خطرناک‌ترین باکتری جهان که در بدن نیمی از مردم دنیا پنهان شده است +تصاویر

باکتری‌هایی که در بدن انسان زندگی می‌کنند نقش بسیارمهمی در سلامت یا ابتلای انسان به انواع بیماری‌ها دارند و رشد برخی از آن‌ها می‌تواند خطری جدی برای سلامت انسان باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند باکتری هلیکوباکترپیلوری می‌تواند در محیط اسیدی معده که حاوی اسید هیدروکلریک است، آنچنان پنهان شود که حتی با انجام درمان‌های دارویی برای همیشه نابود نشده و امکان رشد دوباره آن وجود داشته باشد.

باکتری هلیکوباکترپیلور یا H.pylori در معده حدود نیمی از جمعیت انسانی بر روی کره زمین وجود دارد. کارشناسان با بررسی روی موش‌های آزمایشگاهی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته عکس برداری، دریافتند این باکتری می‌تواند با استفاده از قابلیت‌هایی ویژه در محیط بسیار اسیدی معده زنده بماند.

به طور طبیعی در تعداد زیادی از انسان‌ها از اوایل تولد باکتری هلیکوباکتر پیلوری وارد بدن می‌شود، وجود این باکتری در همه افراد سبب ایجاد سرطان نمی‌شود، اما بین عده زیادی از افراد سبب ابتلای آنها به سرطان معده و  زخم دستگاه گوارش می‌شود.

کارشناسان در نظر دارند به بررسی راهکار‌هایی برای شناسایی عملکرد باکتری‌ها و واکنش سیستم ایمنی بدن به آنها بپردازند تا شیوه‌های درمانی جدید برای مقابله با آنها و تقویت سیستم ایمنی بدن بیابند.

بنا بر آمار‌های جهانی هلیکوباکترپیلوری سبب ۷۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان معده در جهان و ۵.۵ درصد از تومور‌های بدخیم در معده است.

محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا به تازگی با انجام مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی امیدوارند به سرنخ‌هایی جدید درباره چگونگی پنهان شدن این باکتری در بدن دست یابند.

شگفتی دانشمندان از بابت مقاومت فوق العاده این باکتری در محیط اسیدی معده است، افزون بر وجود اسید فوق العاده قدرتمند درون معده، سلول‌های معده به سرعت تعویض می‌شوند د رنتیجه چگونگی اتصال باکتری به دیواره موکوس معده معمایی کشف نشده است.

پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان داده است باکتری‌های روده می‌توانند بر عملکرد ذهنی افراد اثر بگذارند. این یافته‌ها نشان می‌دهند ابتلا به افسردگی هم می‌تواند به دلیل رشد گونه‌های خاصی از باکتری در روده انسان باشد به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد مواد خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند تا تعداد باکتری‌های مفید روده افزایش یابد.

برای درمان بیماری هلیکوباکتر امروزه روش‌های درمانی متنوعی وجود دارد، اما حتی با رعایت دقیق درمان‌ها پس از مدتی از اتمام درمان در عده زیادی از افراد باکتری دوباره در معده رشد کرده تعداد آن زیاد می‌شود.
مطالعه در این باره نشان داده است که باکتری دارای یک مکان مخفی درون بدن انسان به ویژه درمعده است که سبب می‌شود بتواند در ایمنی به حیات خود ادامه دهد و در اثر مصرف دارو‌ها یا محیط اسیدی معده نابود نشود.

ساختار هلیکوباکترپیلوری دارای رشته‌هایی است که ساختاری شلاق مانند دارند و سبب اتصال باکتری به دیواره معده و جابه جا شدن آن‌ها می‌شوند.

کارشناسان بر این باورند که باکتری نوعی تونل به دیواره مخاطی معده ایجاد می‌کند و به این ترتیب زنده می‌ماند.

مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی که دستکاری ژنتیکی شده اند تا میکروب هلیکوباکترپیلوری با دو رنگ سبز و قرمز دربدن آنها نمایان شوند نشان داد باکتری درحفره‌هایی تونل مانند که در دیواره معده ایجاد شده است پنهان می‌شود و به این ترتیب در محیط اسیدی معده یا درزمانی که فرد به مصرف دارو می‌پردازد زنده می‌ماند.

کارشناسان افزون بر دارا بودن رژیم خوراکی سالم، مصرف مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها را در کاهش ابتلا به این بیماری و جلوگیری از رشد باکتری‌ها اثر گذار می‌دانند.

نتیجه‌های این مطالعه در مجله PLOS Biology منتشر شده است.

منبع:Medicalnewstoday

محل زندگی باکتری هلیکوباکترپیلوری

اتابک
۰۳:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
با سلام.
بنده ۲سال پیش از وجود این باکتری در معده ام به شدت رنج می‌بردند.و هر دفعه که پزشک داروتجویز میکرد از داروخانه یک کیسه پر از دارو باید تحویل میگرفتم. و بعد از مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کرد اما دوباره عود میکرد. در آخرین آزمایش عددسنجش این میکروب ۱۷۹ بود.
چون به مسایل علمی علاقه مند هستم.توانستم از طریق آب درمانی مشکلم را به طورکامل حل کنم.
۱۰:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
چیزی خطرناکه که ظرف چند روز بکشه آدمو. باکتری که نصف دنیا دارن و سالم و سرحال دارن راه میرن و تا 80 عمر می کنن کجاش خطرناکترین باکتریه!!!!!