توسعه فرهنگسرا و فضاهای تفریحی، ورزشی یک ضرورت است

اعضای شورای شهر قم در بازدید از مراکز فرهنگی شهرداری قم به‌ضرورت و نیاز توسعه فرهنگسرا‌ها در کنار توجه به مساجد اشاره و بر نبود هیچ رقابتی بین مساجد و فرهنگسرا‌ها تأکید کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛  اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر قم پیش از ظهر امروز در بازدیدی به بررسی مشکلات و ظرفیت‌های فرهنگسرا‌ها و دیگر اماکن فرهنگی سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم پرداختند.

در این بازدید عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش زر رئیس شورای استان قم، حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، مجتبی سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر و علیرضا احمدی نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر قم به همراه ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم حضور داشتند که فرهنگسرا‌های کوکب و خانواده و سالن ورزشی شهید شیرازی موردبررسی میدانی قرار گرفت.

رئیس شورای شهر قم در گفتگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به بازدید از خدمات فرهنگی شهرداری در سطح مناطق شهر قم اظهار داشت: ارائه خدمات فرهنگی نه با نگاه انتفاعی بلکه در راستای خدمات فرهنگی و اجتماعی به شهروندان در مناطق مختلف در حوزه ورزش، هنر، آموزش و ... مدنظر بوده و آنچه در دستور کار بوده هم برنامه وجود دارد و هم تنوع خدمات باقیمت پایین‌تر از بخش خصوصی است و این همان چیزی است که موردنظر شورا بوده و هست.

عبدالله جلالی با بیان در این بازدید، از استفاده بهینه و افزایش بهره‌وری و کارکرد فضا‌های فرهنگی شهرداری اطلاع یافته و از نزدیک با امکانات و ظرفیت توسعه این مراکز مشاهده شد تأکید کرد: معتقدیم در همه مناطق، ایجاد فرهنگسرا و فضا‌های تفریحی، ورزشی برای شهروندان یک ضرورت است و هرقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم ارزش دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم نیز در این بازدید گفت: برای تصمیم‌گیری درست، باید بازدید میدانی صورت گیرد و با توجه به اینکه امسال بودجه فرهنگی شهرداری قم دو برابر شده است، لازم بوده اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تحولات ایجادشده را از نزدیک ببیند.

حسن مالکی نژاد خاطرنشان کرد: امسال تمام برنامه‌های فرهنگی به‌صورت پروژه‌ای انجام می‌شود و این‌گونه تعریف‌شده است که در هرماه، چه‌کاری انجام می‌شود و لذا لازم بود فضا‌هایی که در آن‌ها کار فرهنگی انجام می‌شود از نزدیک مورد بازدید قرار گیرد تا در تصمیمات کمیسیون برنامه‌وبودجه و کمیسیون فرهنگی لحاظ شود و ظرفیت‌ها نیز موردبررسی میدانی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری روبه‌پیشرفت در زمینه فرهنگ‌سازی و امور فرهنگی شهر قم است، افزود: با توجه به نیازی که در هر منطقه وجود دارد باید با شناخت و رفع نیاز آسیب‌های فرهنگی مناطق قدم برداشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم از اشراف و تصمیم درست در نتیجه این بازدید‌ها یاد کرد و با تأکید بر اینکه هر منطقه از شهر به یک فرهنگسرا نیاز دارد، عنوان کرد: اگر هر منطقه یک فرهنگسرا داشته باشد که در اختیار سازمان فرهنگی باشد، با در اختیار گرفتن افراد متخصص بنا بر نیاز‌های هر منطقه، برای رفع آسیب‌ها، باید برنامه فرهنگی تدارک دید و کلاس‌های تخصصی لازم در هر منطقه برگزار شود.

مالکی نژاد تأکید کرد: هر منطقه اگر فرهنگسرا داشته باشد، قطعاً یک سری از خلأ‌های مناطق از نظر کارآفرینی و اشتغال پر خواهد شد، ضمن اینکه حضور در فضای سالم باعث می‌شود سطح فرهنگی جامعه از نظر رفتار ارتقا پیدا کند و در مسیر رشد فرهنگ شهروندی گام جدی برداشته شود.

مراکز فرهنگی شهرداری به بخش خصوصی واگذار نشود

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: طبق بازدیدی که انجام شد به نتیجه‌ای رسیدیم و آن اینکه مراکز فرهنگی شهرداری به بخش خصوصی واگذار نشود و شهرداری متولی این مراکز باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش زر ادامه داد: بخش خصوصی به دلیل منافع اقتصادی از نگهداری و استفاده بهینه از مراکز فرهنگی شهرداری غافل می‌شود. اما شهرداری خدمات بهتری می‌دهد و سرمایه هم حفظ می‌شود. ضمن اینکه مردم با هزینه کمتر و راحت‌تری از خدمات استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: خدماتی که در فرهنگسرا‌ها ارائه می‌شود رضایت‌بخش است. حضور و استقبال مردم و درآمد شهرداری بیشتر شده و این نشان‌دهنده فعالیت خوب سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری است.

اماکن و امکانات فعلی فرهنگی شهرداری در شأن قم نیست

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر قم نیز به انتقاد از وضعیت امکانات فرهنگی شهرداری قم پرداخت و اظهار داشت: آنچه بازدید شد در شأن شهر قم نیست و حداقل باید مکان‌های وسیع و با امکانات لازم برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، مذهبی که مایه آبروی شهر قم بوده فراهم گردد، چراکه قم الگوی فرهنگی شهر‌های دیگر است و این ظرفیت فعلی باعث تأسف است.

علیرضا احمدی تصریح کرد: اماکن فعلی فرهنگی شهرداری قم بسیار محدود و با امکانات کم است و جا داشته شهرداری حتماً در بودجه فرهنگی این موضوع را به‌درستی و خوبی ببیند که علاوه بر بودجه جاری و خدماتی سازمان، برای عمران و توسعه اماکن فرهنگی، ورزشی هم‌ردیف‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد تا اتفاقی که باید در شهر قم بیفتد، شاهد باشیم.

وی افزود: سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری قم، بیش از بودجه و امکاناتی که دارد، کار می‌کند و بااینکه این ساختمان‌ها درخور شهر قم نیست، اما خیلی بهینه و در موضوعات خودشان مورداستفاده قرارگرفته‌اند.

فرهنگسرا و مسجد رقیب یکدیگر نیستند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری را رو به رشد و بهبود دانست و گفت: ما هرچه بحث مراکز فرهنگی و فرهنگسرا‌ها را توسعه دهیم به اهداف فرهنگ شهروندی نزدیک‌تر می‌شویم، خیلی از مشکلات به دلیل فرهنگ ضعیف شهروندی است و یکی از اهداف شهرداری، فرهنگ‌سازی در سطح شهر است.

سید مجتبی سبحانی تأکید کرد: خیلی از مسائل را با توسعه فرهنگسرا‌ها می‌توان به نسل‌های دیگر منتقل کرد تا فرهنگ غنی شکل بگیرد، اما رویه کار شهرداری به ساخت‌وساز و عمران شهری رفته و از فرهنگ شهروندی عقب‌مانده است، هرچند سازمان فرهنگی شهرداری اخیراً در این مسیر حرکتی را شروع کرده، اما کار زیادی لازم است که باید مبانی خوبی برای آن گذاشته شود و یکی از این مبانی توسعه فرهنگسراهاست.

وی اضافه کرد: ما فضای فرهنگی خیلی کم داریم و سازمان در اقدام خوبی، مراکز شهرداری را از بخش خصوصی بازپس‌گیری کرده است، اما باید دقت شود که مسجد سنگر بوده و نباید تضعیف شود، با تقویت مساجد و ایجاد مراکز فرهنگی در سطح شهر باید این دو را مکمل یکدیگر قرار داد؛ چون هیچ رقابتی بین این دو وجود ندارد و اگر چنین احساسی به وجود بیاید، هردو ضعیف می‌شود.

انتهای پیام/الف

هر منطقه قم نیاز به یک فرهنگسرا دارد

برچسب ها: شورای شهر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.