درگیری و حاشیه و تخریب ورزشگاه‌های کشور این روز‌ها به مهم‌ترین موضوع فوتبال تبدیل شده است و باید این اتفاق شوم ریشه یابی شود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هواداران فوتبال نقش به سزایی در جذابیت این رشته ورزشی دارند و در سراسر دنیا فوتبال زمانی هیجان بیشتری می گیرد که تماشاگران استادیوم های ورزشی را پر می کنند و در این مواقع بار فنی رقابت فوتبال نیز بالاتر می رود.

همین اتفاق باعث شده است که در جرایم انضباطی فوتبال یک اصل بر بای بدون تماشاگر بنا شده است و این موضوع اهمیت حضور هواداران را در بازی های فوتبال نشان می دهد.در میان خیل تماشاگرانی که در ورزشگاه ها حاضر می شوند می توان سه قسمت از تماشاگر را مشاهده کرد.

اول افرادی که با تعصب بسیار بالا پای ثابت تیمشان در رقابت ها هستند و دسته د افرادی که طرفدار همان تیم هستند و فقط از تماشای بازی لذت می برند و شاید مشارکت کمتری در بحث هوداران ۲ آتیشه دارند اما دسته سوم که بیشتر مورد بحث ما در این گزارش است تلفیقی از دسته اول این تقسیم بندی و دسته سوم است.

هواداران ۲ آتیشه و برخی تماشاگرانی که برای خالی کردن عقده های درونی به ورزشگاه ها مراجعه می کنند و برخی اعتراضات درونی خود را در فضای ورزشگاه ها خالی می کنند و این اقدام در مورد این افراد فقط مختص به ورزشگاه نیست و به نوعی فرهنگ هواداری آن‌ها در قالب اعتراض و به شکل وندالیسم مزمن بروز می کند.

شیوع ویروس اچ وی در ورزشگاه های کشور/ خطر آفرینان فوتبال را درمان کنید؟

هولیگان ها درست زمانی که به بیماری وندالیسم دچار می شوند موج خرابکاری و آشوب را در فضا های ورزشی براه می اندازند و خطراتی را برای ۲ دسته دیگر ایجد می کنند و این با روح ورزش و فوتبال در تضاد است. وندال ها افرادی هستند که با آسیب زدن به اموال عمومی بیماری خود را بروز می دهند واز نتایج حاصله آن لذت می برند.

قوم وندال در سال ۴۲۸ میلادی می‌زیستند و از طایفه های ژرمنی و تا حدی اسلاو بوده اند که بعد ها فرانسه و اسپانیا را تصرف کردند و بعد از آن با هجوم به مناطقی در شمال آفریقا آنجا را به ویرانی کشاندند.اما وندالیسم در عصر جدید اولین بار در سال ۱۹۷۱ در هلند اعلام شد برخی افراد با تصمیم آگاهانه اموال عمومی را تخریب می کردند و در نهایت اینگونه اعتراضات خود را بروز می دادند.

اما هولیگان های فوتبالی همان هوادران افراطی در فوتبال هستند که این روز ها فضای ورزشگاه ها را مسموم و شرایط را برای افرادی که از فوتبال لذت می برند سخت کرده اند.این هواداران در حرف مدعی اند ما باید در بخش سخت افزار همانند دیگر کشور های ورزشگاه های مجهز و مدرن داشته باشیم و در عمل همین اموال موجود در ورزشگاه ها و تجهیزات آن را تخریب می کنند و برای این اتفاق نیاز به بهانه خاصی هم ندارند و کوچکترین تحرک بازیکن،مربی، داور و هوادار حریف می تواند برایشان بهانه ای برای تخریب آگاهانه اموال عمومی و نظم ورزشگاه باشد. 

این افراد بیمارند و ویروس اچ وی (HOOLIGAN-VANDAL) وجودشان را گرفته است.  ورزشگاه های کشور این روز ها درگیر افرادی با برچسب هولیگان و با تفکر وندال است و هر روز اتفاق تازه‌ای را به همراه دارد. این مسئله شاید در سال‌های دور‌تر هم در فوتبال وجود داشت و با مرور تاریخ فوتبال می‌توان آن‌ها را دید، اما این روز‌ها اتفاقات حاشیه‌ای و درگیری‌ها صفحه تازه‌ای را در تاریخ فوتبال ایران باز کرده است که می‌تواند پایان جالبی نداشته باشد.

در گذشته نه چندان دور و حتی سال‌های دور هم ما شاهد درگیری‌ها، جنجال‌ها واتفاقات بدی در برخی دیدار‌ها از جمله دربی، بازی‌های تیم‌های اصفهان، تبریزی و تهرانی بودیم، اما این اتفاقات این روز‌ها شرایط پیچیده تری را به خود گرفته است و همه گیر‌تر شده است.

ما اگر تنها بخواهیم به مرور اتفاقات حاشیه‌ای لیگ هجدهم نگاه کنیم حواشی آن به قدری زیاد است که شاید چند گزارش هم جواب گوی آن نباشد. متاسفانه در این فصل بار‌ها شاهد درگیری هواداران تیم‌های مختلف بوده ایم که بازی‌ها را به جنجال کشیده است.

به طور مثال در دو هفته گذشته درگیری که در بازی سپاهان - پرسپولیس و پیکان - تراکتورسازی رخ داد بخشی از این اتفاقات است که چهره زشتی از فوتبال را به ما نشان داده است. اما سوالی که وجود دارد این است که با تمام این شاریط تکلیف چیست و چگونه باید این افتقاات بد که روی سکو‌ها رخ می‌دهد را مهار کرد؟

آیا مشکلات فرهنگی است؟ آیا مشکل از برگزار کنندگان و سکو هاست؟ آیا مرتبط به مسائل خارج زمین و صفحات مجازی است؟ آیا مسئولان فدراسیون و انتظامی باید با برخورد قهر آمیز خود سکو‌ها را کنترل کنند یا باید احکام سنگین تری صادر شود؟ به هر صورت عامل این اتفاق هرچه باشد فوتبال ما به شدت با این مسائل درگیر شده است و اگر برخورد جدی با این مشکلات وجود نداشته باشد شاید شاهد اتفاقات بدتری باشیم و مسیر این اتفاقات به جایی برود که دیگر قابل کنترل نباشد.

این مسئله، اما در فوتبال جهان اتفاق جدید نیست و دیگر کشور‌ها هم در سال‌های گذشته شاهد این گونه اتفاقات و حتی پدیده بدتری مانند هولیگان‌ها را تجربه کرده اند، اما امروز توانسته اند آن را کنترل کنند و فوتبالشان شاهد این گونه اتفاقات نباشد.به طور مثال در دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی شرایط فوتبال لیگ جزیره به حدی خاص و ویژه بود که کمتر کسی جرات می‌کرد برای تماشای یک مسابقه فوتبال به ورزشگاه برود، درگیری زده خورد، قتل و ... اتفاقاتی بود که در آن روز‌ها فوتبال جزیره با حضور هولیگان‌ها مسئله عادی بود، اما مسئولان توانستند با به کار گیری روش‌های گوناگون این مشکلات را کنترل کنند و شرایط به وجود آوردند که ما دیگر شاهد حضور هواداران افراطی، اتفات غیر قابل کنترل، خسارت‌های مالی و جانی نباشیم. حتی شاهد آن باشیم که این روز‌ها هواداران فوتبال بدون مشکل خاصی همراه با خانواده‌های خود به ورزشگاه‌ها می‌آیند و در کنار توریست و‌ها و حتی هواداران حریف می‌نشینند و در پایان بازی هم بدون اتفاق خاصی ورزشگاه را ترک می‌کنند.

هواداران افراطی

هواداران شورشی تیفوسی یا همان هولیگان های فوتبال به دسته‌ای گفته می‌شود که به دنبال رفتار تخریب گرانه هستند این افراد جامعه ستیز هستند و معمولا پیش یا پس از بازی فوتبال به درگیری با هواداران دیگر تیم‌ها می‌پردازند.. همین مسئله در دهه‌های اخیر باعث شده تا مدیران فیفا قوانین سفت و سختی را برای دور‌تر شدن این افراد از فوتبال طرح ریزی کرده اند با این حال همچنان اخبار زیادی از این دسته از افراد و آشوب‌هایی که در حاشیه مسابقات فوتبال به وجود می‌آورند شنیده می‌شود.آخرین مورد این اتفاقات که سر و صدای زیادی را در فوتبال جهان به پا کرد درگیری هواداران روسیه و انگلیس در جام ملت‌های ۲۰۱۶ فرانسه بود.

///// ویژه آقای باقری ////

هواداران افراطی انگلیسی

کمتر فوتبال دوستی در جهان وجود دارد که از هولیگان‌های انگلیسی نشنیده باشد. هواداران فوتبال انگلیس و هولیگان‌های این کشور از اواخر دهه ۷۰ میلادی تا اواسط دهه ۹۰ میلادی برای میهمان و میزبانانشان یک کابوس متحرک بودند. آن‌ها به هر جا که پا می‌گذاشتند آشوب به پا می‌کردند و برای دیگر هواداران دردسر می‌آفریدند. این رفتار هواداران انگلیس در آن سال‌ها باعث شده بود تا رعب وحشت از آن‌ها به زمین فوتبال هم کشیده شود و تیم‌های انگلیسی با در اختیار داشتن چنین هوادارنی به راحتی برنده هر دیداری باشند.متاسفانه وجود این هواداران باعث شد تا دیگر هواداران کشور‌های اروپایی هم پا به میدان بگذارند و هولیگان‌های روسی، ایتالیایی، ترکیه ای و .. را تشکیل دهند.

تا اواسط دهه ۹۰ میلادی، هواداران انگلیسی یک مشکل بزرگ جهانی بودند و به هر جای جهان که می‌رفتند مشکل آفرینی می‌کردند. حضور آن‌ها در دسته‌های چند صد نفری باعث رعب و وحشت در هر شهری می‌شد. مشکل آفرین‌ترین دسته آن‌ها اولترا‌هایی بودند که هیچ کس توان کنترل شان را نداشت و اسم شان را بیماری انگلیسی گذاشته بودند.

پلیس انگلستان هواداران باشگاه‌های این کشور را بر اساس همین رفتار خصمنانه طبقه بندی کرده بود که در میان آن‌ها جایگاه نخست به هواداران لیورپول رسیده بود و هواداران تیم‌های وستهام، چلسی و تاتنهام در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند. ترکیب هواداران این چهار تیم مربع وحشتی را به وجود آورده بود که در بازی‌های ملی شکل وحشتناکی به خود می‌گرفت.

هولیگانیسم به قدری در آن دوره فراگیر و طبیعی بود که هولیگان‌های هر تیم برای خود شرایط خاصی داشتند به طور مثال هواداران تیم فوتبال منچستریونایتد، تیپ و مدل موی خاص خود را داشتند و هوادارن لیورپول هم برای خود کارت ویزیت و تراکت چاپ می‌کردند.

پلیس انگلستان بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ در هر سال تقریبا ۳۰۰ هوادار لیورپول و ۳۰۰ هوادار وستهام بازداشت کرد در آن دوره امار بسیار جالبی از افرادی که با این عنوان‌ها بازداشت شده بودند وجود داشت. هولیگان‌ها در آن دوره بیشترین تعداد زندانیان را تشکیل می‌دادند و انگلیسی‌ها تصمیم گرفتند با بازداشت‌های گسترده آشوب گران، کدگذاری تماشاگران پر خطر ودر نظر گرفتن جرایم سنگین که برای باشگاه‌ها زمینه تبدیل شدن لیگشان را به یکی از آرام‌ترین لیگ‌های جهان تبدیل کنند.

امروزه ورزشگاه‌های انگلستان شاهد حضور گسترده توریست‌های چینی و ژاپنی است که به راحتی به ورزشگاه می‌روند و عکس و فیلم یادگاری می‌گیرند. امروزه کسی کمتر صدای شعار‌های خاص را می‌شوند با این حال بعید است کسی فراموش کند بیماری انگلیسی چطور تمام دنیا را آلوده کرده است.

///// ویژه آقای باقری ////

فاجعه هیسیل بروکسل 

فوتبال در ایتالیا مانند خیلی‌ها دیگر در این کشور خاص است. همان طور که خیابان‌ها و مغازه‌های رم با دیگر نمونه‌های مشابه خود در جهان متفاوت است فوتبال هم متفاوت است. فوتبال در ایتالیا تنها یک ورزش و یک رشته نیست بلکه یک نمایش زیبا است. نمایشی که در سال‌های گذشته بالا و پائین‌های بسیاری را تجربه کرده است. البته دهه ۸۰ میلادی این نمایش به یکی نمایش درام و خونبار تبدیل شد که حتی می‌توان آن را یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌های تاریخ فوتبال نامید. این اتفاق بدون شک یکی از خونین‌ترین درگیری تاریخ هولیگانی است. ایتالیایی‌ها که خود از ابتدا هولیگان‌ها خاص خود را داشتند در درگیری‌های خود چیزی از هولیگان‌های انگلیسی کمتر نداشتند. آن‌ها در ورزشگاه هیسل یکی از بزرگترین درگیری‌ها را رقم زدند. درگیری هولیگان‌های ایتالیایی و انگلیسی باعث شد تا بیشترین آمار کشته شده‌ها در تاریخ استادیوم فوتبال ثبت شود.

غم بار‌ترین حادثه تاریخ فوتبال جهان بدون شک حادثه ورزشگاه هیسل است که بدون شک هولیگان‌ها عامل آن بودند. دو تیم یوونتوس و لیورپول قصد داشند تا در ورزشگاه هیسل بروکسل فینال لیگ قهرمانان اروپا را در سال ۱۹۸۵ برگزار کنند و هواداران زیادی برای تماشای این دیدار به ورزشگاه آمده بودند.

درست یک ساعت پیش از آغاز این دیدار هواداران لیورپولی با شکست فنس‌های میان هواداران، یوونتوسی‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند در پی این حادثه هواداران یوونتوس مجبور شدند عقب نشینی کنند و به سمت دیگر استادیوم بروند همین مسئله باعث شد تا قسمتی از استادیوم تخریب و در نتیجه ۳۹ هوادار یوونتوسی کشته شوند. همچنین نزدیک به ۶۰۰ هوادار هم زخمی شدند. با این حال این بازی برگزار شد و یوونتوس موفق شد با کسب عنوان قهرمانی اروپا هیسل را ترک کند. در نتیجه این اتفاق باشگاه‌های انگلیسی از ۵ سال حضور در رقابت‌های اروپایی محروم شدند و تیم لیورپول هم ۶ سال از حضور در این رقابت‌ها محروم شدند.

دو تیم پس از این اتفاق ۲۰ سال به مصاف یکدیگر نرفتند و سرانجام در سال ۲۰۰۵ و در جریان لیگ قهرمانان اروپا هواداران لیورپول در ورزشگاه آنفیلد با طرح‌های موزاییکی خود خواهان آشتی با یوونتوسی‌ها شدند.

خوشبختانه تورینی‌ها و آنفیلدی‌ها شباهتی به آن روز‌های خود ندارند و با آرامش بیشتری به ورزشگاه‌ها می‌روند با این حال آن‌ها همچنان آن فاجعه را فراموش نکرده اند و هر ساله مراسم بزرگداشت این اتفاق را برای احترام به کشته شدگان برگزار می‌کنند. با این حال هولیگان‌ها هنوز در فوتبال ایتالیا حضور دارند و هنوز می‌توان نشانه‌های کمی از آن‌ها را در دربی رم و بازی میان تیم‌های آاس رم و لاتزیو دید.

هولیگان‌ها قدرت آن را دارند تا بازی‌های فصل تیم شان را تحریم می‌کنند و همچنین یک بازی را لغو کنند. اگر انگلیس محل تولید هولیگانیسم است ایتالیایی‌ها می‌توانند ادعا کنند قدرتمندترین مرکز هولیگانیسم دنیا را دارند.

///// ویژه آقای باقری ////

هواداران افراطی روس

تنها تفاوت هولیگان‌های روس با هولیگان‌های دیگر کشور‌ها این است که آن‌ها برخلاف دیگر کشور‌ها بیشتر تلاش می‌کنند تا دیده نشوند آن‌ها این روز‌ها نفوذ و قدرت زیادی در فوتبال دارند و شاید یکی از قدرتمند‌ترین هولیگان‌ها در فوتبال امروز هستند.

بدترین هولیگان‌ها در روسیه متعلق به باشگاه‌های اسپارتاک و زسکامسکو است هواداران دو تیم با چوب و شمشیر به جان هم می‌افتند و هنوز هم درگیری زیادی در این کشور میان هواداران فوتبال رخ می‌دهد.هولیگان‌های روس این روز‌ها آماده‌تر از همیشه هستند و در جام ملت‌های اروپا که در سال ۲۰۱۶ و به میزبانی فرانسه برگزار شد آشوب زیادی به پا کردند و در درگیریشان به هوادان تیم فوتبال انگلستان چیزی کم نگذاشتند.

///// ویژه آقای باقری ////

برزیلی های افراطی

هولیگان‌های برزیلی با دیگر هولیگان‌های جهان متفاوتند و تاکنون افراد زیادی در این کشور ازآن‌ها آسیب دیده اند. بسیاری برزیل را سرزمین خشونت می‌نامند، اما این خشونت در همه جا وجود ندارد و هر ساله توریست‌های زیادی به این کشور سفر می‌کنند. با این حال نظر این عده درباره فوتبال و هواداران فوتبالی این کشور درست است.

سالانه ۴۰ هزار نفر در این کشور با اسلحه کشته می‌شوند و همواره افراد و تبهکاران زیادی با اسلحه‌های سرد و گرم به داخل ورزشگاه می‌آیند و در بیرون ورزشگاه آشوب به پا می‌کنند. برخی آمار نشان دهنده آن است که در ۳۰ سال گذشته حداقل ۳۰۰ نفر توسط هواداران آشوب گر کشته شده اند. البته این آمار برای پلیس است و خود هولیگان‌ها اعداد و ارقام بزرگ تری را مطرح می‌کنند.

اگر به سایت‌های خبری برزیلی دست رسی داشته باشد حداقل هر هفته چند خبر از درگیری، قتل، آسیب و یا دستگیری آشوب گران توسط پلیس خواهید دید.

///// ویژه آقای باقری ////

تمام این اتفاقات بار های در کشور ها و قاره های دیگر تکرار شده است اما همواره مسئولان تلاش کرده اند تا با برنامه ریزی و عملکرد کارشناسی مناسب این اتفاقات را مهار کنند. شاید این مسئله به وجود بیاید که مشابه نبودن شرایط در همه کشورها باعث می شود تا با یک رفتار نتوان در همه جا یک مشکل را بر طرف کرد. این حرف به طور کامل درست است و هر کشور شرایط خاص خودش را دارد و باید هر چه سریع تر کارشناسان ، نیرو های اجرایی و دیگر  افراد به دور یک دیگر جمع شوند و با برنامه ریزی مناسب و برخورد قاطع با خاطیان به این اتفاقات بد فوتبال پایان دهند.

بیماری اچ وی (HOOLIGAN-VANDAL) این روز ها فقط نزد هواداران فوتبال نیست و بازیکنان و مربیان و عوامل برگزاری یک فوتبال به تقویت این بیماری خطرناک کمک می کنند و پادزهر آن هر چه سریعتر باید به فوتبال  تزریق شود تا بروز فاجعه جلوگیری کنیم.



بیشتر بخوانید:

مقصران اصلی حادثه در ورزشگاه های کشور چه کسانی هستند؟

داورزنی:فدراسیون فوتبال هر چه سریعتر به اتفاقات بازی سپاهان و پرسپولیس ورود کند


انتهای پیام/

نگاهی به بدترین اتفاقات فوتبال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار