رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم مطرح کرد؛

بازآفرینی ۳۹ محله در قم

فتاحی زاده گفت: ۳۹ محله در قالب طرح بازآفرینی در طول پنج سال بهسازی می‌شود که بسیاری از آن‌ها مانند محور خانه تاریخی یزدان پناه و بازار قم دارای بعد تاریخی و فرهنگی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛ فهیمه فتاحی زاده رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: بازآفرینی هفت محله شامل امامزاده حمزه، باغ پنبه، میدان میر، خیابان انقلاب، شادقلی خان، شیخ آباد و عباس آباد در سال ۹۶ آغاز شد که بخش عمده آن‌ها انجام شد.

وی اضافه کرد: بازآفرینی ۶ محله شامل بازار، گذرخان، خیابان آذر، عشق علی، دروازه ری و شهرک فاطمیه در سال گذشته آغاز شده است و ادامه دارد.

وی ادامه داد: بازآفرینی محله‌های نوبهار، امامزاده ابراهیم (ع)، خاکفرج، بافت پیرامون حرم حضرت معصومه (س) و چهل اختران برای سال جاری در نظر گرفته شده و در حال حاضر برای این محله‌ها برنامه و طرح تعریف شده است.

فتاحی زاده گفت: بیشتر این محور‌ها که بعد فراملی دارد و از سوی گردشگران و زائران دارای بیشترین بازدید می‌باشد در طرح بازآفرینی، بهسازی و نوسازی شده است.

وی با اشاره به این که بافت پیرامون حرم حضرت معصومه (س) از طرح‌های کلیدی طرح بازآفرینی شهری است، اضافه کرد: تا افق ۱۴۰۰ مسیر گردشگری پیرامون این مکان مقدس نیز اجرایی و برای استفاده شهروندان و زائران مهیا می‌شود.

به گفته وی، درمانگاه امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن، درمانگاه ایثار و مدرسه شهید دفتری در منطقه قلعه کامکار از جمله طرح‌های بازآفرینی می‌باشد که اجرایی شد.

فتاحی زاده افزود: در حال حاضر درمانگاه امام علی نقی (ع) در منطقه شادقلی خان با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، مدرسه فاطمیه در شهرک فاطمیه با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت و مدرسه شیخ آباد در منطقه شیخ آباد با پیشرفت حدود ۶۵ درصد در حال تکمیل می‌باشد.

وی با بیان این که سهم اعتباری قم برای طرح‌های سال جاری حدود ۴۰۰ میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۰ درصد از این اعتبار معادل ۸۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و ۳۰ میلیارد ریال جذب شده است و توان جذب اعتبار بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال باقی مانده را نیز داریم.

وی در ادامه گفت: طرح بازآفرینی علاوه بر حفظ هویت تاریخی و محلی، سعی دارد با نگاه هویتی و اصالتی، نیاز‌های ساکنان محله‌ها را با ایجاد امکانات جدید و به روز برآورده نماید.

رئیس ستاد بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم با اشاره به این که بازآفرینی دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و عمرانی است، بیان کرد: اقدام‌هایی که در محله‌های بازآفرینی شده انجام شد، تاثیر‌های فرهنگی و اجتماعی داشته و بسیاری از ساکنان راغب شدند اقدام‌های زیباسازی و نوسازی در منازل و مغازه‌ها انجام دهند.

وی افزود: نوسازی بافت توسط ساکنان محله ها، حس تعلق، غرور و اعتماد به نفس از بودن و سکونت در محله‌ها برای افراد ایجاد می‌کند و آن‌ها را از جابه جایی به محله‌های دیگر منصرف می‌نماید.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در گذر باغ پنبه با استفاده از الگو‌های مرمت شهری، تلاش شد تا نماد‌های تاریخی این محله حفظ شود که این حرکت می‌تواند به عنوان الگوی موفق در دیگر محله‌های قم مورد استفاده قرار گیرد.

فتاحی زاده با بیان این که گذر باغ پنبه در نبض ترافیکی شهر واقع شده است، افزود: تلاش شد با حفظ زیرساخت ها، این گذر بازآفرینی شود که در حال حاضر طرح کاملا شکل گرفته و کار‌های جزیی در جداره ها، سردر‌ها و دیوار‌ها باقی مانده است که به زودی تکمیل می‌شود.

مساحت کل شهر قم ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان بیش از چهار هزار هکتار، بافت ناکارآمد شهری می‌باشد و حدود ۶۵ درصد جمعیت قم در آن ساکن هستند.

انتهای پیام /الف

۳۹ محله قم در برنامه بازآفرینی قرار دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.