برداشت از نخستین مزرعه کلزای استان کرمانشاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : برداشت از نخستین مزرعه کلزای استان امروز در روستای سیدسهراب قصرشیرین آغاز شد.

به گزارش    گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،افشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت محصولات زراعی در مناطق گرمسیر استان خبر داد و گفت : برداشت از نخستین مزرعه کلزای استان امروز در روستای سیدسهراب قصرشیرین آغاز شد.

وی با بیان اینکه در نواحی گرمسیری استان نیز خوشه‌های گندم کاملا زرد شده است، گفت : کشاورزان استان امسال در سطح ۳۸۵ هزار هکتار اقدام به کشت گندم کرده‌اند که ۹۰ هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، این استان را به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور توصیف کرد و افزود: کرمانشاه سال گذشته رتبه چهارم کشوری را در تولید گندم به خود اختصاص داد.

صفوی با بیان اینکه هم‌اکنون یک‌هزار و ۱۷۱ دستگاه کمباین و ۸۰ مرکز خرید گندم مهیای فصل درو شده‌اند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال کشاورزان کرمانشاهی ۸۰۰ هزار تن گندم از سه اقلیم گرمسیری، معتدل و سردسیر استان برداشت کنند که حدود ۶۰۰ هزار تن آن به صورت مازاد بر نیاز به مراکز خرید تحویل دهند.

این مقام مسؤول به آماده بودن ۱۹ مرکز خرید ویژه کلزا در استان اشاره کرد و افزود: تمامی شرایط برای دریافت محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان در استان فراهم شده و تمامی باسکول‌های مراکز خرید از سوی اداره‌کل استاندارد تایید شده است.

وی در خصوص نحوه پرداخت وجه و مطالبات کشاورزان، گفت: نام کشاورز با تحویل محصول به مراکز خرید در سامانه ثبت می‌شود و با تحویل اسامی به بانک‌های عامل، مطالبات پرداخت می‌شود، حدود یک هفته طول می‌کشد تا بهای محصول به حساب کشاورزان واریز شود.

به گفته صفوی، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم و ۷۵ هزار تن کلزای مازاد بر نیاز کشاورزان در کشور خریداری شده است.

وی در پایان حفظ محصول را بسیار مهم دانست و با اشاره به آلوده شدن مزارع گندم استان به بیماری «زنگ زرد گندم» به کشاورزان توصیه کرد حتما مزارع خود را با قارچ‌کش مناسب «تیلت» به میزان یک لیتر در هکتار سمپاشی کنند، چراکه ممکن است علائم مشخص نباشد، چون که اوایل آلودگی است .

 

 

انتهای پیام/د

برداشت از نخستین مزرعه کلزای استان امروز در روستای سیدسهراب قصرشیرین آغاز شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار