تاثیر روزه‌داری در تشدید بیماری‌ها/ کدام دسته از مبتلایان به نارسایی کلیه می‌توانند روزه بگیرند؟

یک فوق تخصص چشم درباره اثرات روزه روی بیماری‌ها گفت: روزه باعث تشدید بیماری‌ها نمی‌شود مگر این که موجب قطع دارو‌ها شود.

محمد طاهر رجبی فوق تخصص چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و بیمارستان فارابی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اثرات روزه‌داری بر بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های چشمی اظهار کرد: روزه داری فواید زیادی دارد، ولی در برخی مواقع باید حساسیت‌ها و توصیه‌های خاصی را جدی گرفت؛ میزان ترشحات مایعات چشمی افراد روزه‌دار کاهش پیدا می‌کند، به صورت طبیعی چشم دارای  ترشحاتی است که هنگام روزه‌داری این ترشحات کم می‌شود، این موضوع خشکی چشم افراد را تشدید می‌کند.

وی در ادامه گفت: افراد باید از اشک مصنوعی استفاده کنند یا هر از چندگاهی صورت خود را با آب سرد شست و شو دهند؛ اگر فرد نمی‌تواند از اشک مصنوعی استفاده کند پس باید شست و شو با آب را ادامه دهد.

رجبی گفت: بیماری چشمی مانند آب سیاه پیشرفته نیاز به مراقبت زیادی دارد، افراد مبتلا به این بیماری معمولا صبح و شب باید قطره استفاده کنند، با این شرایط مشکلی برای افراد مبتلا به آب سیاه به وجود نمی‌آید، البته بیماران باید برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند تا راه کار‌های مناسبی به آن‌ها ارائه شود؛ البته روزه باعث تشدید بیماری‌ها نمی‌شود مگر این که موجب قطع دارو‌ها شود.

باید و نباید روزه گرفتن در مبتلایان به نارسایی کلیوی

این فوق تخصص چشم اظهار کرد: برخی بیماری‌ها مانند بیماری کلیوی و دیابت که عوارض و تاثیرات زیادی در زندگی افراد دارند، به طور مثال مبتلایان به نارسایی کلیوی به ۵ گروه تقسیم می‌شوند در بیمارانی که در مراحل اول تا سوم بیماری قرار دارند، علائم نارسایی کلیه بسیار خفیف است و حتی بسیاری از افراد از بیماری خود آگاهی ندارند پس مانعی برای روزه گرفتن این بیماران وجود ندارد.

وی ادامه داد: مبتلایان به نارسایی کلیوی در ۲ گروه باقیمانده به دیابت و فشارخون هم مبتلا می‌شوند که این امر در  روزه گرفتن آنها محدودیت ایجاد می‌کند؛ این دسته از بیماران باید پس از مشورت با پزشک معالج خود اقدام به روزه گرفتن کنند.

وی در ادامه گفت: افراد دیابتی مشکل کنترل دیابت دارند و باید دارو یا انسولین مورد نیاز خود را به موقع دریافت کنند؛ بیمارانی که قصد روزه داری دارند باید سه -چهار روز پیش از شروع ماه رمضان قند خون خود را کنترل کنند، تا پیش از سحر و افطار قند خون این افراد باید کمتر ۱۳۰ و دوساعت پس از آن باید کمتر از  ۱۸۰ باشد.

رجبی در پایان گفت: افراد باید همان رژیم غذایی معمول خود را ادامه دهند، اما مصرف سبزیجات و فیبردار را چند برابر کنند، ولی از موادغذایی پرچرب و ادویه دار کمتر استفاده کنند  تا دچار تشنگی نشوند.

 انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار