منحصربفردترین پل تمام شیشه‌ای ایران آماده بهره‌برداری است/ استفاده از دانش بومی در مسیر توسعه پایدار گردشگری

نخستین پل تمام شیشه‌ای ایران در استان اردبیل و شهر هیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بعد از ماه رمضان امسال افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ،پل معلق تمام شیشه‌ای قوسی شکل در هیر در مساحتی حدود ۲۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی در ۵ فاز مختلف، در حال اجرا است.

این پل بعد از طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه در شهرستان مشگین‌شهر، سر و صدای زیادی در منطقه به پا کرد و به گفته مسئولان گردشگری استان، بعد از ساخت، تکمیل و افتتاح این پروژه، توسعه کلیدی در حوزه گردشگری و اقتصادی در منطقه ایجاد می‌شود. هم‌اکنون نیز شاهد اجرای عملیات ساخت و راه‌اندازی این پروژه توسط پیمانکاران بومی در منطقه هستیم.

حمایت ویژه از سرمایه‌گذاری در گردشگری

استاندار اردبیل در گفتگوی اختصاصی خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ،با اشاره به امکانات پروژه پل معلق هیر گفت: پروژه هیرلند با محوریت پل معلق تمام شیشه‌ای قوسی شکل هیر، در ۵ فاز مختلف در حال اجرا است.

اکبر بهنام‌جو با اشاره به اینکه فاز نخست پروژه مذکور در مساحت ۷ هکتار و حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست، اضافه کرد: این فاز با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی شامل ساختمان‌های اداری و تجاری، پل معلق تمام عرصه شیشه‌ای، زیپ‌لاین بزرگسالان و کودکان، صخره‌نوردی، بک جامپ و سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه است.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی بعمل آمده انتظار می‌رود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح و بهره‌برداری کامل از این پروژه باشیم.

استاندار اردبیل اظهار کرد: تاکنون مبلغ ۱۱ میلیارد ریال از طرف دولت بابت زیرساخت‌هایی از جمله راه و برق‌رسانی منطقه، به این پروژه احتصاص یافته است.

بهنام‌جو با اشاره به لزوم همکاری و مساعدت جذب سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری بیان کرد: انتظار و خواسته ما از مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط این است که در این زمینه با در نظر گرفتن ایجاد نشاط عمومی و اجتماعی و توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری گام بردارند.

استفاده از دانش بومی در مسیر توسعه پایدار گردشگری/نخستین پل تمام شیشه‌ای ایران آماده بهره‌برداری است

وی اذعان کرد: استان اردبیل مناطق بکر و دست نخورده گردشگری زیادی در تمامی شهر‌های خود دارد که همه این‌ها فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی از طریق حوزه گردشگری است.

استاندار اردبیل با اشاره به این که توسعه اشتغال در استان منوط به حمایت از سرمایه‌گذاران است اضافه کرد: واقف به ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال هستیم و در این زمینه از تمام سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم تا زمینه توسعه گردشگری در استان فراهم شود که این مسئله نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.

بهنام‌جو ادامه داد: انتظار ما از بانک‌های عامل این است که با رفع موانع سرمایه‌گذاری در راستای توسعه گردشگری استان با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود گام بردارند و در راستای تسریع روند اجرایی طرح‌ها و ارائه تسهیلات گام بردارند.

پل معلق تمام شیشه‌ای هیر عید فطر امسال افتتاح می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۹ میلیارد ریال برای زیرساخت پروژه گردشگری پل معلق شیشه‌ای هیر، توسط اداره کل میراث فرهنگی استان هزینه شده است، گفت: چیزی حدود ۳ میلیارد ریال برای راه دسترسی این پل معلق هزینه شده که این پروژه در حال انجام و اجراست.

نادر فلاحی با بیان اینکه بعد از اتمام عملیات اجرایی، این پروژه به احتمال زیاد بعد از ماه رمضان امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد، افزود: هم‌اکنون عملیات مربوط به اجرای شبکه برق رسانی این مجموعه با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام بوده که در این راستا استانداری اردبیل تعامل خوبی با سایر بخش‌ها دارد.

استفاده از دانش بومی در مسیر توسعه پایدار گردشگری/نخستین پل تمام شیشه‌ای ایران آماده بهره‌برداری است

وی پل معلق شیشه‌ای هیر را یکی از پروژ‌ه‌های منحصربفرد در استان معرفی کرد و گفت: پروژه پل معلق شیشه‌ای هیر در سطح کشور و حتی منطقه یکی از منحصربفردترین پروژه‌هاست که اتمام این پروژه می‌تواند در جذب حداکثری گردشگران و در نهایت بهبود اوضاع اقتصادی مردم استان کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به اجرای پل معلق مشگین‌شهر تصریح کرد: تجربه موفق احداث پل معلق در مشگین‌شهر باعث شده تا این شهر بعد از سرعین به دومین مقصد گردشگران در استان اردبیل تبدیل شود.

مجموعه گرشگری "هیرلند" مکمل مجموعه گرشگری "نور سبلان"

حسین عباسی‌نیا، سرمایه‌گذار و مجری پروژه گردشگری هیرلند در گفتگوی اختصاصی با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ،با اشاره به اجرای بی‌وقفه این پروژه، اظهار داشت: این مجموعه با کمک بخش خصوصی و بخش دولتی عید فطر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این پروژه بعد از افتتاح و راه‌اندازی کامل ۱۰۰ نفر می‌باشد، تصریح کرد: ۴۰ نفر به صورت مستقیم و ۶۰ نفر به صورت غیرمستقیم در اماکن تجاری و فروشگاه‌های این مجموعه مشغول به اشتغال خواهند شد.

این سرمایه‌گذار حوزه گردشگری ادامه داد: در حال‌حاضر ۳۰۰ واحد تجاری آماده واگذاری به افرادی است که برای اجاره واحد در این مکان اعلام آمادگی کردند که در سریع‌ترین زمان، این اماکن نیز واگذار می‌شود.

استفاده از دانش بومی در مسیر توسعه پایدار گردشگری/نخستین پل تمام شیشه‌ای ایران آماده بهره‌برداری است

عباسی‌نیا گفت: در مجموع برای پروژه گردشگری هیرلند در شهر هیر، ۴ نفر سرمایه‌گذاری کردند که بخشی از امور سرمایه‌گذاری بر عهده من بوده و نهایتا این پروژه با طرح و اجرای ۵ نفر از مهندسین مجرب بومی در دست ساخت و راه‌اندازی می‌باشد.

وی پروژه هیرلند در شهر هیر را مکمل پل معلق مشگین‌شهر عنوان کرد و گفت: به لطف پروردگار منان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به ویژه پل معلق در استان اردبیل تا به اینجای کار موفقیت آمیز بوده به طوری که احداث این پل‌ها در بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم هر چند اندک، موثر بوده است که این موضوع باعث خوشحالی و افتخار ماست.

دورنمای روشن گردشگری اردبیل

یک کارشناس گردشگری  به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ،گفت: هم‌اکنون در راستای توسعه گردشگری در استان اردبیل گام‌های اساسی، تعاملا از سوی بخش خصوصی و بخش دولتی در منطقه برداشته شده که نظاره این اقدامات به تنهایی موجب خوشحالی و خرسندی است.

ایمانی با بیان اینکه احداث دو پروژه مهم گردشگری طی سال‌های گذشته در استان رونق اساسی در بخش گردشگری این منطقه ایجاد کرده است گفت: احداث پل دوقلوی مشگین‌شهر در این شهرستان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی سبب شد تا در طول سال‌های گذشته، شاهد بیشترین آمار ورود گردشگران به استان باشیم.

وی احداث پلی با عرصه تمام شیشه در منطقه را اقدامی موفقیت آمیز خواند و افزود: بی‌شک اتمام پروژه پل معلق شیشه‌ای هیر می‌تواند در جذب گردشگران بسیار موثر باشد و با توجه به احداث یک پل معلق دیگر در منطقه گردشگری ازناو خلخال طبق گفته مسئولان میراث فرهنگی در آینده نزدیک، استان اردبیل به عنوان استان پل‌های معلق در سطح کشور شناخته خواهد شد.

استفاده از دانش بومی در مسیر توسعه پایدار گردشگری/نخستین پل تمام شیشه‌ای ایران آماده بهره‌برداری است

این کارشناس گردشگری افق و دورنمای گردشگری استان اردبیل را روشن دانست و اظهار کرد: بی‌شک سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان اردبیل هرگز هدر نخواهد شد چرا که ظرفیت‌های موجود در منطقه به تنهایی برای توسعه اقتصادی استان از طریق حوزه گردشگری کفایت می‌کند، که در همین رابطه با افزایش تعامل بخش خصوصی و دولتی، با حمایت از سرمایه‌های گردشگری، برنامه‌ریزی مدون برای سرمایه در گردش و استفاده از آخرین متد‌های روز جهان، گردشگری استان اردبیل از چیزی که هم‌اکنون هست فراتر می‎رود.

طراحی سازه‌ای منحصربفرد با دانش مهندسان بومی

محمد گنجعلی بیک، یکی از مهندسان و طراحان پل تمام شیشه‌ای هیر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، اظهار کرد: پل معلق قوس‌دار تمام شیشه‌ای ایران در استان اردبیل و شهر گردشگری هیر در طول ۲۰۰ متر و عرض یک متر و ۱۵ سانتی متر توسط مهندسان بومی اردبیل طراحی شده است.

وی با بیان اینکه ارتفاع این پل از دره سرسبز منطقه ۶۵ متر می‌باشد، اضافه کرد: این پل پس از افتتاح و بهره‌برداری کامل، در لحظه به صورت میانگین ظرفیت حضور حدود ۲۰۰ نفر بر روی کف را دارد که می‌توان در صورت نیاز توان و حضور حداکثری را نیز در نظر داشت.

این مهندس بومی در تشریح بیشتر مشخصات فنی این سازه گفت: دیواره و کف تمام این پل از شیشه بوده، و مصالح صفر تا صد این پل معلق قوس‌دار نیز از طریق کارخانه‌های داخلی تهیه شده است و ذره‌ای نگرانی از بابت کیفیت این مصالح وجود ندارد.

گنجعلی بیک از شناسایی دقیق نقطه‌ای منحصربفرد در طراحی این سازه خبر داد و افزود: در طراحی این پروژه سعی بر این بود تا منطقه‌ای با مناظر ویژه و کم تردد به جهت ناشناخته بودن را انتخاب و سازه را در این محل احداث کنیم که بی‌شک بعد از اتمام پروژه و راه‌اندازی کامل آن شاهد خواهیم بود که تا چه میزان بر آمار و تعداد گردشگران سالانه در استان اردبیل اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.