معاون معماری و شهرسازی وزیر راه مطرح کرد؛

تدوین نظام نامه مدیریت مخاطرات طبیعی/ تاب‌آوری شهرها در اولویت برنامه‌های وزارت راه قرار گرفت

کباری / تدوین نظامنامه مدیریت مخاطرات طبیعی / تاب‌آوری شهرها در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتصادق مالواجرد گفت: نظام نامه مدیریت مخاطرات طبیعی جهت افزایش تاب‌آوری شهرها در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
 
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  فرزانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در مراسم درس‌هایی از سیل که در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برگزار شد با بیان اینکه میزان بارش و دبی آب‌ها قابل مقایسه‌ با سال‌های قبل نبوده است، گفت: میزان بارش‌ها بیشتر از سال‌های گذشته بود به طوریکه میزان بارش در استان لرستان نسبت به سال قبل رشد 270 درصدی  و نسبت به بلند مدت هم رشد 110 درصدی داشته است.

وی در ادامه گفت: این میزان تخریب‌ بر اثر سیل در مقایسه با میزان بارش‌ها بیشتر بوده است و در حوزه مهندسی و برنامه‌ریزی‌هایی که در شهرها انجام می‌شود باید بازنگری‌های بیشتری صورت گیرد.

مالواجرد افزود: در استان لرستان حجم انبوهی از جنگل‌ها و اراضی از جمله 20 میلیون درخت گونه و ارژنگ از بین رفته است و این جنگل تراشی و تبدیل آنها به مراتع باعث ایجاد چنین خسارت‌هایی شده است.

به گفته این مقام مسئول فرسایش‌ها و لایروبی نکردن  رودخانه‌ها هم در برخی از استان‌ها کاملا مشهود بوده است.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات خسارت‌ سیل در لرستان


وی با اشاره به اینکه در خرم‌آباد مسیر رودخانه را تغییر داده‌ایم، گفت:  نبود مدیریت شهری درست و ساخت واحد‌های مسکونی و مراکز تجاری،  آنالیزه کردن رودخانه‌ها و ایجاد حجم ترافیک شهری در بستر رودخانه‌ها و همچنین اهمیت ندادن به اکو سیستم این خانه‌ها باعث ایجاد چنین آثاری از تخریب‌ها می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص ساخت و ساز کنار رودخانه‌ها توضیح داد: حریم رودخانه ها توسط وزارت نیرو تعیین می شود و ممکن است برخی از ساخت و سازها پیش از تعیین حریم رودخانه‌ها انجام شده باشد که همین امر باعث افزایش میزان خسارت شده است.

وی افزود: برخی از ساخت و سازها هم بدون مجوزهای قانونی انجام می‌شود، به طوریکه سازندگان با پرداخت جریمه مجوز ساخت را دریافت می‌کنند که این اقدام کاملا تخلف است و ما از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

لزوم تقویت ضمانت اجرایی قوانین ساخت و سازها 

مالجاورد تأکید کرد: لزوم تقویت ضمانت اجرایی قوانین و مقررات از دیگر موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد. هم اکنون ضمانت اجرایی چندان رسمیت ندارد و باید سایر قوا از جمله قوه قضاییه و قوه مجریه این موضوع را پیگیری کنند و تا ضمانت اجرایی ساخت و سازها رعایت نشود؛ شاهد تخلف‌های شهرسازی خواهیم بود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها هم باید پیگیری شود، گفت: در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع مطرح شد و مقرر گردید مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان یک پشتوانه نظرات دقیق خود را ارائه دهد و از لحاظ مستندسازی هم اقدامات  لازم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری باید در تهیه و بررسی طرح‌های توسعه، بازنگری داشته باشد؛ اما متاسفانه در طرح‌های منطقه و ناحیه ای به موضوع سیل توجهی نداشته‌ایم و این موضوع باید در طرح‌های فرادستی بازنگری شود.

مالجاورد تصریح کرد: بازنگری در ضوابط و مقررات ساخت و ساز با توجه به موضوع 60 – 40 هم باید در دستور کار قرار گیرد؛  ما باید در اکثر شهرها 40 درصد فضای باز داشته باشیم اما متأسفانه در روند ساخت و ساز کنونی به این موضوع بی توجهی شده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از تهیه نظامنامه مدیریت مخاطرات طبیعی هم خبر داد و گفت: در مدیریت مخاطرات با وقوع سیل اشکالاتی وجود داشته که سعی خواهیم کرد با تدوین این نظامنامه، آنها را اصلاح کنیم. در این راستا نظامنامه مدیریت مخاطرات طبیعی جهت افزایش تاب‌آوری شهرها در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

انتهای پیام /

برچسب ها: راه و شهرسازی ، سیل ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار