یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی از ۸۳ هزار هکتار فراتر رفت/ مشکلی برای مبارزه با آفت ملخ نداریم

میر گفت: تا کنون در سطحی معادل ۸۳ هزار و ۴۱۴ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در ۶ استان جنوبی کشور صورت گرفته است.

سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی از ۸۳ هزار هکتار فراتر رفت/ مشکلی برای مبارزه با آفت ملخ نداریممحمدرضا میر، مدیر روابط عمومی سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت زنگ زرد گندم در مزارع اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای اسفند تا ۱۰ اردیبهشت در سطحی معادل ۱۸ هزار هکتار با بیماری زنگ گندم در مزارع مبارزه شد که با این وجود خسارتی از این حیث به مزارع نداشتیم.

وی افزود: با توجه به آنکه قارچ کش مبارزه با بیماری زنگ گندم به اندازه کافی در کشور است، از این رو جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر کمبود آفت کش برای مبارزه با این بیماری در مزارع گندم نداریم.

میر ادامه داد: اگرچه زمینه برای بروز آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم به سبب شرایط مناسب آب و هوایی و بارندگی‌های اخیر، فراهم است، اما با وجود شبکه مراقبت و پیش آگاهی که به طور مستمر آفات و سایر عوامل بیماری زا را در مزارع کنترل و نظارت می‌کنند، جای هیچ‌گونه نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: مبارزه با آفت ملخ صحرایی در دستور کار جدی سازمان حفظ نباتات قرار گرفت


این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت ملخ صحرایی بیان کرد: تا چند روز گذشته در سطحی معادل ۸۳ هزار و ۴۱۴ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در ۶ استان جنوبی کشور صورت گرفته است که بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان هرمزگان با ۳۳ هزار و ۳۰۰ هکتار و کمترین سطح مبارزه در استان فارس با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه آفت ملخ صحرایی بسیار خطرناک است، از این رو با تلاش شبانه روزی جهاد کشاورزی ۶ استان جنوبی کشور تا کنون خسارت جدی به مزارع و محصولات کشاورزی نداشتیم.

میر با اشاره به اینکه هجوم آفت ملخ صحرایی در ۴۰ سال اخیر در کشور بی سابقه بود، بیان کرد: علی رغم ۱۱۴ ریزش از بهمن سال گذشته تا کنون خسارتی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد نشده است، چرا که ملخ‌های صحرایی پس از ورود به کشور در اراضی غیر زراعی و بیشه زار‌ها مستقر می‌شوند که در همان جا کانون کوبی علیه ملخ‌های صحرایی صورت می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مشکلی در زمینه تهیه و تدارک سموم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی نداریم، اظهار کرد: با توجه به سموم تدارک شده در استان‌های جنوبی کشور، جای هیچ گونه نگرانی در خصوص کمبود سموم نداریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات در زمینه اعتبارات مبارزه با آفت ملخ صحرایی حداقل و حداکثری اعلام نکرده است، گفت: با وجود اختصاص اعتبارات لازم از محل استانی به بحث مبارزه با آفت ملخ صحرایی، سازمان حفظ نباتات تا کنون از محل اعتبارات خود ۷ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است، ضمن آنکه با تصویب هیئت وزیران در چند روز گذشته رقمی معادل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به مبارزه علیه این آفت اختصاص یافت که با توجه به کمک ستاد بحران و سایر دستگاه‌ها از منظر تخصیص اعتبارات جای هیچگونه نگرانی نیست.

میر در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه ملخ‌های بالغ پس از ورود به کشور تخم ریزی می‌کنند، از این رو در چند مرحله با پوره این آفت باید مبارزه صورت گیرد که به همین دلیل حداقل تا پایان خرداد علیه این آفت در ۶ استان جنوبی کشور مبارزه خواهیم داشت.

انتهای پیام/

خسارتی از آفت زنگ زرد به مزارع گندم نداشتیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار