گروه سنی فیلم‌های سینمایی را از کجا بفهمیم؟

سازمان سینمایی دستورالعمل نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را منتشر کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دستورالعمل منتشر شده شامل ۱۶ ماده‌ است که ضرورت، مقررات اجرایی و آیین‌نامه برخورد با تخلفات را در بر می گیرد. می‌دانیم چیزی شبیه به این نظام‌نامه در گذشته هم وجود داشت، اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشت. حالا به نظر می‌رسد در رویکرد جدید سازمان سینمایی، قرار است ماجرا جدی‌تر دنبال شود. با تحلیل نظام‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی همراه ما باشید.

گروه سنی فیلم را از کجا بفهمیم؟

۱- چه گروه‌های سنی وجود دارد؟

این آیین‌نامه، چهار رده سنی را به رسمیت شناخته و برای هرکدام توضیحاتی ارائه کرده است؛ شامل +۹ سال، +۱۲ سال، +۱۵ سال و +۱۸ سال. به علاوه آثاری هم هستند که مشمول رده‌بندی سنی نمی‌شوند و طبعاً تماشای آن‌ها برای همه گروه‌های سنی آزاد است. هرچه دوز خشونت، دلهره یا الفاظ نامناسب فیلم بیشتر باشد، احتمال بالا رفتن گروه سنی مجاز فیلم بیشتر است. نکته مهم ماجرا آن است که این گروه‌های سنی تنها توصیه‌ای به خانواده‌هاست، به جز رده سنی +۱۸ سال که طبق قانون، سینماداران باید از ورود تماشاگران زیر این سن به سالن نمایش‌دهنده فیلم‌های این رده سنی جلوگیری کنند. درباره این منع ورود به سالن، دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. اولاً آن که منع، ممکن است منجر به استقبال از فیلم و تلاش مخاطبان کم‌سن‌تر برای حضور غیرقانونی در سالن شود و ثانیاً اجرای آن در سالن‌های سینما، سخت است و نیاز به اقتضائات اجرایی دارد که در سینما‌ها تاکنون سابقه نداشته است.

۲- گروه سنی فیلم را از کجا بفهمیم؟

طبق آیین‌نامه منتشرشده، این رده‌بندی سنی در همه شیوه‌های نمایش فیلم اجرا خواهد شد که شامل سالن‌های سینما و سرویس‌های نمایش آنلاین فیلم است. به علاوه سامانه‌های بلیت‌فروشی سینما نیز مکلف شده‌اند پیش از آن که هزینه بلیت را بگیرند، گروه سنی فیلم را به اطلاع تماشاگر برسانند. رده‌بندی سنی قرار است در گیشه سینما هم نصب شود تا مخاطبان پیش از خرید بلیت، آن را ببینند. همچنین در همه مواد تبلیغاتی فیلم، شامل تیزر، پوستر، بیلبورد، جلد دی‌وی‌دی و... حداقل یک شانزدهم مساحت، باید به ذکر رده‌بندی سنی اختصاص یابد. در اتفاقی قابل توجه، گفته شده که نظام‌نامه‌ای گرافیکی برای قانونمندتر شدن این بخش، تدوین و منتشر خواهد شد. نکته جالب و شاید بامزه این است که فیلم‌ها باید حداقل در پنج نوبت، به صورت زیرنویس، هشدار رده‌بندی سنی را درج کنند و ۳۰ ثانیه پیش از نمایش بخش‌های نامناسب، این اتفاق رخ بدهد.

۳- روند اعطای مجوز ساده‌تر می‌شود؟

اگر به طور خلاصه بخواهیم موارد هدف این نظام‌نامه را روایت کنیم، انواع بدآموزی، حرکات و الفاظ رکیک، مواد مخدر و مشروبات الکلی، رفتار‌های مجرمانه و خشونت مسائل مختلفی هستند که در آن مورد توجه قرار گرفته‌اند و برای شان محدودیت‌هایی وضع شده است. این موارد در ماده یک نظام‌نامه به تفصیل بیان شده است. با توجه به مواردی که در این فهرست آمده، می‌توان انتظار داشت زین پس روند کلی اعطای پروانه نمایش به فیلم‌های سینمایی، عملاً سهل‌تر اجرا شود؛ زیرا شورا مجبور نیست با یک فرمان برای همه گروه‌های سنی تصمیم‌گیری کند و می‌شود برای هر فیلم، رده سنی جداگانه‌ای در‌نظر گرفت.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

چگونه از گروه سنی فیلم‌ها مطلع شویم؟

برچسب ها: رده بندی سنی ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.