معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد از انجام اقداماتی برای مقابله با سرمای بهاره و جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی در شهرستان مهاباد خبر داد.

سعیدیان معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  گفت: سرما و یخ‌زدگی است یکی از مهمترین عواملی است که موجب وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود، سرمای بهاره سال گذشته حدود ۵۵ درصد به باغ‌های سیب این شهرستان خسارت وارد کرد.

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد افزود: انجام عملیاتی، چون آبیاری بارانی در باغات و مزارع، بستن دریچه‌های تنظیم دما و رطوبت گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ خوراکی، پوشاندن تنه درختان جوان، خودداری از انجام هرس سنگین درختان، عدم انجام هر گونه خاک ورزی در باغ‌ها برای حفظ ذخیره گرمایی خاک از جمله مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با سرما در بخش باغبانی است.

وی ادامه داد: در باغات و مزارع، بستن دریچه‌های تنظیم دما و رطوبت گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ خوراکی، پوشاندن تنه درختان جوان، خودداری از انجام هرس سنگین درختان، عدم انجام هر گونه خاک ورزی در باغات به جهت حفظ ذخیره گرمایی خاک از جمله توصیه‌های مقابله با سرما در بخش باغبانی است.

سعیدیان گفت: در بخش زنبورداری نیز جفت کردن کندو‌ها برای پرکردن فضای خالی وسط کندوها، جلوگیری از قرار گرفتن سوراخ پرواز در جهت وزش باد و بارش باران و برف، خودداری از باز و بسته کردن درب کندو‌ها و پوشاندن درب کندو‌ها با نایلون توصیه می‌شود.

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد همچنین در بخش زراعت نیز عملیاتی، چون محلول پاشی ترکیبات غذایی کامل مانند اسیدآمینه و جلبک‌های دریایی همراه با عناصر غذایی در مناطقی که مزارع گندم وارد منطقه ساقه دهی شده را توصیه کرد.

انتهای پیام/ه

مقابله با سرمای بهاره و خساران ناشی از آن برای محصولات کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.