یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمبودی در عرضه نهاده های دامی صنعت طیور نداریم

موافق قدیری گفت: با توجه به افزایش واردات نهاده‌های دامی در سال آینده، حداقل تا ۶ ماه آینده مشکلی در مواد اولیه نداریم.

کمبودی در عرضه نهاده های دامی نداریم/دخالت دولت در قیمت گذاری صنعت طیور ضرورتی نداردمجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل گرانی نهاده دامی در بازار اظهار کرد: نبود شبکه مناسب توزیع، کمبود عرضه در برابر تقاضا، بروز برخی مشکلات در شبکه حمل و نقل و جو روانی بازار ناشی از شرایط تحریم را جمله عوامل اصلی نوسان قیمت در بازار دانست.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نگران آینده تولید هستند، بیان کرد: با توجه به آنکه مرغداران و دامداران با موجود زنده سر و کار دارند، از این رو باید طبق جیره غذایی مناسب خوراک مورد نیاز واحد‌های خود را خریداری کنند که  متاسفانه جو روانی بازار و ازدیاد تقاضا برای خرید خوراک در افزایش کاذب قیمت تاثیر بسزایی دارد.

موافق قدیری افزایش ۲۰ درصد قیمت نهاده‌های تولید خوراک دام را کاذب دانست و گفت: افزایش کاذب قیمت نهاده‌های دامی در بازار بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد در قیمت گذاری نهایی محصول تاثیر گذار است.

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه مشکلی در تامین جو و ذرت نداریم، گفت: این در حالی است که قیمت کنجاله سویا به سبب کمبود عرضه ناشی از ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی در شب عید با نوساناتی روبروست که انتظار می‌رود ظرف روز‌های آتی به آرامش برسد.


بیشتر بخوانید: بخش خصوصی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات نهاده‌های دامی است


موافق قدیری میزان واردات نهاده‌های دامی در سال ۹۷ را بیش از مدت مشابه سال ماقبل خود اعلام کرد و افزود: با وجود آنکه از لحاظ کمبود مواد اولیه حداقل تا ۶ ماه آینده مشکلی نخواهیم داشت، اما باید توجه داشت که ساماندهی نظام توزیع امری ضروری است.

وی دخالت دولت در قیمت گذاری صنعت طیور را امری نادرست دانست و گفت: با توجه به آنکه بیش از ۲ هزار بهره بردار در صنعت طیور مشغول به فعالیت هستند و به عبارت دیگر بازار در رقابت کامل به سر می‌برد، بنابراین دولت نباید در قیمت گذاری دخالت کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دخالت دولت در قیمت گذاری تاثیری در تنظیم‌ بازار ندارد، اظهار کرد: علی رغم قیمت گذاری دولت در صنعت طیور، مرغ با نرخ‌های متفاوتی در سطح بازار عرضه می‌شود که با این وجود تعزیرات باید خود را از بازار کنار بکشد و تنها در بازار خودرو به سبب جلوگیری از دمپینگ ۲ گروه خودروسازی باید ورود کند.

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان در پایان با بیان اینکه در حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین بیش از ۶۰ هزار بهره بردار داریم، تصریح کرد: با توجه به آنکه در کشور‌های اروپایی و آمریکایی زمانی دولت در امر قیمت گذاری دخالت می‌کند که تعداد بهره برداران پایین است، بنابراین دولت دخالت در صنعت دامداری و مرغداری کشور به سبب تعداد بهره برداران بالا نباید دخالت کند.

انتهای پیام/

دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات تاثیری در تنظیم بازار ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار