مدیر عامل سازمان بوستان‌ها شهرداری تهران مطرح کرد؛

لزوم حفظ تمامی پوشش‌های گیاهی در بوستان پردیسان تهران

مختاری گفت: تلاش در بوستان پردیسان حفظ تمام پوشش‌های گیاهی این بوستان است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  بوستان پردیسان تهران جزء یکی از بوستان‌های مهم پایتخت است و علت آن هم وجود گونه‌های ارزشمند گیاهی و ارزش اکولوژیکی آن است.

طی تفاهم نامه‌ای که در سال ۹۶ با هدف فراهم کردن سازو کاری مناسب برای احیای این بوستان، بین سازمان محیط زیست و شهرداری تهران به امضاء رسید و قرار شد کلیه فعالیت‌های در این بوستان بر اساس طرحی باشد که از پیش تهیه شده است.

اهمیت و ارزش بوستان پردیسان از لحاظ اکولوژیک و پوشش‌های گیاهی به حدی است که در دولت دهم برنامه‌ای وجود داشت که به بوستان پردیسان واگذار شود که فعالان محیط زیست نسب به این طرح اعتراض کردند و این واگذاری را ناکام گذاشتند. علت مهم آن این بود که بوستان پردیسان دارای پوشش‌های گیاهی متنوع و نادری است.

چندی پیش خبر‌هایی مبنی بر از بین بردن پوشش گیاهی این بوستان مطرح شد که در نهایت منجر به واکنش عضو شورای شهر تهران در جلسه این شورا شد، و در این راستا حجت نظری عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در یکصدوسی ونهمین جلسه شورای شهر تهران به این نکته اشاره کرد.

عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: ۳۵۰ گونه گیاهی خود رو در پارک پردیسان تهران شناسایی شده است که متأسفانه عوامل فضای سبز شهرداری تهران اقدام به تخریب بخش‌هایی از این پوشش گیاهی ارزشمند کردند

عضو شورای شهر تهران از دیگر مشکلات این بوستان را مناسب نبودن معابر، کمبود سرویس بهداشتی و سیستم روشنایی محیطی آن دانست.


بیشتر بخوانید: ماجرای پولی شدن بوستان پردیسان/ شهروندان تهرانی برای رفتن به پارک‌ها هم پول می‌دهند!


علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در بوستان پردیسان اظهار کرد: با دانشگاه تهران قراردادی تهیه شده است تا بتوانیم فلور گیاهی این بوستان که با نام پارک طبیعت پردیسان شناخته می‌شود را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه کلیه اقدامات ما از گذشته تا به امروز برای حفظ پوشش‌های گیاهی این بوستان است، افزود: بوستان پردیسان در کشور منحصر به فرد است و نمونه آن را نداریم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: با توجه به وسعت این بوستان که در مرکز شهر قرار گرفته است شاهد انواع پوشش‌های گیاهی در این بوستان هستیم.

وی ادامه داد: سازمان محفاظت محیط زیست و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در حال همکاری هستند تا بتوانند فلور گیاهی این بوستان را حفظ کنند و ما هر ساله اقدامات لازم را جهت نگه داشت فلور گیاهی این بوستان انجام می‌دهیم.

مختاری افزود: تلاش ما این بوده است که عملیات نقشه برداری بوستان پردیسان را تهیه و از وضعیت موجود بوستان مستند سازی کنیم.

وی ادامه داد: جلسه‌های مستمری با مشاوران و مسئولان سازمان محیط زیست به منظور ایجاد هماهنگی لازم جهت پیشبرد اهداف در بوستان پردیسان انجام شده است و حفاظت و مراقبت بوستان با تجهیزات مورد نیاز در دست اقدام است.

وی بیان کرد: تلاش کردیم مواردی را که جهت بهسازی بوستان پردیسان نیاز بود مانند نصب مبلمان، احداث سرویس‌های بهداشتی، تکمیل نور محیطی و آسفالت مسیر انجام شود.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تصریح کرد: مسیر پیاده روی شهروندان در ضلع غربی ساختمان حفاظت محیط زیست در دست ترمیم و بهسازی است وحدود ۷۰ درصد این پروژه انجام شده است.

مختاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث نور و مبلمان بوستان پردیسان گفت: روشنایی رینگ مرکزی بوستان پردیسان از سال گذشته آغاز شد و امروز روشنایی بوستان پردیسان در حال تکمیل است.

وی درباره وضعیت مبلمان این بوستان گفت: مبلمان بوستان پردیسان زیر نظر سازمان محیط زیست طراحی و اجرا شد تا شهروندان بتوانند به علت طولانی بودن مسیر پیاده روی از آن‌ها استفاده کنند و استراحتی در مسیر داشته باشند.

مختاری درباره انتقاد عضو شورای شهر تهران مبنی بر از بین رفتن پوشش گیاهی در این بوستان گفت: انتقاد عضو شورای شهر تهران برای ما قابل احترام است و یکایک نظرات آن‌ها چه به شکل تذکر و چه به شکل پیشنهاد باشد ما موظف به اجرای آن هستیم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه معاونت محترم سازمان محیط زیست بخشنامه‌ای ارسال کرده و دستوری مبنی بر حذف برخی از علف‌های هرز داده است، گفت: به محض اطلاع من خدمت آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست رسیدم و توضیحاتی را در این باره ارائه کردم و خواستار توقف این بخشنامه شدم.

مختاری بیان کرد: آقای ظهرابی به علت اینکه علف‌های هرز در قسمت درب اتوبان همت و حکیم رشد کرده و خشک شده بود گمان کردند که ممکن است برای این بوستان مسئله ساز شود که ما هم به او اطلاع دادیم که به اندازه کافی نگهبان داریم و می‌توانیم از آن‌ها حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: آقای ظهرابی و آقای کلانتری تاکید داشتند که تمام پوشش‌های گیاهی بوستان باید حفظ شود و پس از اینکه بذر علف‌های هرز ریخت قسمتی از آن حذف شود که متاسفانه کارگران مشغول به کار متوجه این موضوع نبودند که بذر آن‌ها هنوز نریخته است و اقدام به حذف تعدادی از آن‌ها کردند که به محض اطلاع از ادامه این عمل جلوگیری شد.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تاکید کرد: در رینگ وسط بوستان پردیسان هیچ فردی حق ورود ندارد و آقای ظهرابی هم تاکید داشت که پوشش گیاهی تا شعاع ۱۰ متر باید حفظ شود که متاسفانه نیرو‌های شهرداری متوجه این موضوع نشدند و اقدام به حذف آن‌ها کردند که به محض اطلاع از طرف آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از ادامه آن جلوگیری شد.

مختاری تاکید کرد: تلاش در بوستان پردیسان حفظ تمام پوشش‌های گیاهی این بوستان است چرا که بوستان پردیسان یک بوستان ساده عمومی نیست و از آن به عنوان پارک طبیعت پردیسان نام می‌برند.

وی در پاسخ به این سوال که عملیات احداث سرویس بهداشتی و بهینه سازی پیاده راه این بوستان چه زمانی به اتمام می‌رسد، گفت: تمام تلاش ما در بوستان پردیسان این است که ظرف یک ماه آینده بخش مهمی از این اقدامات را به سر انجام برسانیم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره اقدامات صورت گرفته برای تامین نور بوستان پردیسان گفت: بر روی پای چراغ رینگ اصلی ۱۶۴ عدد سر چراغ ال‌ای دی ۶۰ وات نصب شده است تا روشنایی رینگ اصلی تامین شود و از دیگر اقدامات کابل کشی ۴۵۰۰ متری در کنار نصب ۱۰ عدد تابلوی برق است.

مختاری با اشاره به اینکه تنها هدف ما حفظ پوشش گیاهی بوستان پردیسان است تاکید کرد: اگر قرار بود پوشش گیاهی بوستان پردیسان از بین برود دیگر نیازی به حضور ما در بوستان پردیسان نبود و هدف ما در این بوستان حفظ گونه‌های گیاهی است.

انتهای پیام/

تلاش در جهت اتمام عملیات عمرانی بوستان پردیسان ظرف یک ماه آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار