۷۰۰ موشک، ۲۴۰ انهدام! / آیا توانایی سامانه گنبد آهنین صهیونیست‌ها رو به زوال است؟

روزنامه صهیونیستی «عروتص شوع» در مطلبی به بررسی توانایی سامانه گنبد آهنین رژیم اشغالگر قدس در مقابله با حملات موشکی حماس پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی «عروتص شوع» در مطلبی به بررسی توانایی سامانه گنبد آهنین رژیم اشغالگر قدس در مقابله با حملات موشکی حماس پرداخت و نوشت: نوار غزه در روز‌های پایانی هفته گذشته شاهد تبادل آتش میان نظامیان صهیونیست و نیروهای مقاومت بود.

رژیم صهیونیستی از بامداد شنبه بار دیگر نوار غزه را هدف حملات خود قرار داد. این حملات که به بهانه ارسال بادبادک‌های آتش زا و فعالیت نیرو‌های مقاومت آغاز شد، پاسخ محکم حماس را به دنبال داشت و تبادل آتش میان نظامیان صهیونیست و نیروهای مقاومت تا روز یکشنبه ادامه یافت. این در حالی بود که درگیری‌های اخیر، عملکرد سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.

در طول این تبادل آتش، نیرو‌های حماس نزدیک به ۷۰۰ موشک را به سوی مواضع رژیم صهیونیستی در غزه و سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. این در حالی است که طبق گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، سامانه گنبد آهنین در اقدامی ضعیف فقط ۲۴۰ موشک از مجموع ۶۹۰ موشکی که حماس شلیک کرد را منهدم کرد. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی اعلام کرده است در این حملات ۴ صهیونیست کشته و بیش از ۲۰۰ نفر نیز زخمی شده اند.

۷۰۰ موشک، ۲۴۰ انهدام! آیا توانایی گنبد آهنین اسرائیل رو به زوال است؟

گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس پس از پیروزی‌های اخیر ضمن اشاره به عملکرد ناموفق سامانه گنبد آهنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: به لطف خدا بر گودالی به نام گنبد آهنین غلبه کردیم.

شلیک این حجم از موشک و آمار غیرقابل قبول تلفات در میان صهیونیست‌ها باعث شد گمانه زنی‌هایی در مورد عملکرد گنبد آهنین مطرح شود؛ سامانه‌ای که برای دفاع در برابر موشک‌های حماس چندان موفق عمل نکرد.

یک مقام صهیونیست در واکنش به عملکرد گنبد آهنین مدعی شد باتری‌های این سامانه قادر به مدیریت و انهدام ۹۰ درصد از موشک‌هایی که شلیک می‌شود را دارد. این مقام بر این ادعا است که گنبد آهنین ۸۶ درصد از آمار تلفات می‌کاهد. این در حالی است که یاکوف آمیدور، از فرماندهان رژیم صهیونیستی در مصاحبه با جروزالم پست گفته است سامانه گنبد آهنین شکاف‌هایی در منطقه تحت پوشش خود دارد. مخصوصا زمانی که موشک‌های کوتاه برد در چند کیلومتری مرز آن فرود می‌آیند.

این مقام صهیونیست افزود: ما زمان کافی برای انهدام همه آن‌ها نداریم. این سامانه راکت‌هایی را که در این منطقه فرود می‌آیند را منهدم نمی‌کند.

میر ارلان، ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی نیز بر این باور است که سامانه گنبد آهنین ثابت کرده است که یک ابزار موثر برای نجات جان افراد نیست. این سیستم نمی‌تواند در درگیری‌های گسترده موثر واقع شود.

ارلان چند هفته قبل با انتشار مقاله‌ای در نشریه موسسه مطالعات امنیت ملی هشدار داد سامانه گنبد آهنین در درگیری‌های تمام عیار قادر به حفاظت از جان افراد و حتی دفاع از تاسیسات نظامی و زیرساخت‌های ملی نیست. در بخشی از این مقاله آمده است: در طول یک درگیری طولانی چندین خطر همزمان وجود دارد که نیازمند پاسخ‌های سریع و گسترده است.

این مقام معتقد است تکیه بر عملکرد سامانه گنبد آهنین صرفا نمی‌تواند حافظ جان شهروندان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی باشد و نیاز به برنامه‌های هشدار و اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای آگاه سازی آن‌ها از حملات ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بیشتر این موشک ها از فاصلهی نزدیک به سمت صهیونیست ها شلیک میشن
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۱۴:۱۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
پس چرا اماری از کشته هاشون نمیگید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر صهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر اسرائیل
آخرین اخبار