رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از دیدگاه ما اقشار ثروتمند از این یارانه بیشتر از اقشار کم درآمد استفاده می‌کنند، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را برآورده نکرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را برآورده نکردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در چند سال اخیر مقام معظم رهبری اسامی سال‌ها را با عناوین اقتصادی انتخاب می‌کنند و امسال نیز با توجه وضعیت حاکم بر اقتصاد نام «رونق تولید» را برای سال ۹۸ انتخاب کردند.

در سال‌های گذشته بخش خصوصی راهکار‌هایی را برای اجرایی شدن شعار سال داشته‌اند که البته تعداد زیادی از کارشناسان اعتقاد دارند که به اندازه‌ای که باید به آن‌ها توجه نشده و به همین علت است که بخش زیادی از اهداف نامگذاری سال‌ها محقق نشده باقی مانده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران داشته و در آن به موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن شعار سال پرداخته که مشروح آن در زیر آمده است.

تسنیم: مهم‌ترین موانعی که تاکنون سبب شده که شعار‌های سال به صورت مطلوب عملیاتی نشوند چیست؟ در مورد رونق تولید باید چه اقدامی انجام شود؟

شافعی: شعار‌هایی که مقام معظم رهبری هر سال تعیین می‌کنند دارای اهدافی هستند؛ در وهله نخست تصور من این است که وحدت رویه در راهکار‌های اجرایی برای رسیدن به این اهداف وجود ندارد و مشاهده می‌شود که هر کسی و هر سازمانی از دید خود راهکار اجرایی برای این شعار‌ها ارائه می‌دهد.

همه ما این را شاهد هستیم که بعد از اعلام شعار سال در همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها کارگروه‌های اجرایی شعار سال تشکیل می‌شود بدون اینکه این‌ها با هم ارتباط داشته باشند.

در مورد شعار سال گذشته که حمایت از کالای ایرانی بود بخش خصوصی تکیه زیادی به این مسئله داشت که حمایت از کالای ایرانی بیشتر از بخش تقاضا باید در بخش عرضه باشد، اما برخلاف این خواسته همه به دنبال تقویت تقاضا رفتند به عبارت دیگر مردم و دیگر بخش‌های جامعه را تشویق به این کردیم که بیشتر کالای ایرانی خریداری کنند.

مثلا سازمان‌های ایرانی به غیر از کالا‌های ایرانی خریداری نکردند و یا اینکه در بخش بن و یا تسهیلات برای خرید کالای ایرانی پرداختی‌هایی وجود داشت که این مسئله در کوتاه‌مدت اثر دارد، اما بلافاصله بعد از چند ماه ما را دوباره جای اول برمی‌گرداند.

حمایت از بخش عرضه این است که از تولید پشتیبانی کنیم که رقابتی شود و کالا‌هایی تولید کند که بتواند با کالا‌های دیگر رقابت کند تنها در آن زمان می‌توان گفت که حمایتی اصولی از تولید به عمل آورده‌ایم.

این توقع بسیار زیادی است که ما از مردم بخواهیم کالای بی‌کیفیت را با قیمت بالاتر خریداری کنند که این وضعیت در مورد بسیاری از کالا‌های ما مصداق داشت هر چند هم اکنون این وضعیت وجود ندارد و در واقع باید گفت این نوع از حمایت اصلا اصولی نیست.

سال گذشته سال بسیار پرالتهابی برای مردم بود و مشکلات اقتصادی بسیاری از طبقات جامعه را درگیر کرد، با این وضعیت رونق تولید امکان‌پذیر است؟

شافعی: رونق تولید با روش‌های گذشته‌ای که ما داشته‌ایم و ادامه دادن آن‌ها هیچ وقت امکان‌پذیر نیست؛ تولید یک کار بلندمدت است که هم اکنون در وضعیت فعلی بسیار پیچیده‌ای قرار گرفته است.

برای توسعه تولید ساختار بسیار معیوبی داریم؛ در واقع ما نیازمند اصلاح ساختار هستیم و در جمله‌ای ساده باید گفت زمانی تولید رونق پایدار پیدا می‌کند که جذابیت در کار تولیدی بالا برود و میزان سودآوری در بخش تولید نسبت به سایر کار‌ها بیشتر شود.
 
منبع:تسنیم
 
انتهای پیام // ف. ک
 

از تولید پشتیبانی کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.