آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد؛

هر اندازه که خدا را بهتر بشناسیم،نظام حقوقی اسلام را بیشتر درک خواهیم کرد

آیت الله مصباح یزدی گفت:هر اندازه که خدا را بهتر بشناسیم و علت آفرینش هستی را بهتر درک کنیم نظام حقوقی و اخلاقی اسلام را بیشتر درک خواهیم کرد و این موضوع اقتضا می‌کند که انسان درباره هدف خلقت انسان تحقیق کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد گفت: اگر اخلاق ضعیف باشد انسان گاهی می‌رود و گاهی می‌ایستد و گاهی عقب گرد می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ رحمت و لذتی بالاتر از معرفت خدا برای انسان وجود ندارد، افزود: در سایه محبت و دوست داشتن خدا موجودات پیدا می‌شوند و سیر تکاملی پیدا می‌کنند تا بالاترین رحمت و عنایت الهی را درک کنند.

رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: نظام اخلاقی اسلام انسان را در مسیر تکاملی برای رسیدن به قله بی‌نهایت کمال قرار می‌دهد، قله خلافت الهی در سایه رفتار اختیاری انسان حاصل می‌شود و تا رفتار اختیاری وجود نداشته باشد لیاقت دریافت رحمت خاصه الهی را پیدا نخواهد کرد.

استاد حوزه علمیه گفت: کار عقل درک مسائل است و عقل مانند نور است که حقیقت را درک می‌کند و راه نشان می‌دهد، کار نور روشن کردن راه است و عقل درک می‌کند که چه کار‌هایی مصلحت است و شامل رضایت الهی می‌شود و باید انجام داد.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: هر اندازه که خدا را بهتر بشناسیم و علت آفرینش هستی را بهتر درک کنیم نظام حقوقی و اخلاقی اسلام را بیشتر درک خواهیم کرد و این موضوع اقتضا می‌کند که انسان درباره هدف خلقت انسان تحقیق کند.

رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه خداوند انسان را خلق کرده تا به او رحمت خاصه بدهد، عنوان کرد: نظام ارزشی اسلام ریشه برهانی دارد، در قرآن کریم بیان شده که جن و انس برای عبادت خدا خلق شده‌اند، سؤال می‌شود که آیا خدا به عبادت انسان نیاز دارد.

وی با بیان این که انسان باید انگیزه‌ای در درون داشته باشد تا بخواهد کاری را انجام دهد یادآو رشد: اگر اختیار وجود نداشته باشد انسان و ارزش‌های انسانی معنا پیدا نمی‌کند، کار اخلاق این است که این انگیزه را می‌سازد و رشد می‌دهد تا کسانی که متخلق به اخلاق صحیح شدند انرژی کافی برای حرکت در مسیر صحیح داشته باشند.

انتهای پیام/ح

هیچ رحمت و لذتی بالاتر از معرفت خدا برای انسان وجود ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.