پیش بینی کاهش ۷۵۰ هزار تنی تولید گندم در خوزستان بر اثر سیلاب

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ کشور پیش بینی کرد، تولید گندم در سال جاری بدلیل وقوع سیلاب در خوزستان، ۷۵۰ هزار تن کاهش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خدارحم امیری زاده، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ کشور درخصوص وضعیت تولید گندم در استان خوزستان با بیان اینکه در سال زراعی ۹۸-۹۷، حدود ۵۴۰ هزار هکتار در ۲۷ شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت، گفت: به دلیل وقوع سیلاب و آبگرفتگی اراضی کشاورزی، ۱۵۸ هزار هکتار به شدت آسیب دیدند و ۳۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شدند.

وی بیان داشت: پیش از بروز سیلاب پیش بینی می‌شد در سال زراعی جاری حدود ۲ میلیون تن گندم برداشت شود، ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم، پیش بینی می‌شود تولید گندم خوزستان با ۷۵۰ هزار تن کاهش، به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن برسد که از این میزان بیش از ۸۵ درصد به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

امیری زاده اظهار کرد: طی هفته گذشته، ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستان از زمان شروع عملیات برداشت گندم خریداری شده است.

به گفته این مقام مسئول، این میزان گندم از کشاورزان بهبهان، امیدیه، رامشیر، ماهشهر، اهواز، هندیجان، خرمشهر، شوشتر، دشت آزادگان و هویزه به نرخ هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال خریداری شده و به انبار‌ها و سیلو‌های استان انتقال یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ کشور با بیان اینکه پرداخت بهای گندم به نرخ تضمینی پس از تهیه 'چک لیست' حداکثر در مدت ۲۴ ساعت پرداخت می‌شود، افزود: امسال به دلیل شرایط خاص خوزستان ناشی از بحران سیلاب، پرداخت بهای گندم با تاکید دولت با سرعت و فوریت انجام خواهد شد.

خدارحم امیری زاده اذعان داشت: ۹۱ مرکز وابسته به تعاونی‌های روستایی و غله، برای خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شده است.

گفتنی است؛ برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه دارد، ولی پیک برداشت گندم در خوزستان حدود ۴۰ روز است. گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت، بهترین گندم کشور به شمر می‌رود.

انتهای پیام/گ

برداشت خوشه‌های طلایی در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.