مدیرکل حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست:

۸۷ گونه حیات وحش در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند

خرازیان مقدم گفت:براساس لیست سرخ (iucn) سازمان ملل بالغ بر ۸۷ گونه در معرض خطر انقراض یا به شدت در وضعیت بحرانی قرار دارند.

مجید خرازیان مقدم مدیرکل حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت یوز‌های ایرانی و تعداد آن‌ها در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در کشور در حالت خوش بینانه حدود ۴۰ قلاده یوزپلنگ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تصادفات جاد‌های مهمترین عامل تلفات یوزپلنگ‌ها هستند، گفت:دومین عامل تلفات در پلنگ‌ها تصادفات جاده‌ای است و شکار اولین عامل تلفات این گونه با ارزش است.

خرازیان مقدم بیان کرد: براساس گزارشات سال ۸۶ از ۲ هزار تلفات پستانداران بزرگ جثه ۵۰ درصد مربوط به تصادفات جاده‌ای بود.

وی افزود:سازمان حفاظت محیط زیست مخالف جاده سازی نیست، اگر قرار است جاده‌ای ساخته شود باید از قبل ارزیابی‌های زیست محیطی آن مشخص شده باشد.

مدیرکل حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:گونه‌هایی مانند پلنگ و یوز پلنگ به دلیل این که در راس هرم غذایی قرار دارند اگر دچار مشکل شوند قاعده هرم غذایی نیز بامشکل رو به رو می‌شود.

خرازیان مقدم با بیان اینکه علاوه برگربه سانان سایر جانداران نیز در طبیعت مفید هستند، تصریح کرد: برخی از منتقدان حیات وحش می گویندکه مار‌های سمی هیچ گونه اثری در طبیعت ندارند، اما همین مار‌های سمی موجب ایجاد تعادل در چرخه اکولوژیک منطقه و جوندگان می‌شوند.

مدیرکل حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام اکوسیستم یک زیستگاه منوط به تعادل جمعیت گونه‌های در راس هرم غذای است.

وی اظهار کرد:هم اکنون براساس لیست سرخ (iucn) سازمان ملل بالغ بر ۸۷ گونه در معرض خطر انقراض یا به شدت در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ در ایران نیز حدود ۱۱۷۰ گونه جانوری وجود دارد که مهمترین ان‌ها شیر و ببر خزری بود که منقرض شده اند.

وی افزود: اگر تمهیدات لازم را برای احیا و حفاظت از گونه‌های حیات وحش نیندیشیم در ۲۰ سال آینده شاهد انقراض گونه‌های جانوری خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اين روستاييا نسل هر تنابنده اي رو دارن ميكنن
روستاها باس فورا تخليه بشن تا حيات وحش يه نفسي بكشه
آخرین اخبار