یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احیای وزارت بازرگانی، دستاوردهای قانون تمرکز را مختل می کند

ملک زاده گفت: احیای مجدد وزارت بازرگانی نوعی بازگشت به عقب است و دستاوردهای اجرای قانون تمرکز را زیر سوال می برد.

احیای وزارت بازرگانی، دستاوردهای قانون تمرکز را مختل می کندمحمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد به پیرامون مباحث مطرح شده مبنی بر احیای مجدد وزارت بازرگانی اظهار کرد: تا قبل از اجرای قانون تمرکز، فعالان بخش کشاورزی با مشکلات عدیده در نبود بازار مناسب برای محصولاتشان روبرو بودند به طوریکه دیگر رغبتی برای برداشت محصول نداشتند.

وی افزود: تا سال ۹۲ که وزارت بازرگانی در کشور وجود داشت، با حجم انبوه واردات محصولات کشاورزی در آن زمان روبرو بودیم چرا که مسئولان وزارت بازرگانی بدون توجه به تولید داخل اقدام به واردات می‌کردند.

ملک زاده احیای وزارت بازرگانی را خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و رونق تولید دانست و گفت: با توجه به شعار سال، سیاست گذاری‌ها و تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که به نوعی حامی کشاورز و تولید کننده داخل باشد.

این مقام مسئول خودکفایی در تولید گندم و رسیدن به خودکفایی در تولید شکر را یکی از دستاورد‌های پنج ساله اجرای قانون تمرکز برشمرد و گفت: تا قبل از اجرای قانون تمرکز در برخی سال‌ها تا ۲.۵ میلیون تن شکر وارد کشور می‌شد، در حالیکه هم اکنون با خودکفایی ۸۵ درصدی در تولید این محصول میزان واردات شکر کاهش چشمگیری داشته است.


بیشتر بخوانید: نگرانی تولیدکنندگان از طرح تفکیک وزارت صمت/ آیا احیای وزارت بازرگانی بازار دلالان را داغ می‌کند؟


رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد، اظهار کرد: این درحالی است که با توسعه کشت کلزا و سایر دانه‌های روغنی، مدیریت واردات به نفع صنایع داخلی است که با احیای مجدد وزارت بازرگانی تمامی این دستاورد‌ها را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های بخش کشاورزی با احیای وزارت بازرگانی به شدت مخالف هستند، بیان کرد: هم اکنون در حال تدوین بیانیه‌ای علیه این اقدام دولت در سال رونق تولید هستیم که بزودی آن را منتشر خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول، اجرای قانون تمرکز و تجمیع وظایف اختیارات حوزه بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی تاثیر قابل توجهی بر رونق بخش کشاورزی و به تبع اشتغال در این بخش داشته است.

ملک زاده افزایش صادرات را یکی دیگر از دستاورد‌های اجرای قانون تمرکز برشمرد و گفت: با اجرای سیاست بازار در ازای بازار، صادرات محصولات کشاورزی رشد چشمگیری داشته است که احیای مجدد وزارت بازرگانی نوعی بازگشت به عقب است چرا که گسترش واردات و در معرض خطر قرار گرفتن خودکفایی محصولات اساسی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

احیای مجدد وزارت بازرگانی، خودکفایی محصولات اساسی را در معرض خطر قرار می دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار