آذربایجان غربی رویشگاه ۵۲۰ گیاه دارویی است / آغاز برداشت گیاهان کوهی در استان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: این استان رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی بوده که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از این تعداد خوراکی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،عباسعلی روانلو رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی،در جمع خبرنگاران افزود: یک هزارو ۳۶۰ گونه از گیاهان موجود کشور در این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در آذربایجان غربی آغاز شده است، اضافه کرد: افزون بر ۵۸۵ گونه گیاهی از مجموع گیاهان موجود در آذربایجان غربی در جزیره‌های دریاچه ارومیه می‌روید که پسته وحشی از جمله مهمترین این گونه هاست.

روانلو افزود: ارس کوهی، درخت سقز و بادام کوهی از جمله شاخص‌ترین گونه‌های موجود در جزایر ۹ گانه دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به در حال انقراض بودن برخی از گونه‌های گیاهان، اظهار کرد: مطالعه بر روی ۱۲۰ گونه برای تعیین نوع پراکنش و مقدار موجود از آن در طبیعت انجام شده که ۷۵ مورد از آن‌ها به اتمام رسیده است.

روانلو با تاکید بر اینکه رویشگاه برخی از گیاهان به طور خاص شناسایی شده است، ادامه داد: ۶۰ گونه از گیاهان شناسایی شده در این استان از جمله بیزه، اله گز، نعناع کوهی، ریواس، کنگر و ثعلب بومی منطقه است.

این مسئول با اشاره به اینکه بیزه در تهیه پنیر کاربرد دارد و نعناع کوهی نیز به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود، ادامه داد: گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق برخی از این گیاهان از مرز‌های این استان به کشور‌های همسایه نیز دریافت شده است.

وی گفت: کشت گیاهان دارویی در فضا‌های سبز شهری را می‌توان برای فرهنگ سازی در استفاده از این گونه‌ها در دستور کار قرار داد.

روانلو افزود: این گیاهان اغلب نیاز کمتری به آب و مراقبت دارد، ولی باید فرهنگ استفاده از آن‌ها نهادینه سازی شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: رزماری، اسطخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن از جمله گیاهانی است که قابلیت کشت دارد.

از مجموع هشت هزار گونه گیاهی کشور، آذربایجان غربی یک هزار و ۳۶۰ گونه را در خود جای داده و درموزه هرباریوم بیش از ۱۱۰۰۰ نمونه موجود است.

گیاهان دارویی خوراکی محلی آذربایجان غربی شامل شنگ، گندله، قازیاغی، دوه دابانی، آویشن، کهلک اوتی، نعناع کوهی، گول اقا، مزره کوهی، کنگر، ریواس، اوه لیک، سالمانجا، اسفناج دشتی و بولاغ اوتی و چندین نمونه دیگر است.

گیاهان خوراکی محلی با داشتن انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان، کلسیم و فسفر دارای خاصیت‌های درمانی از جمله تقویت سیستم گردش خون، سیستم گوارشی، درمان یبوست، تنظیم قند خون و کاهش چربی، افزایش اشتها و بهبود زخم‌های معده است.

 

انتهای پیام/ت

فرهنگ سازی کشت گیاهان دارویی در فضاهای شهری آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.