گزارش/

درآمدهای مالیاتی محرکه‌ای برای خروج از اقتصاد نفتی/فروش فرآورده‌های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می‌شود

ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد ایران از جمله درآمد‌های مالیاتی، بیانگر این است که کشورمان با وجود تمام محرومیت‌ها و تحریم‌ها جهانی، شکست نخواهد خورد.


درآمدهای مالیاتی محرکه‌ای برای خروج از اقتصاد نفتی/فروش فرآورده‌های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نفت به عنوان یک کالا و یا منبع سرمایه برای کشورهای دارنده این ذخائر ارزشمند، نوعی امتیاز امنیتی و اقتصادی محسوب می شود. همین امر زمینه ساز درگیری ها و جنگ های بسیار زیادی برای تصاحب و سلطه بر این کشورها توسط قدرت های  مستبد جهان می شود چرا که کشورهای دارای نفت برای اَبَر قدرت های جهان یک نوع هراس ایجاد می کنند.

اما طی سال های گذشته این جنگ فیزیکی تبدیل به جنگ نرم و روانی شده و کشورهایی نظیر آمریکا با تحریم صادرات نفت برخی کشورها همچون ایران، ونزوئلا و لیبی قصد برهم زدن طبیعت اقتصاد آن ها را دارد.  غافل از اینکه این موضوع هم تقریبا منقضی شده و اقتصاد هر کشور تنها با دانش و مهارت نخبگان  و سیاست تجاری روسای آن جامعه  مدیریت می شود.

تحریم صادرات نفت ایران خبری است که تنها در حیطه رسانه ها قصد برهم زدن ثبات داخلی کشورمان را دارد، موضوعی که سال هاست از جانب دولت های ایالات متحده آمریکا دنبال می شود اما باز هم ثمره ای نداشته و تنها در میان مدت کشورهای وابسته به نفت ایران را دچار التهاب و سردرگمی کرده است.

از این رو مسئولان ایران برای مدیریت صحیح کشور و جلوگیری از فشارهای خارجی به معیشت داخلی، وابستگی به نفت در بودجه امسال را به پایین‌ترین حد خود رسانده اند و بر پایه این هدف، وابستگی نفت به بودجه تنها ۲۷ درصد از فروش آن خواهد بود، البته در لایحه بودجه امسال، درآمدهای مالیاتی بعنوان دومین بازوی درآمدی دولت با توجه به نرخ تورم،  ۲۰ درصد رشد داشته است.

درآمدهای مالیاتی محرکه‌ای برای خروج از اقتصاد نفتی/فروش فرآورده‌های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می‌شود

کارشناسان اقتصادی براین باورند که برای رهایی از حربه آمریکا و متحدانش در به صفر رساندن صادرات نفت ایران، دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که وابستگی بودجه خود را به نفت به صفر رسانده و بیش تر در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی خود مانور دهد که برای تحقق این موضوع باید تولید رونق یابد. اکنون که شعار امسال  تحت عنوان  رونق تولید نامگذاری شده است فرصت مهیاست که با تقویت پایه های تولید، فصل افزایش وابستگی درآمدهای دولت به مالیات و کاهش وابستگی به فروش نفت با جدیت و شتاب هر چه افزون تری آغاز شود.

بازار رقابتی تولیدکنندگان را برای تولید بیشتر مشتاق می‌کند

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، ایجاد یک اتاق شیشه ای  در جهت شفافیت عملکرد دولت ها در واقعی سازی رونق تولید را از ضرورت های اقتصاد ایران دانست و گفت: سالهاست اقتصاد کشور با بیماری های مزمنی که از خارج تحمیل شده است دست و پنجه نرم می کند، موضوعاتی مختلف که اقتصاد را به حاشیه برده و منجر به کاهش رشد اقتصادی در جهان شده است.

وی افزود: برای بهبود شرایط فعلی تولید و تجارت ایران با توجه به اعمال تحریم ها و محدودیت فروش نفت ایران، باید ابتدا شفافیت در بازارها تعریف شود، سپس با تعریف این مقوله کارشناسان و مسئولان به بررسی ظرفیت های اقتصاد کشورمان بپردازند، بعبارتی باید مشخص شود که چه حجمی از اقتصاد برای تولید کشش لازم را داشته و چه بخشی نیازمند فعالیت های خدماتی است.

حریری ابراز کرد: قطعا در بسیاری از کشورها برای توسعه شرایط  اقتصادی شفافیت تعریف شده، اما در ایران هنوز نقشه راه کاملی برای فعالان اقتصادی تبیین و تدوین نشده است. رقابت محور بودن و فضای لیاقت سنجی یا همان رتبه بندی اعتباری از عواملی است که در اقتصاد کشور تعریف نشده است تا بتوان رونق تولید را از قالب شعار به واقعیت تبدیل کرد.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت صادرات نفت ایران اوپک را هم زیر سوال می‌برد/ جایگزینی برای نفت ایران در پالایشگاه‌های جهان وجود ندارد


وی بیان کرد: اقتصادی که فعالیت های آن برمبنای رقابت و لیاقت عملکرد تجّار باشد قطعا تولیدات بهتر و بیشتری را شامل می شود. تولیداتی که علاوه بر تامین نیاز داخلی، مطابق با نیاز کشورهای دیگر نیز تولید شده است، اگر سهم هر یک از بخش های کشاورزی، صنعتی و معدنی و سایر تولیدات در کشور کاملا مشخص باشد می توانیم برای درآمدهای مالیاتی از این بخش ها نیز برنامه ریزی درستی را انجام دهیم.

 دولت برای افزایش درآمد مالیاتی با تولید کنندگان تفاهم کند

درآمدهای مالیاتی محرکه‌ای برای خروج از اقتصاد نفتی/فروش فرآورده‌های نفتی از درآمدهای نفت خام بیشتر می‌شودامیر عادل طاهرخانی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اعلام این که برای تحقق شعار رونق تولید ضروری است  در قوانین مالیاتی کشور بازنگری صورت گیرد گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز چنین سازوکاری برای استفاده بهینه از درآمد‌های مالیاتی در بخش تولید به طور مناسب تعریف نشده و درآمد‌های مالیاتی بخش عمده‌ای از درآمد دولت را تامین می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده تولید کنندگان و صنعتگران در سال گذشته افزود: همانطور که شرع مقدس در شرایط اضطرار و برای حفظ بقاء برخی اعمال ممنوع را جایز شمرده است؛ در شرایط فعلی اقتصادی کشور نیز برای جلوگیری از مرگ اقتصاد و حفظ بقاء تولید باید از برخی قوانین با تسامح و تفاهم عبور کرده و تجدید نظر صورت گیرد و منظور از تسامح در برخی قوانین، اعمال مشوق‌های مالیاتی و یا تسهیل در زمان دریافت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد با تعریف فرجه زمانی برای تولید کنندگان است.

طاهرخانی تاکید کرد: منظور تولیدکنندگان و بخش خصوصی از معافیت‌ها لزوما قطعا کامل دریافت مالیات از بخش تولید نیست بلکه در شرایط دشوار کنونی انتظار می‌رود زمینه تسهیل شرایط برای تولیدکننده در بخش‌هایی نظیر مالیات و حق بیمه کارفرما ایجاد شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین در ادامه ضمن انتقاد به افزایش حق بیمه کارفرما گفت: می‌پذیریم که دولت نیز در شرایط اضطرار اقتصادی است و فشار زیادی را متحمل می‌شود، اما افزایش حدود ۳۶ درصدی برای بخش تولید در کشور منصفانه نیست.

وی یکی از عوامل موثر در رونق تولید را حذف چند نرخی بودن ارز در کشور دانسته و گفت: در اقتصاد هرگاه یک کالا و یا یک مولفه اقتصادی دچار بیماری چند نرخی شود، فساد و هرج و مرج را به دنبال خواهد داشت.

طاهرخانی در ادامه با اشاره به نقش دولت در افزایش درآمد‌های مالیاتی گفت: با افزایش تعداد واحد‌های تولیدی قطعا چرخ مالیات ستانی نیز افزایش پیدا خواهد کرد، اما به شرطی که فاکتور حمایتی و ملاحظه گری تولید کننده نیز لحاظ گردد.

وی در پایان تاکید کرد: بخش خصوصی در کشور نیازمند نظارت است و نه دخالت، یعنی دولت با اعمال قوانین و تعریف چارچوب اجازه تخطی را به بخش خصوصی ندهد، ولی در نحوه عملکرد اعمال سلیقه نکند.

کشورهای دارای نفت، لنگ محرومیت های جهانی نمی مانند/ فرآورده های نفتی از فروش نفت خام پیشی می گیرد

درآمدهای مالیاتی محرکه‌ای برای خروج از اقتصاد نفتی/اقتصاد ایران لَنگ محرومیت‌های بین المللی نفتی نمی‌مانندمحمدجواد عاصمی پور، معاون اسبق وزیر نفت و مدیرعامل اسبق شركت ملی حفاری نفت ایران و طراح، مجری و موسس بورس نفت در گفت و گو  با خبرنگار اقتصاد و انرژی، ابراز کرد: اقتصاد نفتی تعبیر درستی نیست زیرا کشورهای دارای نفت قطعا این سرمایه را برای کشور خود یک امتیاز می دانند و هر چقدر که با راهکارهای مناسب بتوانند محصولات نفتی و میعانات را بفروشند راه اقتصاد خود را هموار تر کرده اند. در واقع کشورهای دارای نفت برای اَبَر قدرت های جهان یک نوع هراس ایجاد می کنند.

وی افزود: قطعا کشورها بدون انرژی نمی توانند اقتصاد را مدیریت کنند ولی این به آن معنا نیست که تحریم نفتی، ایران را فلج خواهد کرد بلکه این موضوع منابع نفتی را به سمت تولید صنایع مشمول نفت و فرآورده های نفتی می برد. پس از جنگ تحمیلی اگر نگاهی به پالایشگاه ها و همچنین پارس جنوبی با آن عظمت بیاندازیم، درمی یابیم که صنعت تولیدات قطعات استخراج نفت و تبدیل آن به مواد پتروشیمی از فروش نفت خام پیشی می گیرد.

عاصمی پور بیان کرد: کشوری که دارای منابع نفتی است هیچگاه لنگ محرومیت ها و تحریم های بی منطق نمی ماند بلکه با تبدیل خام فروشی به فروش تولیدات داخلی و افزایش  محصولات  پتروشیمی به  چرخش ارزش افزوده این محصولات  از جمله دکل حفاری، متهٔ حفاری و سایر قطعات این صنعت حرکت می کند، بنابراین با افزایش تولیدات داخلی چرخ مالیات ستانی آن هم در ابعاد بسیار گسترده افزایش پیدا کند.

اقتصاد ایران دارای ظرفیت های بسیار زیادی است که تنها نفت گوشه ای از آن است، اگر به ظرفیت بالقوه سایر حوزه های تولیدی  به اندازه نفت توجه شود، قطعا سودی چند برابر درآمدهای نفتی  عاید کشور خواهد کرد. بهرحال برای پایان دادن به سوء استفاده دشمنان از نقطه ضعف خود ( وابستگی به نفت) اتکا به درآمدهای مالیاتی بهترین و مثمرترین راهکار است که این مهم نیز در سایه رونق تولید امکان پذیر است.

گزارش از نرگس معززی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
عدالت در مورد دریافت مالیات می بایستی اجرا شود . طبقه کارمند قبل از دریافت حقوق مالیات خودرا پرداخت میکنند ، درصورتی که طبقه دکترها ، بازاریان وطلافروشان با عدالت مالیات را پرداخت نمیکنند . ۳۰ سال از پایان جنگ می گذرد ، ولی متاسفانه هنوز ساز وکار صحیحی برای دریافت مالیات نداریم . دراین ۳۰ سال میبایستی دوران سازندگی واصلاح قوانین مالیاتی باشد که دراین مورد کاری صورت نپذیرفته است
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
تحریم فشارمیاره/دولت هم فشاربه مردم برای مالیات بیشتر/نه داداش این راهش نیست
-
عباس گودرزی
۱۰:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام ای کاش این آگاهی در بین اقتصاددانان وجود داشت که راه دریافت مالیات عادلانه (نه ظالمانه ) حذف نقدینگی (ارز، سکه ،ریال ) است . که علاوه بر رونق تولید باعث کاهش فاصله طبقاتی و دریافت مالیات عادلانه در جامعه شده و بیش از 12 مورد دیگر فایده دارد . مثل ( از بین بردن قاچاق ، رانت ، اختلاس ، دزدی ، و... ) این طرح اگر مورد بررسی و اجرایی شود استکبار ضربه فنی شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
تو اين گروني کي داره ماليات بده
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
افزایش مالیات دردوران رکود و تورم، یعنی تشدید رکود و افزایش تورم. دولت باید از نهادها و افرادی که مالیات نمی دهند مالیات دریافت کند. در ضمن می بایست نهادهایی که موازی کار میکنند، تعطیل شوندو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایکاش بجای نگرانی برای درآمد دولت نگران سفره کوچک شده مردم بودین ! تمام ثروت کشور داره صرف دولت میشه ! از پول نفت بگیر تا ....مالیات !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
یعنی اگر ما به سمت فراورده های نفتی بریم امریکا انها را تحریم نمیکند؟
Iran (Islamic Republic of)
زنده باد ایران
۱۰:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
روش نفت خام یعنی محدودیت در تعداد مشتری واین کار یعنی به دشمن اجازه دادن که در چنین مواقعی با ابزار تحریم اقتصاد مار و هدف قرار بدهد .همین الان حدودا 20 کشور مشتری نفت سنگین ما هستند .اما در نظر بگیرید با ایجاد پالایشگاه های در سر تا سر کشور ما شروع به تفکیک نفت خام بکنیم و از مشتقات ان استفاده کنیم .فراورده های مانند بنزین و گازوییل و نفت سفید و پتروشیمی تنوع در تعداد مشتری های ما رو افزایش میدهد و طیف گسترده ای از شرکت های دنیا به مشتری های ما تبدیل میشوند ما که در فروش نفت سنگینمان تحریم هستیم اما در ضمینه فروش بنزین و دیگر فراورده های نفتی تحریم نیستیم .این کار هم درامد کشور را افزایش میدهد و هم باعث ایجاد اشتغال میشود و هم میتواند یک ابزار بسیار مفید برای عبور از سد تحریم ها باشد.
Iran (Islamic Republic of)
زنده باد ایران
۰۹:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
گر خدا خواهد عدو شود سبب خیر
ما ایرانی ها یه خصلت عجیب داریم تا زمانی که فشار رومون نباشه بیخیال بعضی مسائل مهم هستیم رهبر انقلاب همیشه در بیاناشون بر این نکته اصرار دارند که وابستگیمون را به اقتصاد نفتی کاهش بدیم و از فرآوردهای اون بجاش استفاده کرده تا هم بهره وری بهتری داشته باشیم و هم اینکه لنگ این تحریم و مسائل مربوط به آن نباشیم ...خام فروشی ضرری است چند برابری است و اگه با تلاش و دقت در این زمینه گام برداریم و دیگه دست از خام فروشی برداریم بهترین استفاده را از منابع نفتیمون خواهیم داشت و سود چندین برابری را نصیب کشورمون خواهیم کرد ان شاء اله که این امر با تلاش و پشتکار مسئولین و فعالان این امر محقق بشه ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
متاسفانه دارایی مدیریت بسیار ضعیفی داره که باعث ناراحتی مالیات دهندگان می شوند
یکی از کارهای عجیبی که می کنن حوزه مالیاتی خودشون را بر اساس درآمد تقسیم می کنند و اگر یک تولیدی-صنفی در اون قسمت درآمدش خیلی کمتر باشه . دارایی زحمت نمی کشه کارشناس بفرسه اون تولیدی یا صنف .خود مودی باید ثابت کنه که درآمدش چقدر .البته دارایی هم به سختی (باچند بار اعتراض ،شکایت) قرائن مالیاتی رو قبول می کنه . در واقع تو اتاقشون می شینن و برای تعداد زیادی از مودیها مالیات می برن
یا مقداری به مالیات سال قبل اضاف میکنن انگار درک نمی کنند که یک تولیدی یا صنف در طی زمان ممکن درآمدش خیلی پایین اومده باشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید گراوند
۰۹:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
فروش نفت خام یعنی محدودیت در تعداد مشتری واین کار یعنی به دشمن اجازه دادن که در چنین مواقعی با ابزار تحریم اقتصاد مار و هدف قرار بدهد .همین الان حدودا 20 کشور مشتری نفت سنگین ما هستند .اما در نظر بگیرید با ایجاد پالایشگاه های در سر تا سر کشور ما شروع به تفکیک نفت خام بکنیم و از مشتقات ان استفاده کنیم .فراورده های مانند بنزین و گازوییل و نفت سفید و پتروشیمی تنوع در تعداد مشتری های ما رو افزایش میدهد و طیف گسترده ای از شرکت های دنیا به مشتری های ما تبدیل میشوند ما که در فروش نفت سنگینمان تحریم هستیم اما در ضمینه فروش بنزین و دیگر فراورده های نفتی تحریم نیستیم .این کار هم درامد کشور را افزایش میدهد و هم باعث ایجاد اشتغال میشود و هم میتواند یک ابزار بسیار مفید برای عبور از سد تحریم ها باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
درآمدهای دولت نه برای مردم بلکه برای خود دولت خرج میشه !
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۸:۵۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بايد براي دادن ماليات در کشور فرهنگ سازي بشه
آخرین اخبار