سناریوی تکراری ریاض و مزدورانش برای دوقطبی کردن «صنعاء-عدن»

تشکیل پارلمان صوری در شهر «سیئون» یمن توسط ریاض و مزدورانش، تلاش مذبوحانه آن‌ها طی سال‌های گذشته برای ایجاد دوقطبی «صنعاء ـ یمن» را به اذهان متبادر ساخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  هفته گذشته بود که خبر جدیدی از تحولات سیاسی یمن به گوش رسید. تشکیل جلسه پارلمان یمن پس از چهار سال به سرخط اخبار رسانه‌های منطقه‌ای تبدیل شد. نشست پارلمان در شهری به نام شهر «سَیئون» واقع در محور شرقی یمن و در مرزهای مشترک با عربستان سعودی برگزار شد.

سناریوی تکراری ریاض و مزدورانش برای دوقطبی کردن «صنعاء-عدن»


بیشتربخوانید : ناتوانی عربستان در اجرای اصلاحات اساسی در زمینه حقوق بشر


اما واقعیت ماجرا چه بود و چه کسانی در پشت پرده برگزاری نشست پارلمان قرار داشتند. واقعیت آن است که نشست هفته گذشته در سیئون توسط مزدوران سعودی و دست نشانده‌های آنها برگزار شد. کسانی که در این نشست شرکت کردند عمدتاً در زمره نماینده‌های خارج نشین پارلمان یمن محسوب می‌شوند که با اقدامات رژیم سعودی در نشست مذکور حاضر شدند.

این اتفاق درحالی رخ داد که دولت وفاق ملی یمن (دولت قانونی حاکم) در حال برگزاری انتخابات پارلمانی به منظور پُر کردن صندلی‌های خالی پارلمان بود. در واقع، مزدوران سعودی طرح تشکیل پارلمان در سیئون را در دستور کار قرار دادند تا دولت وفاق ملی موفق به تشکیل پارلمانی برآمده از آرا ملت یمن نشود.

طبق آخرین گزارش‌ها، جلسه پارلمان یمن در شهر سیئون که متشکل از نمایندگان خارج نشین بود، با حضور ۱۴۱ نماینده برگزار شد. نمایندگان پارلمان روند انتخاب هیأت رئیسه پارلمان دولت مستعفی، برگزار و «سلطان البرکی» به عنوان رئیس این پارلمان انتخاب شد. این درحالی است که «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن هفته گذشته خواستار تغییر مقر پارلمان و انعقاد آن در شرق این کشور شده بود.

تشکیل پارلمان در شهر سیئون در واقع، تلاش سعودی و مزدورانش و در رأس آنها عبد ربه منصور هادی برای ایجاد «دو قطبی صنعاء، عدن» را به ذهن متبادر می‌سازد. زمانی که رژیم سعودی از تحقق اهداف خود در یمن ناکام ماند، روی به ایجاد دو قطبی صنعاء، عدن آورد به اینگونه که تلاش خود را برای تسلط بر عدن آغاز کرد تا بتواند آن را با صنعاء، پایتخت یمن معامله کند.

اکنون نیز تشکیل پارلمان صوری و ساختگی در شهر سیئون به این دلیل است که سعودی‌ها و مزدوران آنها تلاش می‌کنند تا آن این شهر را در مقابل صنعاء عَلَم کرده و از آن به عنوان پایتخت اصلی مزدوران یاد کنند. درهمین راستا پایگاه‌های یمنی اعلام کردند: «ریاض پس از آنکه نتوانسته با حمله نظامی از مارس ۲۰۱۵ به اهداف خود برسد و شخصیت‌های متحد خود را به حکومت یمن بازگرداند، اکنون سعی می‌کند با تحریف واقعیت، با افتتاح پارلمانی ساختگی و صوری به اهداف خود برسد».

البته نباید از این نکته غافل شد که سعودی و مزدورانش از رهگذر تشکیل جلسه صوری پارلمان در سیئون اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند. از جمله این اهداف ایجاد شکاف در پارلمان اصلی لبنان در شهر صنعاء است. در واقع سعودی‌ها به دنبال ایجاد دو دستگی و تفرقه در ساختار کنونی پارلمان لبنان هستند تا بدین ترتیب نمایندگانی که حاضر به همکاری با ریاض نشدند، به جان یکدیگر بیفتند.

در همین ارتباط، برخی رسانه‌های یمنی اعلام کردند: «پس از بسته شدن افق‌های نظامی سعودی بویژه چهار سال پس از جنگ، عدم تحقق اهدافش در صنعا و صعده و نیز نیازش برای حضور نظامی مستقیم بویژه در استان‌های حضرموت و المهره، این کشور شروع به تطمیع برخی نمایندگان و دادن پول به آنها کرد تا پارلمان یکپارچه در صنعا را که همچنان در چارچوب قانون اساسی کار می‌کند، دچار دو دستگی کند».

واقعیت آن است که سعودی‌ها پس از ناامید شدن از تضعیف قدرت أنصارالله و همچنین بازنشاندن هادی بر کرسی قدرت در یمن، تلاش می‌کنند تا از طریق سلسله اقدامات مختلف ازجمله تشکیل پارلمان صوری در سیئون همزمان با تشدید تحریم‌های اقتصادی، به زعم خود یمنی‌ها را تضعیف کرده و در میان آنها دو دستگی ایجاد کنند.

آنها همچنین تلاش می‌کنند تا مردم یمن را در مقابل دولت وفاق ملی این کشور قرار دهند؛ به گونه‌ای که مردم یمن به نیابت از ریاض مانع از تداوم عملیات نظامی أنصارالله علیه نظامیان سعودی و مزدوران آن در شهرهای مرزی شوند. علت اصلی این تلاش مذبوحانه، عدم توانایی ریاض در مقابله و رویارویی با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های نبرد به ویژه در جبهه‌های مرزی است.

آنچه که سعودی‌ها پیش از آغاز تجاوز نظامی به یمن فکر آن را نمی‌کردند، مقاومت جانانه مردم و نیروهای نظامی این کشور بود. عربستان سعودی گمان می‌کرد که یمن به دلیل ضعف در برخورداری از تسلیحات پیشرفته جنگی و عدم بهره‌مندی از جدیدترین تاکتیک‌های نظامی، به هیچ وجه توانایی مقابله با یک ائتلاف چندجانبه در عرصه میدانی را ندارد و در یک بازه زمانی بسیار محدود به زانو درخواهد آمد.

با این حال، مقاومت مردم یمن از یک سوی و قدرت نظامی ارتش این کشور از سوی دیگر، موجبات غافلگیری سعودی‌ها را فراهم آورد و آنها دریافتند که در ارزیابی میزان قدرت طرف مقابل خود دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

در حال حاضر، کار به جایی رسیده است که سعودی‌ها، خود نیز قادر به طرح ادعای موفقیت عملیات «طوفان قاطعانه» در یمن نیستند. آنها به خوبی می‌دانند که این عملیات نتوانسته اهداف مورد نظر آنها را تأمین کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه رژیم سعودی در حال حاضر به دنبال یافتن یک پایان آبرومندانه برای جنگ علیه یمن می‌گردد؛ پایانی که بتواند به وسیله آن بر دو سال جنایت جنگی علیه یک ملت بی دفاع و بی گناه سرپوش بگذارد.

در صورت عدم توانایی عربستان سعودی برای خروج از باتلاق یمن، ریاض تنها راه نجات خود از این باتلاق را در سیاست‌های آینده «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا جستجو می‌کند. ریاض امیدوار است تا دولت جدید آمریکا حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی بیشتری از آن در جنگ یمن به عمل آورد.

اما در هر صورت، رژیم سعودی نمی‌تواند بیش از این بر طبل جنگ و جنگ افروزی در یمن بکوبد چراکه نه تنها دستاورد محسوسی از رهگذر این جنگ کسب نکرده بلکه مبالغ مالی هنگفتی را نیز در یمن هزینه کرده است. بسیاری از کارشناسان خسارت مالی ریاض در جنگ یمن را هنگفت و چشمگیر توصیف می‌کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

پارلمان صوری در «سیئون» یمن؛ تکرار سناریوی دوقطبی

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار