقب ترک الهی میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی گلپایگان
۰۹:۳۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
تمام ذرات عالم هستی مال خداست و خالق آن خداوندمتعال است . حتی بدن و موی ما امانت خداوند است در دست ما .
پس باید استفاده و تصرف ما در مال خدا با رضایت خدا باشد خداوند متعال هر طوری گفته باید همانطور رعایت کنیم تا خیانت در امانت نشود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مضاف بر فرمایش شما: اگر رسانه های دیداری و شبکه های متعدد با به تصویر کشیدن حجاب زیبا و چادر در تولیدات خود بطور غیرمستقیم این نماد عینی عفاف و چادریهای با حجاب بسیار زیبا را به بینندگان منقل کنند کار هزاران هزار امر به معروف را انجام دادهاند بدون اینکه شعار داده شود در برنامه هائی مانند : سریالها / مجریان / بازیگران.............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
محجبه ها هم خیلی زیادند منتهی افراد بدحجاب با انواع آرایش (که وقت و هزینه زیادی براش میکنند) خیلی دوست دارند در انظار عمومی دیده شوند. به همین خاطر در کوچه و بازار ماکزیمم تردد را می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر هر زنی آگاهی کسب کنه حتما حجاب رو انتخاب میکنه مثل خیلی از زنان غربی امروز که با تحقیق و آگاهی محجبه میشن.
Iran (Islamic Republic of)
شرافت
۰۹:۳۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلامت معنویت فراموش شود شروع آسیب های اجتماعی وفردی ؟
شروع بیماریهای روحی و روانی مانند طلاق -بی بند باری -آسیب به تحکیم خانواده-شروع خودفروشی - زنان بد سرپرست - فرزندان خیابانی .....؟
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۲:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
حجاب تنها یک امر فردی نیست اتفاقا بیشتر امری اجتماعی لست آسیب ها و پیامدهای مخربش بیشتر در جامعه نمودار میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بی حجابی وخیلی ازگناهان دیگه که کفاره ی اونم سیل.وزلزله شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
دانشمند ایولااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلیل بلایای طبیعی که میگیم بی دینی و بی ایمانی دسته جمعی هست . یکی از گناهان دسته جمعی بی حجابی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
خداوند سبحان در قرآن میفرماید: من شما مسلمانان را بهترین امت قرار دادم تا الکوی برای همهٔ جهانیان باشید. حالا توی جامعهٔ ما که مثلا ۹۸٪ مسلمان هستند همه جور گناه بعضی ها میکنند دزدی ، عیاشی ، ربا خواری دروغ ، کم فروشی و گران فروشی و غیبت و تهمت وبی حجابی و.... امر به معروف و نهی از منکر که بعضی هامون اصلا نمیکنیم تازه بعضی ها امر به منکر و دفاع از منکر هم میکنند خوب چرا این همه بلا بسرمون نیاد ؟!!!!اگه این عده از مؤمنان واقعی هم نبودن بلای قوم عاد برمون نازل میشد.برای بعضی ها حلال های خداوند حرام شده و حرام ها حلال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
حجاب زينت زن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بي حجابي خيلي زياد شده تو جامعه واقعا ديگه کسي براش مهم نيست انگار
آخرین اخبار