با رشد فناوری سرنوشت رمز عبور چه خواهد شد؟!

فناوری کنار گذشتن گذرواژه‌ها هم اکنون در جهان وجود دارد ولی بررسی‌ها از عدم آمادگی مردم برای استفاده از روش‌های نوین حکایت می‌کند.

با رشد فناوری سرنوشت رمز عبور چه خواهد شد؟!به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۷ گوگل ویژگی امنیتی جدیدی با توجه به استاندارد  FIDO2  برای سیستم عامل اندروید معرفی کرد که به کاربران  نسخه‌های ۷.۰ اندروید و بالاتر امکان عدم استفاده از گذرواژه در محل‌های مورد نیاز را می‌داد.

از زمان عرضه اولیه این فناوری از سوی گوگل سازمان‌های امنیتی و کاربران زیادی به آن اعتراض کردند و چنین فناوری را سبب به وجود آمدن مشکلات و آسیب پذیری‌های بسیار دانستند. البته این حجم از انتقادات گسترده پس از آن صورت گرفت که در تاریخ اعلام شده میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان در یک شب متوجه شدند تنها با یک کلید امنیتی نیازی به وارد کردن گذرواژه ندارند.

گوگل در پاسخ به انتقادات صورت گرفته علیه پروژه جدید این شرکت گفت زندگی دیجیتال، کار‌های روزمره مردم را با ایمنی بیشتری همراه می‌کند. هکرها در نقاط مختلف جهان هر ساله به میلیون‌ها حساب کاربری در سایت‌های مختلف نفوذ کرده و اطلاعات شخصی افراد را مورد سرقت قرار می‌دهند. در کنار عدم وجود موارد ایمنی کافی در برخی از سایت‌ها و درگاه‌های اینترنتی، کوتاهی کاربران در انتخاب گذرواژه‌های صحیح و کامل نیز نفوذ به حساب‌های کاربری را راحت‌تر کرده است.

با رشد فناوری سرنوشت رمز عبور چه خواهد شد؟!

گوگل حتی مدعی است که با به کارگیری استاندارد FIDO2 کاربر می‌تواند در مواردی همچون خرید‌های اینترنتی نیز از وارد کردن گذرواژه بی‌نیاز باشد و ایمنی این فناوری را با اثر انگشت هم‌طراز می‌داند. به نقل از گوگل این فناوری هیچ ردی از کاربر برای سارقان اینترنتی باقی نمی‌گذارد و احتمال خطر را به شدت کاهش می‌دهد.

تعدادی از کارشناسان فناوری با برگزیدن رویکرد دوگانه در برابر FIDO2، گفتند: جهان فناوری جدید گوگل متفاوت خواهد شد و دیگر به خاطر سپردن شناسه و رمز کاربری در دنیای بی‌انتهای اینترنت به فراموشی سپرده می‌شود. این فناوری از سوی مجمع جهانی W3C که هر ساله برای بررسی امنیت وب برگزار می‌شود، تایید شده است و مایکروسافت نیز از آن پشتیبانی می‌کند. از همین رو مرورگرهای مطرح جهان نظیر کروم و فایرفاکس اعلام کردند به زودی خود را با فناوری جدید گوگل هماهنگ می‌سازند.

با رشد فناوری سرنوشت رمز عبور چه خواهد شد؟!

خبرهای غیررسمی از شرکت اپل نیز حاکی از حرکت این غول فناوری به سمت عبور از گذرواژه‌ها است و به نظر می‌رسد این شرکا گام‌های بلندی را برای دستیابی به فناوری حتی پیشرفته‌تر و ایمن‌تر از استاندارد FIDO 2 برداشته‌اند. به طور خلاصه می‌توان این فناوری را جایگزینی برای گذرواژه‌های کنونی با روش‌های بیومتریک مانند استفاده از اثر انگشت، تشخیص چهره و تشخیص عنبیه چشم، دانست.


بیشتر بخوانید: خداحافظی با رمزعبور | از این پس روش‌های بیومتریک جایگزین می‌شوند


انتهای پیام/

با فناوری جدید گوگل دیگر نیازی به گذرواژه نیست

برچسب ها: خواندنی ، بهترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار