به مناسبت روز ایرانگردی؛

صنعت توریسم ناجی اوضاع اقتصادی کشور/ فضای مجازی بهترین راه برای آشنایی جاذبه های گردشگری ایران

فضای مجازی بهترین ابزار برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران است و با تبلیغ درست صنعت توریسم می توان به اقتصاد کشور کمک شایانی کرد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کشور ما ایران با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند که اصفهان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ فراهم کردن زیر ساخت‌ها و تبلیغات موثر در فضای مجازی منتج به افزایش ورود گردشگر و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم شده که می‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را سامان بخشد.

تقریبا تمامی افراد در هر دیار و سرزمینی که زندگی می‌کنند و هر عقیده و سلیقه‌ای که دارند، دور شدن از فضای خانه و حال و هوای روزمرگی را حتی برای چند روز که شده، ترجیح می‌دهند؛ مسافرت بی شک یکی از گزینه‌هایی است که بیشتر مردم در تعطیلات و یا روز‌های آخر هفته به عنوان تفریح خود انتخاب می‌کنند.

از میان ملزومات سفر اعم از انتخاب وسیله نقلیه، مکان و زمان اسکان در سفر و وسایل ضروری آن، انتخاب مقصد سفر یکی از مواردی است که می‌تواند اعضای خانواده راکنار هم جمع کند.

در کشور ما نیز روز‌های پایان هفته یا تعطیلات تابستان و به خصوص ایام نوروز بهانه‌ای می‌شود تا خانواده‌ها برای گذران اوقات فراغت و دوری از مشغله برنامه ریزی کنند؛ بعضی به سفر‌های خارج از کشور علاقه داشته و ترجیح می‌دهند با اماکن گردشگری، طبیعت و فرهنگ سایر کشور‌ها آشنا شوند، اما تعداد بیشتری از مردم ترجیح می‌دهند با سفر به شهر‌های مختلف ایران که هر کدامشان نامه‌ای سر گشوده برای صحبت دارد، از لحظه لحظه‌ی سفر خود لذت ببرند.


جاذبه‌های بی نظیر ایران

در گوشه گوشه سرزمینمان ایران، جاذبه‌های گردشگری و بی نظیری وجود دارد که دوستاران طبیعت، باستان شناسان و گردشگران زیادی را از تمام جهان به اینجا می‌کشاند؛ درختان راست قامت رشته کوه‌های البرز از گلستان تا گیلان، تاق بستان کرمانشاه، کویر تفت دیده شهداد کرمان، قنات‌ها و آب انبار‌های تاریخی یزد، امواج رقصان دریای خلیج فارس، جنب و جوش صیادان سواحل مکران، جنگل‌های بلوط و چشمه‌های جاری یاسوج همه از ناگفتنی‌های ایران زیبای ماست.

شهر اصفهان از بین شهر‌های دیدنی کشور با وجود جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی یکی از مقصد‌های گردشگری به حساب می‌آید که زیبایی زاینده رود گاه جاری، طبیعتبی نظیر اردیبهشتی و یگانگی آثار تاریخی آن شهره جهانی دارد؛ به علاوه بعضی از شهرستان‌های این استان نیز جاذبه‌های منحصر به فردی دارد؛ شهرستان نایین با خانه‌های تاریخی و مسجد جامع تاریخی، شهرستان خوانسار با طبیعت بکر و دشت‌های چشم نواز لاله‌های واژگون، شهرستان سمیرم با آبشار‌های جاری از لابه لای کوهستان، فریدن و فریدون شهر با کوه‌های پوشیده از برف و شهرستان کاشان با خانه‌های تاریخی معروف با معماری متفاوت شناخته می‌شود.

استقبال بی نظیر گردشگران از اصفهان در روز‌های آغاز بهار

سید روح الله سید العسگری رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اصفهان در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در خصوص استقبال مسافران و گردشگران در ایام نوروز گفت: ۲ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر در دو هفته اول فروردین ماه از آثار تاریخی، طبیعی وگردشگری شهر بازدید کردند که شاهد رشد ۲۳ درصدی گردشگران نسبت به سال گذشته بودیم.

سید العسگری جاری شدن آب در زاینده رود را یکی از مهم‌ترین دلایل ورود گردشگر به شهر اصفهان دانست و عنوان کرد: علاوه بر جاری شدن آب که زیبایی شهر را در فصل بهار دو چندان می‌کند، دلایل ارزی و افزایش قیمت سفر‌های خارجی نیز باعث شد تا هموطنان ایام نوروز را در کشور خود گذرانده و شهر اصفهان را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

صنعت توریسم ناجی اوضاع اقتصادی کشور/ فضای مجازی بهترین راه شناساندن جاذبه های گردشگری ایران


رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اصفهان با تاکید بر شناسایی و گسترش جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های اصفهان تصریح کرد: حضور چشمگیر گردشگران در شهرستان ورزنه ولذت تفریح و گشت و گذار در تپه‌های ماسه‌ای کویر خارا و استفاده از امکانات گردشگری و طبیعی این منطقه، اتفاق مبارکی بود که در ایام نوروز ۹۸ رقم خورد.

وی ادامه داد: در روز‌های آغاز سال حدود ۶ الی ۷ هزار نفر از این کویر دیدن کردند.

سید العسگری با اشاره با بیان اینکه فصل اردیبهشت در اصفهان فصل رونق گردشگری محسوب می‌شود، بیان کرد: حدود ۳ هزار ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر از توریست‌هایی از کشور‌های مختلف دنیا از بنا‌های تاریخی اصفهان بازدید کرده اند که علاوه بر زیبایی این شهر در فصل اردیبهشت، برنامه‌های فرهنگی هفته نکوداشت اصفهان نیز موثر بوده است.

 

ضرورت استفاده از ظرفیت شهرستان‌ها در جذب گردشگر

 

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اصفهان با بیان اینکه اصفهان از لحاظ وجود امکانات و اقامتگاه کمبودی ندارد، اضافه کرد: با احداث چند هتل جدید در شهر اصفهان و وجود اقامتگاه‌های بوم گردی در شهرستان‌های این شهر، کمبودی نداشتیم و با توجه به استقبال مسافران از این اقامتگاه ها، سعی در بازسازی و رونق اقامتگاه‌های بیشتری در شهر و شهرستان اصفهان هستیم.

وی در پایان با اشاره به ضرورت شناخت جاذبه‌های جدید و ترویج آن برای گردشگران داخلی و خارجی اظهار کرد: در سایر شهر‌های ایران علاوه بر استان اصفهان، مناطق مختلفی وجود دارد که دارای زیبایی‌های منحصر به فرد و یگانه است که نظیر آن در هیچ جای دنیا نیست و می‌توان با سرمایه گذاری و معرفی این مناطق به گردشگران داخلی و خارجی، سهم زیادی در ارزآوری و اقتصاد کشور داشته باشیم.

برای جذب گردشگر، نیاز سنجی آن‌ها و فراهم کردن زیر ساخت‌ها اهمیت بسزایی دارد؛ بررسی این موضوع و آگاهی از جایگاه اصفهان در جذب گردشگر را از مسعود کثیری مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور جویا شدیم.

مسعود کثیری مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور وعضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در گفتگو با   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،با اشاره به ۳۰ اردیبهشت روز ایرانگردی عنوان کرد: کشور ما در جهان از لحاظ تاریخی و گردشگری، کشوری شناخته شده‌ای است.

وی با بیان اینکه تمدن و تراکم کهن چند هزار ساله ما از چشم مردم دنیا پنهان نمانده است، ادامه داد: اگر با تبلیغات منفی و نشان دادن جلوه‌ای ناایمن از کشورمان از سوی بعضی کشور‌ها رو به رو هستیم، به دلایل سیاسی است و باید باید تلاش کنیم که برای گردشگران تفهیم کنیم کشور ما امن و با مردم مهمان نواز وبا محبت است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور با اشاره به راهکار جذب گردشگر در اصفهان بیان کرد: با توجه به شناخت مردم دنیا از شهر اصفهان باید ظرفیت‌هایی که متناسب با سطح خواسته‌ها و نیاز‌های گردشگران بین المللی است، ایجاد شود.

نصف جهان، شهری چهار فصل


کثیری با بیان اینکه اصفهان در جذب گردشگر خارجی نسبت به دیگر شهر‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: اصفهان را با عنوان نصف جهان می‌شناسند؛ شهری چهار فصل که در یک زمان می‌توان از کوه‌های برفی فریدو ن شهر و کویر سوزان خور و بیابانک لذت برد.

وی اضافه کرد:فضای فرهنگی اصفهان به لحاظ قدمت، تاریخ، سوغات و غذا‌های مخصوص و صفا وصمیمیت حاکم در بین مردم به شدت توریست پذیر است.

کارشناس تاریخ با اشاره به نیاز گردشگران خارجی اظهار کرد: گردشگری که به ما مراجعه می‌کند، هتل‌های لوکس و فضا‌های آنچنانی را دنبال نمی‌کند، بلکه هدف آن‌ها آشنایی با سبک زندگی، هنر و فرهنگ و آداب و رسوم مردم ما است.

صنعت توریسم ناجی اوضاع اقتصادی کشور/ فضای مجازی بهترین راه شناساندن جاذبه های گردشگری ایران

سکونت در اقامتگاه‌های بوم گردی دل خواه توریست‌های خارجی

 

کثیری ادامه داد: بهترین راه گسترش اکولوژ‌ها یا خانه‌های بوم گردی است که در کنار آن باید هنراصیل، سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ ما به نمایش دربیاید.

صنعت توریسم ناجی اوضاع اقتصادی کشور/ فضای مجازی بهترین راه شناساندن جاذبه های گردشگری ایران


مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور با بیان اینکه فضای مجازی و سایت‌ها فرصتی مغتنم برای تبلیغات مثبت است، بیان کرد: امروزه دنیای ما به ارتباطات وابسته است و پایه آن براساس فضای مجازی نهاده شده و اصلی‌ترین راه برای ترویج تبلیغات از راه فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم اقتصادی دنیا است، تصریح کرد: بعضی کشور‌ها مثل ترکیه، فرانسه و مصر در زمینه جذب گردشگر سرمایه گذاری می‌کنند؛ حضور گردشگر فعالیت‌های اقتصادی را برای ساکنان آن منطقه در بر دارد که به رونق اقتصادی می‌انجامد.

کثیری در پایان گفت: اگر ما به این باور برسیم که صنعت توریسم می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند می‌توانیم به رونق تولید که شعار سال است، دست یابیم.

هر چند در تقویم شمسی یک روز برای توجه به موضوع ایران شناسی و ایران گردی نام گذاری شده است، اما پرداختن به آن یعنی شناساندن ایران و بررسی محور‌های مختلف گردشگری نباید در یک روز خلاصه شود.

اکنون که برخی کشور‌ها شبکه‌ها و فضای مجازی را به کار گرفته اند تا چهره‌ای وارونه از ایران به مردم دنیا نشان دهند ما نیز باید با تلاشی مضاعف در راستای خنثی سازی این تبلیغات و شناساندن ایرانی واقعی با بهره گیری از ظرفیت‌های فراوانی، چون فرهنگ و آداب و رسوم بومی محلی، تمدن هزار ساله، طبیعتی چهار فصل و بی نظیر و مردمی مهمان نواز بیش از پیش بکوشیم.


انتهای پیام/م

 

گزارش از نعیمه حکمت پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.