خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

کیم جونگ اون تلاش می‌کند در زورآزمایی هسته‌ای خود با واشنگتن، از حمایت مسکو برخوردار شود

رهبر کره شمالی در سفر خود به «ولادی‌وستوک» روسیه در پی کسب حمایت مسکو از پیونگ‌یانگ در مذاکرات هسته‌ای با آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه گزارش  داد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز چهارشنبه با قطار خود وارد مرز‌های روسیه شد و هم‌اکنون به سوی سیبری پیش می‌رود. وی قرار است روز پنج شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ولادی‌وستوک دیدار کند و در طول این نشست تلاش خواهد کرد در زورآزمایی هسته‌ای خود با واشنگتن از حمایت مسکو برخوردار شود.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی خبر شروع سفر کیم جونگ اون با قطار شخصی را از بامداد روز چهارشنبه برای رسیدن به روسیه اعلام کرد. این نخستین دیدار کیم جونگ اون با یک مقام خارجی پس از دومین دیدار وی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه فوریه در هانوی است که بدون دستیابی به نتیجه به پایان رسید.

دیدار روز پنجشنبه در ولادی‌وستوک پاسخ به دعوت‌های متعدد پوتین است. لوری اوشاکوف، یکی از مشاوران کرملین، در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد این دیدار بر حل و فصلی سیاسی و دیپلماتیک مسئله‌ای فعالیت‌های هسته‌ای در شبه‌جزیره کره متمرکز خواهد بود. وی تاکید کرد روسیه از هرگونه تحول مثبت در این زمینه حمایت می‌کند.

در ولادی‌وستوک به عنوان مهمترین بندر روسیه در اقیانوس آرام که تنها چند صد کیلومتر با مرز کره شمالی فاصله دارد، پرچم‌های روسیه و کره شمالی پیش از این نشست به چشم می‌خورد. لوری اوشاکوف اعلام کرد نشست میان پوتین و کیم جونگ اون با دیدار میان آن‌ها آغاز خواهد شد و پس از آن شکل گسترده‌تری خواهد گرفت. وی به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکرد. قرار نیست هیچ بیانیه مشترکی صادر و هیچ توافقی امضا شود.

بنابر اعلام خبرگزاری ریا نووستی روسیه، یک منبع آگاه در شرکت راه‌آهن روسیه تاکید کرد قطار زرهی کیم جونگ اون -که در اغلب سفر‌های بین‌المللی وی مورد استفاده قرار می‌گیرد- قرار است ساعت ۱۸ روز چهارشنبه به وقت محلی وارد ولادی‌وستوک شود.

این نخستین دیدار میان سران دو کشور کره شمالی و روسیه از زمان کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی، است که هشت سال پیش با دیمیتری مدودف، نخست وزیر وقت روسیه، دیدار کرد. روسیه به عنوان متحد تاریخی کره شمالی روابط دوستانه‌ای با این کشور دارد و به ویژه کمک‌های غذایی به این کشور می‌رساند.

دیدار ولادی‌وستوک کمتر از دو ماه پس از دومین دیدار میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ برگزار می‌شود که بدون دستیابی به توافق در مورد تسلیحات هسته‌ای کره شمالی در هانوی پایان یافت. این شکست نگرانی‌هایی را در مورد نتیجه روند دیپلماتیکی که از یک سال پیش آغاز شده است به همراه داشت. تا جایی که پیونگ‌یانگ با خشونتی بی‌سابقه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، را هدف حمله قرار داد.

کره شمالی اندکی پس از اعلام خبر آزمایش یک سلاح تاکتیکی هدایت شونده جدید با قدرت حمل کلاهک هسته‌ای خواستار کنار گذاشته شدن پمپئو از مذاکرات هسته‌ای شد.

پس از سال‌ها تنش به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و بالستیکی پیونگ یانگ، شبه جزیره کره در سال ۲۰۱۸ در زمان بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ، اندکی آرامش را تجربه کرد. از ماه مارس سال ۲۰۱۸، کیم جونگ اون چهار بار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، سه بار با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، و دو بار با ترامپ دیدار کرد. از دیدگاه کارشناسان، رهبر کره شمالی به دنبال برخورداری از حمایت بین‌المللی در رویارویی دیپلماتیک خود با آمریکا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود است.

کره شمالی در هانوی به دنبال کاهش فوری تحریم‌های بین‌المللی بود که برای وادار کردن کره شمالی به چشم‌پوشی از تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک علیه این کشور اعمال شده است. مسکو مذاکره با پیونگ‌یانگ را بر اساس برنامه‌ای که با همراهی چین تهیه کرده است توصیه می‌کند. روسیه پیش از این خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی شده بود. در مقابل آمریکا این کشور را به کمک به پیونگ‌یانگ برای نقض برخی از تحریم‌ها متهم کرد.

به نظر می‌رسد روسیه در مورد دیدار ولادی وستوک هم با واشنگتن رایزنی کرده است. اوچاکوف هفته گذشته با فیونا هیل، یکی از مشاوران دونالد ترامپ، در زمینه مذاکره کره شمالی دیدار کرد. استفن بیگن، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور کره شمالی، هم در همان زمان برای گفتگو با مقامات روسیه در این کشور به سر می‌برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار