رئیس سازمان فضایی ایران مطرح کرد؛

افزایش اقتصاد صنعت فضا/ ۷۶ درصد بخش اقتصاد در اختیار دانش بنیانی‌هاست

براری گفت: ۷۶ درصد بخش اقتصاد در اختیار شرکت دانش بنیان است و این رقم در ۱۰ سال آینده به ۸۵ درصد می‌رسد.

اقتصاد فضا افزایش پیدا کرده است/ ۷۶ درصد بخش اقتصاد در اختیار شرکت دانش بنیان استبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، براری رئیس سازمان فضایی ایران در در مراسم بزرگداشت دستاورد‌های دانشکده فناوری‌های نوین که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با اشاره به ضرورت نقش دانشگاه‌ در حل چالش‌ها اظهار کرد: دانشگاه باید بستر ساز جوانان کار آفرین برای ورود به اقتصاد شود و با ایجاد مراکز توانسته پیشرو بودن را حفظ کرده و تسهیل دهنده کار‌ها باشد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه فعلی ما این است که نقش دانشگاه را در صنایع پررنگ‌تر کنیم و خوشبختانه دانشگاه علم و صنعت حضوری موثر در این عرصه داشته است.

براری ادامه داد: تلاش کنیم برای حضور جوانان در عرصه فضایی کاری انجام دهیم، ورود به این عرضه آرزوی جوانان و موضوعی غرور آفرین برای کشور است؛ طی ۱۰ سال گذشته رشد اقتصاد فضا ۱۳۹ درصد بوده و در مقابل اقتصاد دنیا ۶،۵ درصد بوده و پیش بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده اقتصاد فضا ۴۰۷ درصد شود.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: سهم اقتصاد فضا به شدت در حال رشد است و شاهد ماهواره‌های کوچک هستیم که به آن اقتصاد فضایی می‌گوییم، در آینده نزدیک ماهواره رقیب جدی با بخش سیار زمین خواهد بود و اقتصاد این حوزه به ۴۱۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی گفت: ۷۶ درصد بخش در اختیار شرکت دانش بنیان و ۲۴ در بخش دولت است،‌ پیش بینی می‌شود تا ۱۰  سال آینده این رقم به ۸۵ درصد برسد؛ در عرصه فضایی به بلوغی خوب رسیده‌ایم و با توان متخصصان مستقل از هر کمک کشور دیگر ماهواره نوید را ساخته و در هر ۶ رکن فضایی موفق بوده‌ایم.

براری تشریح کرد: همچنین توانسته‌ایم چرخه کامل فضایی را کامل کنیم؛ ۱۲ کشور دنیا صاحب این چرخه فضایی هستند و ما جزو ۹ کشور اول دنیا در این حوزه بوده‌ایم. وظیفه ما این است بستر کسب و کار برای دانش‌جو‌ها فراهم کنیم، سازمان فضایی می‌تواند متولی برای آن باشد، امیدوارم مراکز صندوق شکوفایی و نوآوری فراهم کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در حال حاضر رتبه اول منطقه هستیم و در تلاش برای بهتر شدن هستیم؛ باید کاری کرد منجر به تولید ثروت شود، بخش توسعه صنعتی و خدمات را باید پررنگ کنیم و بستر ساز اشتغال برای این رشته‌ها باشیم.

ورود ۲۸ شرکت در توسعه ایستگاه‌های صنعتی

وی افزود: طراحی و ساخت سنجش از راه دور، توسعه ایستگاه‌های صنعتی کار‌هایی است که انجام دادیم و ۲۸ شرکت در این حوزه‌ها ورود کرده‌اند؛ باید بستر را برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوص فراهم و زیرساخت را ایجاد کرد؛‌ در حال حاضر ۱۵ شرکت در حال پیگیری این زیرساخت هستند.

براری گفت: ایستگاه مخابرات فضایی داریم و دانشگاه باید در این بخش ورود کند؛ بستر کار آفرینی و خلاقیت جوانان را فراهم کنیم و امیدوارم بتوانیم آن را ایجاد کنیم، بحث ناوبری مهم است، همچنین نجوم و اکتشافات فضایی مطرح است که باید رسیدگی شود.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در حال حاضر رتبه اول منطقه هستیم و در تلاش هستیم بهتر شویم؛ باید کاری کرد منجر به تولید ثروت شود، بخش توسعه صنعتی و خدمات را پررنگ کنیم و بستر ساز اشتغال برای این رشته‌ها باشیم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: از بیش از ۷۰۰ آستارت آپ حمایت می‌کنیم و در این حوزه ورود کرده‌ایم، در پنج سال آینده ۶۰۰ آستارت آپ خواهیم داشت و در صنعت بالادستی صنعت فضایی رتبه‌ای خوب داریم.

وی گفت: در حوزه مدیریت بلا خدمات مفیدی داشتیم و امیدوارم تعامل منجر به حل چالش‌های کشور در اقتصاد فضا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار