چه عواملی سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری ایسکمی روده می‌شود؟ + بررسی فاکتور‌های خطر و عوارض ایسکمی روده

ایسکِمی در اصطلاح پزشکی به کم رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن اطلاق می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،  ایسکمی روده‌ای زمانی رخ می‌دهد که میزان جریان خون به روده‌ها کاهش و یا به طور کل قطع شده باشد و عوامل مختلفی، احتمال بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهد که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به تشریح آن بپردازد.

چه عواملی سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری ایسکمی روده می‌شود؟! + بررسی فاکتور‌های خطر و عوارض ایسکمی روده

بیماری ایسکمی روده چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

ایسکِمی (Ischemia) در اصطلاح پزشکی به کم رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن اطلاق می‌شود که سبب کمبود اکسیژن و مواد مغذی در بخش‌هایی از بدن شده و این امر باعث آسیب به بافت‌ها یا سوء کارکرد عضو و یا اندام می‌شود.

ایسکمی روده‌ای زمانی رخ می‌دهد که میزان جریان خون به روده‌ها کاهش می‌یابد و یا به طور کل قطع می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: بیماری وحشتناک در کمین جوانان +مهمترین نشانه‌های التهاب روده


ممکن است وجود لخته‌های خونی این مسیر را مسدود کند و یا رسوب موادی مانند کلسترول و چربی در شریان‌ها باعث تنگی این مسیر شود و در برخی موارد نیز ممکن است انسداد در رگ‌ها هم به این حالت منجر شود اما احتمال آن کمتر است.

در هر صورت کاهش جریان خون به این مناطق باعث می‌شود تا سلول‌های دستگاه گوارشی میزان کافی از اکسیژن دریافت نکنند و دچار مرگ سلولی شوند و در صورتی که این مشکل حاد باشد، به بروز سوراخ شدن روده‌ها و عفونت و یا سیاه شدن روده‌ها منجر می‌شود و اگر درمان نشود می‌تواند وضعیت وخیمی را برای فرد ایجاد کند.

چه عواملی احتمال بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهد؟

عوامل مختلفی، احتمال بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهد که عبارتند از رسوب کلسترول و چربی‌ها در رگ‌ها (تصلب شرایین)، زیرا اگر شما مبتلا به دیگر بیماری‌هایی بوده اید که باعث بروز تصلب شرایین می‌شوند مانند کاهش میزان جریان خون به قلب (بیماری عروق قلبی)، پا‌ها (بیماری عروق محیطی) و یا عروق متصل به مغز (بیماری عروق کاروتید)، در این صورت احتمال ابتلای شما به بیماری ایسکمی روده افزایش می‌یابد.

سن بالای ۵۰ سال، سیگار کشیدن، بالا بودن فشار خون، دیابت و یا بالا بودن کلسترول خون خطر ابتلا به تصلب شرایین را افزایش می‌دهند، در صورتی که فشار خون فرد خیلی بالا و یا خیلی پایین باشد، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد، مشکلات قلبی هم یکی از عوامل ایجاد خطر است، زیرا اگر شما مبتلا به مشکلات احتقانی قلب و یا انقباض نامنظم قلبی باشید، خطر ابتلا به ایسکمی روده افزایش می‌یابد.

تعدادی از دارو‌ها نیز خطر ابتلا به بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهند مانند قرص‌های ضد بارداری که باعث اتساع و یا انقباض عروق خونی می‌شوند، تعدادی از دارو‌های ضد حساسیت و یا دارو‌های درمانی میگرن، بیماری‌هایی که در بروز انعقاد خون موثرند، می‌توانند باعث بروز لخته خون و ایسکمی روده شوند مانند کم خونی داسی شکل و سندروم آنتی فسفو لیپید به ایسکمی روده‌ای مرتبط است.

چه عواملی سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری ایسکمی روده می‌شود؟! + بررسی فاکتور‌های خطر و عوارض ایسکمی روده

مراحل درمان ایسکمی روده چگونه انجام می‌شود؟

درمان ایسکمی روده شامل برقراری جریان خون کافی به سیستم گوارشی می‌شود و گزینه‌های درمانی به نسبت دلیل و شدت بیماری متفاوت هستند.

برای درمان ایسکمی روده بزرگ چه باید کرد؟

پزشک ممکن است برای درمان و یا پیشگیری از عفونت در بیماری ایسکمی روده بزرگ از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کند.

پزشکتان می‌تواند دیگر مشکلات اصلی از جمله اختلالات احتقانی قلب و یا ضربان قلب نامنظم را درمان کند.


این مطلب را از دست ندهید: چگونه علائم بیماری روده‌ای «کرون» را کنترل کنیم؟


باید از مصرف دارو‌هایی که باعث تنگی عروق می‌شوند بپرهیزید مانند دارو‌های درمانی میگرن و دارو‌های هورمونی و تعدادی از دارو‌های قلب، ایسکمی روده بزرگ می‌تواند خود به خود بهبود یابد.

اگر روده بزرگ شما آسیب دیده باشد، باید با جراحی برداشته شود و یا یکی از عروق روده‌ای شما باز شود.

چه عواملی سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری ایسکمی روده می‌شود؟! + بررسی فاکتور‌های خطر و عوارض ایسکمی روده

فاکتور‌های خطر و عوارض ایسکمی روده

فاکتور‌هایی که خطر ابتلا به بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهند، شامل:

  • تشکیل رسوب چربی در سرخرگ‌ها (آترواسکلروز)

اگر شما دچار سایر شرایط ناشی از آترواسکلروز مانند کاهش خونرسانی به قلب (بیماری عروق کرونری)، پا‌ها (بیماری عروق محیطی) یا سرخرگ‌های تغذیه کننده مغز (بیماری شریان کاروتید) هستید، خطر ابتلا به بیماری ایسکمی روده در شما بالا می‌رود. سن بالای ۵۰ سال، سیگار کشیدن و داشتن فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می‌دهند.

  • مشکلات فشار خون

فشار خون بسیار بالا یا بسیار پایین، خطر ابتلا به بیماری ایسکمی روده را افزایش می‌دهند.

  • مشکلات قلبی

خطر ابتلا به ایسکمی روده در شما بالا می‌رود اگر، شما به نارسایی احتقایی قلب یا بی نظمی ضربان قلب مانند فیبریلاسیون سرخرگی دچار باشید.


این مطلب را از دست ندهید: بیماری که توازن در باکتری‌های روده را به هم می‌ریزد! 


  • داروها

برخی دارو‌ها مانند قرص‌های ضد بارداری و دارو‌هایی که موجب گشاد یا تنگ شدن عروق می‌شوند مانند دارو‌های آلرژی و دارو‌های میگرن می‌توانند خطر ابتلا به ایکسمی روده را بالا ببرند.

  • مشکلات انعقاد خون

بیماری‌ها و شرایطی که خطر تشکیل لخته خونی را افزایش می‌دهند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری ایسکمی روده را نیز بالا ببرند. از جمله این بیماری‌ها می‌تواند به کم خونی داسی شکل و سندرم آنتی فسفولیپید اشاره کرد.

  • سوء مصرف دارو

استفاده از کوکائین و متامفتامین می‌تواند عاملی برای بروز ایسکمی روده باشد.

عوارض بیماری ایسکمی روده

در زیر به عوارض بیماری ایسکمی روده اشاره می‌کنیم:

  • مرگ بافت روده: اگر خون رسانی به روده شما در اثر ایسکمی روده به طور ناگهانی و کامل متوقف گردد، بافت روده می‌میرد. (قانقاریا)
  • ایجاد سوراخ: به دنبال ایسکمی روده، ممکن است یک سوراخ در دیواره روده ایجاد شود. این موجب تخلیه محتویات روده به داخل حفره شکمی و بروز عفونت‌های شدید می‌شود. (پریتونیت)
  • زخم شدن یا باریک شدن کولون: برخی اوقات ایسکمی روده بهبود می‌یابد، بافت‌های اسکار به عنوان بخشی از فرآیند بهبودی ایجاد شده و موجب باریک شدن و یا انسداد روده‌ها می‌شوند.
  • مرگ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار