دیپلمات هندی: تحریم نفتی ایران برای هند فاجعه است/ آمریکا رهبر جهان نیست

سفیر سابق هند در عربستان در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور به دفاع از مواضع ایران و انتقاد از رویکرد یکجانبه‌گرایانه دولت آمریکا پرداخت.

دیپلمات هندی: تحریم نفتی ایران برای هند فاجعه است/ آمریکا رهبر جهان نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سفیر سابق هند در عربستان سعودی در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری «نیوز کلیک» هند، تحریم نفتی ایران را برای دهلی‌نو فاجعه‌بار خواند و تلویحا خواستار بی‌توجهی هند به درخواست‌های آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران شد.

تلمیذ احمد در این مصاحبه با بیان اینکه هند هم‌اکنون در حال بررسی گزینه‌های خود است، تاکید کرد به هیچ وجه این امکان وجود ندارد که دهلی‌نو -آنگونه که آمریکا می‌خواهد- یک شبه واردات نفت خود از ایران را صفر کند.

وی در ادامه با انتقاد از رویکرد یکجانبه‌گرایانه دولت ترامپ تصریح کرد: «هند امروز با یک مشکل جدی روبه‌روست چراکه در حال حاضر، رژیم خودسری در واشنگتن در راس کار است که قوانین بین‌المللی را نه می‌فهمد و نه اجرا می‌کند.»

ایران هیچ کار اشتباهی انجام نداده است
این دیپلمات هندی در دفاع از مواضع ایران ادامه داد: «رئیس‌جمهور آمریکا در حال اخاذی از جامعه جهانی برای اعمال فشار علیه کشوری است که به‌وضوح هیچ کار اشتباهی انجام نداده و به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) پایبند بوده است.»

سفیر سابق هند در عربستان سپس با بیان اینکه برجام توافقی است که نه تنها به تایید آمریکا رسید بلکه تمام کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تایید کردند، گفت: «با این حال، دولت آمریکا اکنون به دلایل کاملا غیرقابل فهم در حال اعمال فشار به جامعه جهانی برای نادیده گرفتن این توافق و قطعنامه مرتبط با آن (2231) در شورای امنیت است.»

تلمیذ احمد اضافه کرد: «آمریکا به کشورهایی که بر اساس منافع ملی خود روابط خوب و گسترده‌ای با ایران دارند می‌گوید که روابط خود با این کشور را قطع کنند. من هیچ منطقی در این نمی‌بینم.»

آمریکا رهبر جهان نیست
وی سپس با تاکید بر اینکه تحریم نفتی ایران برای هند فاجعه‌بار خواهد بود, گفت: «ما نه تنها یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران هستیم، بلکه خرید نفت از ایران برای ما بسیار مقرون به صرفه است. حتما در اخبار شنیده‌اید که عربستان و امارات اعلام کرده‌اند که کاهش نفت ایران را در بازار جبران می‌کنند اما عربستان مطمئنا هرگز نفت خود را با شرایطی مشابه شرایط ایران و با مهلت پرداخت مناسب به ما نخواهد فروخت.»

این دیپلمات کهنه‌کار هندی در ادامه تاکید کرد: «آمریکا رهبر جهان نیست. این (تحریم ایران) قانون داخلی خود آنهاست و هیچ ارتباطی به جامعه جهانی ندارد و از منظر بین‌المللی فاقد هرگونه اعتبار حقوقی است.»

تحریم‌ها عمر کوتاهی دارند
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم استفاده از دلار چه راهکاری برای تداوم خرید نفت از ایران وجود دارد، تصریح کرد: «مکانیسم‌های مختلفی برای پرداخت پول نفت و تبادلات مالی وجود دارد. ما می‌توانیم هم از مکانیسم تهاتر و هم از ارزهای دیگری غیر از دلار برای این کار استفاده کنیم. افزون بر این، تاریخ به ما می‌گوید که تحریم‌ها معمولا عمر خیلی کوتاهی دارند؛ بویژه اگر اعتباری در پشت آنها وجود نداشته باشد و در خدمت اهداف مفیدی به کار گرفته نشوند.»

تلمیذ احمد همچنین با رد ادعای آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن درباره بالا نرفتن قیمت نفت در صورت تحریم نفتی ایران گفت: «همانگونه که می‌بینید قیمت نفت هم‌اکنون نیز افزایش یافته و به بشکه‌ای ۷۴ دلار رسیده است. برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت اوپک باید تولید خود را افزایش دهد اما اعضای اوپک تنها تا نقطه مشخصی می‌توانند نفت بیشتری تولید کنند. تولید نفت برای هر کشوری محدودیت دارد و شما نمی‌توانید فراتر از آن بروید. ایران یک بازیگر نفتی عمده در اقتصاد جهان است و شما نمی‌توانید برای اهداف کوتاه‌مدت خود آن را از بازار نفت کنار بگذارید و کاری انجام دهید که هیچ توجیه اقتصادی و سیاسی ندارد.»

تحریم ایران چیز جدیدی نیست
سفیر سابق هند در عربستان در ادامه مصاحبه خود درباره شرایط امروز ایران نیز گفت: «واضح است که ایران امروز تحت فشار قرار دارد اما این چیزی جدیدی برای این کشور نیست. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، این کشور به خاطر منافع مشترک آمریکا و اسرائیل تحت فشار مداوم بوده است تا این اطمینان حاصل شود که هیچ کشوری در غرب آسیا نمی‌تواند توازن منافع اسرائیل در منطقه را به هم بزند.»

وی همچنین در پایان، هدف آمریکا از تمدید نکردن معافیت‌های تحریمی ایران را وارد کردن فشار به این کشور برای وادار کردن آن به مذاکره با خود اعلام کرد و گفت با وجود اینکه اقتصاد ایران تحت فشار است اما هیچ دولتی در ایران برای مذاکره مقابل "دولت ترامپ" نخواهد نشست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۶:۲۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
کراوات محصول آمریکائیه
Iran (Islamic Republic of)
بروسلی
۲۱:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
این دیپلمات هندی یک نکته جالب گفت:
ایران هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.
این یعنی اگر وزارت خارجه کشور ما به زبان انگلیسی مسلط باشد و رئیس جمهور کشور ما که باید چند ماه آینده در جلسه اجلاس سران سازمان ملل حضور داشته باشد اگر واقعا به قسم خود اعتفاد و به ملت ایمان دارند و کمی هم به حس صداقت ملتها نه دولتهایشان اطمینان دارند می توانند از همین کلمه آمریکا را مورد تاخت و تاز و جهان را به فکر و پرسش از خود فرو ببرند که آمریکا در خروج از معاهدات جهانی به فکر خویش و دزدی از سایر کشورهاست.
به راحتی ایران می تواند این نکته را یادآور شود که ایران در طول تاریخ حضور در سازمان ملل به تمامی تعهدات بین المللی خویش عمل کرده و اگر شما نیز مانند ایران متعهد به اخلاقیات و رعایت و تایید مراجع بین المللی باشید آمریکا بزودی شما را مورد تهاجم تحریم و نابودی قرار می دهد زیرا شما از دولتهای ضعیفی حتی دولت های پرمدعایی چون فرانسه انگلیس و آلمان یا حتی اتحادیه اروپا یا سایر مجامع اینگونه،ترس از ترور شدن توسط تروریستهای استخدامی آمریکا را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دارند را شاهد خواهید بود.
ملت ها باید بدانند فشار آمریکا با تهدید حضور تروریست ها اول در سفارت خانه های آنها در کشور شما اتفاق می افتد برای انتقال اموال و ثروتهای کشورها به آمریکا و فقط سرمایه داران آمریکا از آن بهره مند می شوند و این جامعه سرمایه داری بسته آمریکا جز یهود و صهوینیزم نیست.
این یعنی ثروتها و منابع کشورهای دیگر با راحتی در اختیار آمریکا برای قدرت بیشتر و تحمیل خواسته و گرانی بیشتر و تخریب بازارهای کاری شما صورت می پذیرد.
امتحان کنیم قطعا خود ملت آمریکا نیز در کنار سایرین قرار خواهند گرفت.
برده صهیونیزم نباشیم
یا علی مدد
Turkey
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
تحریم اگه چیز جدیدی نیست پس چرا اجناس قیمتشون ۱۰۰۰ برابر شده!!
پی چرا دلار شده ۱۵ هزار تومان!!
اگه تاثیر نداره پس این چه وضعشه که آه مردم در اومده!!
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب مگه مجبوری از شیطان بزرگ که دشمن بشریت هستند اطاعت کنی نکن و نفت ایران را بخر با قیمت روز دنیا اگه راست می گید و همپیمانش نیستید ، شما همگیتون به بازارهای مختلف تجاری ایران نیازمندین فقط می خواهید تو سر اجناس بزنید و زیر قیمت بخرید با هزارتا منت به بهانه های تحریم ، خودتی آقای زرنگ . یک زمانی در امپراتوری باستان ایران از شرق جهان تا مرزهای چین و در غرب جهان تا انگلستان همه خاک سرزمین ایران قدرتمند و پهناور بودند اللخصوص کشورهایی که آخر اسمشان ستان دارد یعنی یکی از استانهای کشور ایران باستان بوده اید همانند پاکستان افغانستان هندوستان و غیره که ستان دارند به اصل خودتان باز گردید و نگاهی به پیشینیانتان بی اندازید و با کشور متمدن و قدرتمند و مقتدر و باشکوه و با عظمت و خردمند ایران متحد باشید نه با شیطان دزد باجگیر کلاه بردار شارلاتان بی حقوق بشر بی تمدن آمریکا و دارودسته جنایتکار و تروریست فاسد فاسقش . ایران یعنی شناسنامه و شجره نامه همه جهان .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
عالی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
خارج از اين كلي گوييها حرف اين بابا در موقعيت خودش قابل تشكر است
آخرین اخبار