هشدار؛ در چهاردیواری‌های ساعتی چه می‌گذرد؟

این روز‌ها در پایتخت چهار دیواری‌هایی به صورت ساعتی اجاره می‌شوند، خانه‌هایی که محل وقوع انواع فساد شده اند.

هشدار؛ در چهار دیواری‌های ساعتی چه می‌گذرد؟به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آزادی در جوامع مختلف تعاریف مختلفی دارد . این قوانین که آزادی افراد بر اساس آن تعیین می شوند اغلب بر پایه معیار های فرهنگی ، دینی و مذهبی تعریف می شوند و رعایت آن برای همگان الزامی است.

چه بسا در کشوری یک عمل کاملا عادی و جزو وظایف یک شخص در جامعه به حساب آید ولی در کشور دیگر کاملا ضد ارزش بوده و یا حتی قبیح به حساب آید.

طبق بررسی هایی که از جامعه انجام گرفته، فرهنگ هایی که از کشورهای غربی و اروپایی وارد کشور می شوند رو به افزایش است که از جمله آنها می توان به بدحجابی ، ازدواج سفید ، مدگرایی و ... اشاره کرد.

این فرهنگ ها علاوه بر ناپسند بودن، خودشان منجر به رواج ابزارهایی برای آزادی و لذت بی حد و مرز می شود. یکی از آن ها اجاره خانه های مبله به صورت ساعتی و روزانه بدون کنترل است.

اگر نرم افزارهای آگهی دهنده معروف از جمله دیوار و شیپور را باز کنید و به قسمت اجاره املاک بروید، اجاره خانه های مبله به چشم می خورد که به صورت روزانه و ساعتی از 100 هزارتومان تا 2 میلیون تومان اجاره داده می شوند.

قیمت ها بسته به محل خانه متفاوت است. اکثر آگهی ها در مرکز و یا شمال غرب تهران هستند. این آگهی ها در ظاهر برای مسافران منتشر شده اند.

با یکی از این آگهی ها تماس گرفتیم و در قامت یک مشتری به آن مرکز مراجعه کردیم صاحب خانه در مورد مبلغ اجاره صحبت کرد و با توافق بر سر مبلغ تعداد افراد را از ما سوال کرد و بدون پرسش های بیشتر مبلغ را به علاوه یک کارت شناسایی از ما اخذ کرد و کلید منزل را بی چون و چرا در اختیار ما گذاشت.

این مکان خانه ای بود در طبقه چهارم یک آپارتمان مسکونی که در طبقات دیگر این ساختمان خانواده هایی زندگی می کردند. به مرکز دیگری در خیابان کارگر جنوبی مراجعه کردیم که یک آپارتمان حدود 20 واحدی فقط مختص اجاره کوتاه مدت بود. روال کار در این مجتمع مسافرپذیر هم به شیوه مورد قبلی گذشت، همان دریافت پول به علاوه یک کارت شناسایی!

از یکی از مشتریان که جوانی حدود 30 ساله بود و واحدی را اجاره کرده بود پرسیدیم که مسافر است یا اهل تهران؟ او گفت که اهل تهران است. علت اجاره خانه با وجود تهرانی بودنش پرسیدیم که گفت: «آخر هفته ها با دوستانم دور هم جمع می شویم تا تفریح کنیم.» از تفریحشان پرسیدم که بعد از کمی انکار گفت: «مشروبات الکلی مصرف می کنیم و بازی هایی مثل تخته نرد انجام می دهیم. معمولا قلیان هم هست ، هراز چند گاهی هم گل می کشیم.»

سپس دختر و پسری را دیدم که از ساختمان خارج می شوند به بهانه کیفیت اتاق ها با آن ها صحبت کردیم که با سوال های دیگر خود را نامزد یکدیگر معرفی کردند.

البته ناگفته نماند، بودند مسافرانی که همراه همسر و فرزند از شهرستان آمده بودند و در آنجا اقامت داشتند. البته نوع دیگری از آگهی هم بود. مورد اجاره ویلاهایی شیک و بزرگ با متراژ های حداقل 500 متر با مبلغ های بالای 1 میلیون تومان در شهرهای نزدیک تهران مانند شهریار ، رودهن و دماوند.

امکانات لوکس به همراه ابزارهای صوت و نور مناسب برای برگزاری مهمانی ها و پارتی های شبانه جزء موارد ارائه شده در این آگهی هاست.

حال نظارت و برخورد با این پدیده بر عهده کدام ارگان است؟ اگرچه این گونه نظارت ها شاید اثر چشمگیری در کاهش میزان فساد در جامعه نداشته باشد. اما دسترسی سریع به ابزارهای فساد را مشکل می کند تا شاید اثر بازدارندگی داشته باشد و به اصطلاح دست اندازی باشد در مسیر هموار فساد.

در این رابطه مصطفی قلی خانی رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: مشاورین املاک حق اجاره دادن روزانه یا هفتگی خانه را ندارند و برخورد شدیدی با متخلفان صورت خواهد گرفت. اجاره روزانه موجب تداخل صنفی با هتل ها می شود بنابر این چنین اقداماتی غیر قانونی است.

در سال 95 حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک خبر از تشکیل جلسه ای با دادستانی تهران و پلیس امنیت داده بود در این جلسه قرار بر این شده بود با انجام هماهنگی صورت گرفته با متخلفان برخورد شود، اما هنوز هم شاهد انتشار این گونه آگهی ها هستیم.

سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتا تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آگهی های خانه های یک روزه گفت: موضوعات این چنینی که در فضای مجازی رخ می دهد افزایش پیدا کرده است و دارای موارد غیر قانونی است و در صورت وقوع تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
كريم
۱۰:۱۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
باسلام:
دوستان گرامي، اگر كسي بخواهد در اين گونه محلها (چهار ديواري هاي ساعتي) كار زشتي انجام ندهد، چرا در خانه خودش انجام نمي دهد. اين نشان مي دهد كه براي انجام كارهاي خلاف شرع است كه اينگونه اماكن را اجاره مي كنند. قانون بايد با اين مسئله برخورد جدي كند. نوشته بودند كه يكي از علل اين كار، بيكاري افرادي است كه ان محلهاي را اجاره مي كنند. كسي كه بيكار است از كجا كسب در آمد مي كند كه بتواند از عهده پرداخت اجاره بهاي اين گونه جاها بر آيد.
Germany
ناشناس
۰۴:۴۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا همه این چاهای غیر مجاز تو شمال شهره؟ گشت های مخصوص برای شناسایی و پلمپ کردن و دستگیری این اماکن لطفا بگذارند.

اینوع اگهی ها با اماکن غیر رسمی مسدود و ممنوع شود.
بانوان توجه داشته باشند که چنین مکان هایی خطرناک است اگر برایشان قتلی صورت بگیرد، کسی نمی تواند به دادشان برسد .
یک عامل پیشگیرنده آموزش و روشنگری بانوان جوان است.
نیروی انتظامی برای محافظت بانوان جوان دوره آموزشی مخصوص برای شناختن این تله های خطرناک و پیشگیری از خطرات بگذارذ.
سایت های رسمی دولتی مثل خانه مسافر که زیر نظر دولت فعالیت می کنند و محصوص مسافرین و توریست ها با قیمت مناسب است معرفی شود.
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۱۸:۱۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
آیا مشکل اپلیکیشن هاست یا گرانی خانه صورت حاشیه رفت به اصل مطلب و حل آن بپردازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر منظور مقابله با فساد باشد بایستی به دقت ریشه های فساد را هدف قرار داد که یکی از مهمترین آنها معضل بیکاری است و دیگری عدم امکان ازدواج جوانان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ازدواج اسان و شغل بهترین راه حل این فاجعه اجتماعی هست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تمام این خلاف ها از طریق سایتهای دیوار و شیپور صورت میگیرد ولی انگار قدرت با نفوذ و بالایی دارند با توجه به اینکه در تمام رسانه ها اعلام شده این سایتها خلاف میکنند همچنان این سایتها فعال هستند و به راه خود ادامه میدهند.هر چه سریع تر باید این سایتهای آگهی متخلف و جرم ساز در کشور مسدود و با مدیران آن برخورد قضایی بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
متاسفانه اکثر این خانه های مخصوص دورهمی و مهمانی در استان البرز قرار دارد . بسیاری از انها رو هم مشاورین املاک اجاره میدهند . متاسفانه هیچگونه برخوردی هم صورت نمیگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
متأسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
بعد از اطلاع رسانی اولیه این خانه ها باید مصادره و به نفع دولت سند بخورند و فروخته شوند و وجه آن به حساب خزانه واریز شود باید مجازات سنگین و باز دارنده داشته باشد تا کسی جرات ارتکاب آن را نداشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
گل گفتی

چرا یک آپارتمان مسکونی که خانواده زندگی میکنند محلی بشه برای خوشگذارنی یک مشت لاابالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینکه کسی ملک شخصی اش را اجاره دهد بر اساس کدام قانون برای دولت حق سلب ملک قائل می شوید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
احسنت.باید این همینطور شودکه کسی جرات نکند چنین خلافکاریهایی انجم دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
وای این خیلی بده هر کسی هر خلافی داشته باشه میره تو این خونه ها انجام میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدایا همه ما را به راه راست هدایت کن آدم میمونه چی بگه
-
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام.نظارت حتما" تاثیر داره.اگه جدی و دقیق اجرا بشه.نظارت مسئولین مربوطه حداقل کار قانونیه که حق اجتماعی همه ست. هرکسی هرکاری دلش بخواد بکنه، دیگه اسمش اجتماع نیست.لطفا" شما هم این مسائل رو بیشتر به مسئولین و سازمانهای مربوطه بگید نه اینکه زیاد رسانه ای بکنید تا واسه همه عادی بشه.تجربه چندسال اخیر این رو نشون میده.تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
بعد ببخشید الان گفتید نظارت میخواستم بدونم کجا تو مملکت ما نظارت هست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
بله تو سایت دیوار و شیپور زیاد دیده میشود اجاره روزانه یک چیزهایی داره باب میشه که آدم میمونه چه خبره ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۰۹:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
جامعه ما داره به چه سمتی میره یه زمانی کسی که کار های خلاف شرع انجام میداد همه ضدش بودند الان به این کار ها عادت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اللهم عجل لوليک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
کجای اجاره کردن خانه به صورت ساعتی یا روزانه خلاف شرع است؟
اگر منظورتان فساد هایی که ممکن است در خانه رخ دهد تو خانه رسمی و طولانی هم ممکن است
خانه محل شخصی افراد است این همه دقت و حساسیت روی اجاره کردن خانه اصلا در چارچوب شرع و اخلاق اسلامی هست؟
اصلا کسی در خانه اش فساد کند تا علنی نشده چه حقی و چه بازخواستی از طرف ما می تواند صورت بگیرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
هموطن گرامی
اینکه هر کسی در خانه خود فسادی انجام ندهد، درست بحثی نیست. اما وقتی کاملا مشهوده که یه اپارتمان رو ساعتی به چند تا جوون اجاره میدن حتما باید بازخواست بشه.
موارد رو با هم قاطی نکنید لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
آقایی که گفتی کجای اجاره کردن به صورت ساعتی یاروزانه جرم است!جواب:اوجا که کسی که خانه ومحل زندگی داره حالایاپیش پدرومادرش یا پیش همسرش زندگی میکنه به هرحال یه جایی به عنوان محل زندگی دائمی داره.بنابراین خانه ساعتی یاروزانه فقط در صورتی اجاره میکنه که بخواد کارخلافی انجام بده.
آخرین اخبار