در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حق شناس خواستار تجدید نظر در تغییر کاربری دو سینمای نازی‌آباد شد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت:پیشنهاد من به سینما داران و مناطق شهرداری این است که از تغییر کاربری‌های اماکن فرهنگی جلوگیری کنند.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان  اینکه رویکرد کمیسیون فرهنگی تغییر کاربری اماکن فرهنگی نیست، اظهار کرد: ما به شدت با این کار مخالفیم و اگر در گذشته هم چنین کاری شده خواستار تجدید نظر آن هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت:در سالهای پس از انقلاب سینما شرق و سینما فردوسی نازی‌آباد متروکه شده اند و اکنون یکی از آنها تبدیل به پاساژ و دیگری هم در حال احداث ساختمان در آن هستند.

وی با بیان اینکه از شهردار منطقه ۱۶ می‌خواهم که  سینما شرق و سینما فردوسی مورد بررسی انجام قرار دهد، گفت: شهردار منطقه ۱۶ باید اعلام کند که این مکان ها  چرا تغییر کاربری پیدا کرده است، چرا که نازی‌آباد یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است و باید سینماهای خود را حفظ کند.

حق‌شناس با بیان اینکه  پس از انقلاب رویکرد عمومی نسبت به اماکن هنری و فرهنگی  مبتنی بر این نگاه بود که در آن مقطع سینما مظهری از فساد حاکم بر دربار است، بیان کرد:  از همین جهت شاهد بودیم که  مراکزی مانند مشروب ‌فروشی‌ها و بانک‌ها به عنوان نماد اقتصادی که در اختیار قدرت حاکم بود مورد هجمه مردم قرار می‌گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در دهه پنجاه تلاش‌های زیادی از سوی خیرین انجام می‌شد که سینماها را خریداری کرده و تبدیل به حسینیه و مسجد کنند.

وی با بیان اینکه  بعد از انقلاب سینمای کشور تحول پیدا کرد و با راه‌اندازی جشنواره فجر تولیدات نازل سینمایی از دستور کار خارج شد، گفت: در این شرایط سینمای ایرانی توانست خود را در سطح قابل توجهی از سینمای جهان مطرح کند.

حق شناس افزود:  نگاه انسان محور یکی از موفقیت‌های انقلاب در حوزه سینما بوده است و  آن چنان که در حوزه نرم‌افزاری رشد کردیم و توانستیم برای سینمای ایرانی در جهان جایگاهی باز کنیم اما در حوزه سخت‌افزاری نتوانستیم این رویکرد را تغییر بدهیم.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات از مرمت آرامگاه شهدای مشروطه در تهران ۴۰ تا ۵۰


وی با بیان اینکه احتمالاً این وضعیت به دلیل  تفکر قدیمی  نسبت به سینما بوده است، ادامه داد:  نقد من در حوزه سخت‌افزاری متوجه وزارت ارشاد است چراکه رویکردهای را تغییر ندادند و تسلیم فضای مهاجمی شدند که خارج از حوزه فرهنگ و هنر صادر می‌شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: بسیاری از سالن‌های سینما در سال های اولیه انقلاب توقیف شدند و در این شرایط سینما داری که مبنی بر یک رویکرد اتصال محور بوده و نوعی بنگاه داری به شمار می‌رفت‌ ، در اختیار مراکزی قرار گرفت که به هیچ وجه با مفهوم سینما آشنا نبودند و کارشان هم بنگاه داری نبوده است، باتوجه به این رویکرد خیلی از سینماها به تعطیلی کشیده‌ شدند.

حق شناس با بیان اینکه تعداد صندلی‌های سینما در سال های گذشته کاهش یافته است، گفت:‌ سینماهایی که در بهترین اماکن شهر داشتیم متروکه شده‌اند و امروز حدود ۴۰ تا ۵۰ سینمای متروکه داریم ،چرا که آنها نگاه اقتصادی نمی‌شد و در این شرایط  از دور خارج شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد من به سینما داران و مناطق شهرداری این است که با توجه به رویکرد کمیسیون فرهنگی از تغییر کاربری‌های اماکن فرهنگی جلوگیری کنند و اگر در سنوات قبلی هم این کار انجام شده نسبت به آن تجدید نظر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار