پارلمان لهستان: بیش از یک تریلیون دلار غرامت ناشی از جنگ از آلمان طلب داریم

رئیس کارگروه غرامت جنگ جهانی دوم پارلمان لهستان گفت به زودی گزارشی را ارائه خواهد کرد که نشان می‌دهد خسارت وارده به این کشور در این جنگ حدود یک تریلیون دلار بوده است.

پارلمان لهستان: ما بیش از یک تریلیون دلار خسارت ناشی از جنگ جهانی دوم از آلمان طلب داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آرکادیوس مولارکزیک، رئیس کارگروه غرامت جنگ جهانی دوم پارلمان لهستان امروز (دوشنبه) گفت به زودی گزارشی منتشر خواهد شد که نشان می‌کند خسارت وارده به این کشور در طول جنگ جهانی دوم حدود یک تریلیون دلار بوده است.

مولارکزیک در این خصوص گفت: «این سندی است که به طور دقیق و کامل تلفات لهستان در جنگ جهانی دوم را ارزیابی کرده است... دولت باید تصمیم بگیرد که با این سند چه کند».

هرچند او رقم دقیق خسارت برآورد شده را ذکر نکرد، اما تایید کرد که این مبلغ بیش از یک تریلیون دلار است. این نماینده پارلمان در ادامه افزود اول ماه سپتامبر آینده هشتادمین سالگرد اشغال لهستان به دست ارتش آلمان در سال ۱۹۳۹ است. او ابراز امیدواری کرد در آن روز دولت لهستان گزارش کمیته را به سمع عموم برساند.

پیش از این نیز یک نماینده دیگر پارلمان لهستان از بی‌توجهی مقامات این کشور برای درخواست غرامت جنگ جهانی دوم از آلمان انتقاد کرده و آن را فضاحت بار خوانده بود.

این درحالی است که آندژی دودا، نخست‌وزیر لهستان، در مصاحبه با یک روزنامه این کشور در اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد به عقیده او پرونده پرداخت غرامت بسته نشده است.

آلمان بار‌ها و بار‌ها پرداخت غرامت جنگی به لهستان را رد کرده و دلیل آن را چشم‌پوشی قانونی ورشو از گرفتن غرامت در سال ۱۹۵۳ اعلام کرده است.

در اول سپتامبر ۱۹۳۹، آلمان در پاسخ به برافراشته شدن پرچمی دروغین بر فراز یک ایستگاه رادیویی آلمانی با نام «سندر گلیویتز» در روز پیش از آن، آغاز جنگ را اعلام کرد. تنها یک ماه طول کشید که ارتش هیتلر توانست کل لهستان را اشغال کند؛ اما سرانجام این جنگ در ۸ مه ۱۹۴۵ با سقوط برلین به دست سربازان ارتش سرخ شوروی و تسلیم بی‌قید و شرط آلمان پایان یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار