رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به منطقه سیستان ؛

آبادی سیستان در گرو انسجام مردم و مسئولین /۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار در کشور اختصاص یافت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از پروژه‌های اجرایی محیط زیست در منطقه سیستان بازدید کرد.

آبادی سیستان در گرو انسجام مردم و مسئولینبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای ورود به سیستان از پروژه‌های لایروبی انهار منتهی به تالاب هامون شامل نهر ادیمی، رونگ‌های هامونک و نه طایفه که در سال گذشته و روز‌های آغازین سال جاری لایروبی شده و نقش حیاتی در احیاء بخش‌هایی از پناهگاه حیات وحش هامون داشته اند بازدید کردند.

در این بازدید ساکنین حاشیه تالاب مشکلات، معضلات معیشتی و زیست محیطی و پیشنهادات خود را در راستای کاهش این معضلات به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کردند.

کلانتری ضمن تشکر از مردم صبور سیستان در تحمل شرایط بسیار سخت معیشتی، آلودگی هوا، طوفان‌های شن و ماسه، بیکاری کشاورزان، صیادان و دامداران منطقه در پی خشکسالی‌های سنوات گذشته گفت: ما می‌دانیم که اینهمه سختی حق مردم رنجیده این خطه نیست و تمام سعی و تلاش دولت و مسئولین در مرحله اول کاهش آلودگی‌ها و میزان گرد و غبار در منطقه می‌باشد تا سلامت مردم و منطقه تامین شود.

وی ادامه داد: در همین راستا شاهد فعالیت شبانه روزی همکاران محیط زیست استان در این چند ماهه اخیر جهت انتقال سیلاب به کانون‌های گرد و غبار و احیاء پوشش گیاهی خشک شده منطقه هستیم هرچند که میزان آب ورودی به منطقه با توجه به وسعت این منطقه اندک می‌باشد، اما تلاش ما مدیریت منابع آبی موجود براساس یک مدیریت یکپارچه و منسجم که منافع کل منطقه سیستان را در بر گرفته باشد است.

در ادامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اتفاق هیئت همراه از پروژه طرح نهالکاری هامون جهت مقابله با پدیده گرد و غبار و از اسکله صیادی تخت عدالت واقع در هامون پوزک بازدیدکردند.

۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار در کشور اختصاص یافت

به دستور مقام معظم رهبری، ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور اختصاص یافته است.

کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  گفت: بخش عمده‌ای از این اعتبار را برای مقابله با این بحران در جنوب شرق کشور اختصاص دادیم که امیدواریم مجلس با توجه به سیلاب‌های اخیر در برخی استان‌ها آن را تغییر ندهد.

کلانتری افزود: احیاء تالاب هامون و مبارزه با پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان، نیازمند مدیریتی جامع است و اقدامات دستگاه‌های اجرایی باید مکمل یکدیگر باشند.

وی افزود: ورود سیلاب‌های فصلی با وجود تبخیر ۴ هزار میلی متری آب در شمال سیستان و بلوچستان نمی‌تواند خیلی در حوزه محیط زیست تالاب هامون موثر باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای مردم منطقه که دیر زمانی است از نعمت تالاب بی بهره مانده اند باید به فکر معیشت جایگزین بود.

حقآبه تالاب هامون ۸۲۰ میلیون متر مکعب است

دهمرده نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی هم گفت: حقآبه تالاب هامون ۸۲۰ میلیون متر مکعب است که به علت پایبند نبودن کشور افغانستان به این حقآبه، این میزان آب تاکنون به هامون اختصاص نیافته است.

پورمردان رییس حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز گفت: ورود سیلاب به بخشی از تالاب هامون تا حدودی کانون‌های گرد و غبار منطقه را مهار کرده است.

گفتنی است: عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به اتفاق هئیت همراه (رئیس مرکز برنامه، بودجه، ارزیابی عملکرد و فناوری اطلاعات مهندس زند پازندی، سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها دکتر لاهیجان زاده، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی دکتر ظهرابی، مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار دکتر طهماسبی و مهندس خراسانی از حوزه دفتر ریاست سازمان) صبح امروز  جهت بازدید پروژه‌های اجرایی محیط زیست در تالاب هامون و بررسی معضلات و مشکلات زیست محیطی منطقه هامون وارد سیستان شد.

انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
لطفا از اون میلیونها دلاری که در گذشته گرفتید گزارش بدید.
آخرین اخبار