باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عدم نظارت بر پیامک های تبلیغاتی موجب تبلیغ فحشا در این فضا شده است

عدم نظارت صحیح و کافی بر پیامک‌های انبوه تبلیغاتی در برخی موارد موجب تبلیغ فحشا در این فضا و گسترش آن شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها کافیست به پیامک‌های تبلیغاتی کمی بیشتر توجه کنید؛ پیامک‌هایی که این بار فراتر از مرز خود پا گذاشته‌اند و حالا به لطف تکنولوژی و فضای مجازی برای یک فحشا تبلیغ می‌کنند؛ فحشایی که این بار پوششی به نام مشروعیت بر سر خود دارد.

شاید باورتان نشود اما سوءاستفاده‌کنندگانی هستند که در کشور با ترفندی لقب فحشا را دور زده و با آن را  پیاده‌سازی می‌کنند که در ادامه تصویری از آن را مشاهده می‌کنید.

صیغه ساعتی بدون پیش پرداخت

صیغه ساعتی بدون پیش پرداخت؛ این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ سری به لینک کانالی زدیم که در پیامک قید شده بود؛ نام، قد و وزن، مهریه برای یک ساعت صیغه و هزینه معرفی از مواردی بود که در این کانال مشاهده شد اما آیا نباید نظارتی بر این موضوع باشد.

بیایید از جنبه دیگری به این موضوع نگاه کنیم؛ مخاطبان این گونه پیامک‌ها چه کسانی هستند؟ شاید کودکان، شاید نوجوانان و شاید بزرگسالان... اما این نوع پیامک دقیقاً چه تأثیری بر هر قشری دارد؟

کودکان

جامعه و به خصوص رسانه‌ها یا پیامک‌های این چنینی متهم اصلی این موضوع هستند که حداقل آسیب آن بلوغ زودرس کودکان است. قرار دادن کودکان در معرض تمامی اخبار مربوط به بزرگسالان و آگاه کردن آن‌ها از همه چیز آن هم در این سن باعث یک واکنش در بدن شده و بلوغ را جلو می‌اندازد. محققان می‌گویند وقتی که کودکان در معرض آگاهی از این قبیل مسائل قرار می‌گیرند، غده هیپوفیز مغزشان دستور ترشح هورمون‌های جنسی یعنی استروژن و تستوسترون را می‌دهد و این خود به معنی بلوغ زودرس است و پیامدهای آن کوتاهی قد، مشکلات رفتاری، استرس و خطراتی بیش از این مسائل است.

نوجوانان

از احتمالات  این مورد می‌توان به قربانی شدن جنسی اشاره کرد، ندانستن مرز و سر حد خود و نداشتن معلومات صحیحی از مسائلی این چنینی، آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد.

بزرگسالان

فرض کنید کسی متأهل باشد و به تازگی یک زندگی را آغاز کرده باشد؛ چرا  جامعه اسلامی که به مسائلی مانند ازدواج  احترام قائل است باید با چنین مواردی مواجه شود تا زندگی افراد این جامعه را به خطر بیندازد؟ چرا باید نظارت به قدری کم و محدود باشد که به این راحتی پیام‌های این چنینی در جامعه رد و بدل شود؟

اعظم آهنگر جامعه شناس و پژوهشگر دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تأثیر این موضوع بر جامعه گفت: مدیریت در فضای الکترونیک نقطه ضعف دولت است و ولنگاری در آن به راحتی دیده می‌شود. فیلتر کردن از آن دسته ابزارهایی است که دولت مدام از آن برای جلوگیری از بسیاری از موارد غیراخلاقی استفاده می‌کند اما برای اینگونه پیامک‌ها هیچ مرزی تعیین نشده است و جامعه به سمت و سوی خطرناکی سوق داده می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال نوجوانان در سنی هستند که به راحتی از اینگونه موارد تأثیر می‌پذیرند. این رده سنی برای شناخت جنس مخالف خود مشتاق است؛ به این دلیل که اگر زمانی وارد زندگی متأهلی شد شناخت و آگاهی متناسبی داشته باشد. حالا فرض کنید این پیامک برای این قشر فرستاده شود و اگر کنجکاو شود چه اتفاقی می‌افتد؟ الآن در کارت هر نوجوانی پول است و مبلغان این تبلیغات هم در پی درآمد هستند، پس بی‌شک اهداف مالی این افراد برآورده می‌شود و نوجوان نیز اغوا شده و راه نادرستی از زندگی را می‌پیمایند.

این موضوع به قدری خطرناک به نظر می‌رسد که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این چنین در صفحه شخصی توییتر خود وعده برخورد با این موضوع را می‌دهد.

صیغه ساعتی بدون پیش پرداخت

 

پس از چند وزیر ارتباطات با انتشار پستی دیگر در توییتر نام دو شرکت را که متعلق به دو برادر است و ارسال این پیامک‌ها توسط آنان صورت گرفته است، افشا کرد و وعده داد با آنها برخورد کند.

صیغه ساعتی بدون پیش پرداخت

حالا باید طبق گفته آذری جهرمی  امیدوار بود تا این مسئله خاتمه یابد و دیگر هموطنانمان نگران از هم پاشیدن بنیاد خانواده خود با چنین پیامک‌هایی نباشند. اما پرواضح است که اگر شدت برخورد و پیگیری مسئولان مانند گذشته باشد، این وعده آقای وزیر هم بی‌نتیجه خواهد بود و در آینده باز هم شاهد چنین معضلاتی خواهیم بود.

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
همیشه عدم نظارت کلیه وزارت خانه ها در انجام وظایفشان مطرح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
به فکر ازدواج جوانان باشید