رونمایی از ۹ نسخه خطی نفیس و چاپ سنگی شاهنامه فردوسی در موزه آستان قدس

رییس سازمان اسناد آستان قدس رضوی گفت: شش نسخه خطی نفیس و مصور شاهنامه فردوسی و سه نسخه چاپ سنگی آن در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی رونمایی شد.

۹ نسخه خطی نفیس و چاپ سنگی شاهنامه فردوسی در موزه آستان قدس رونمایی شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام سید جلال حسینی رییس سازمان  اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این نسخ خطی و سنگی که با حضور شهردار مشهد برگزار شد، گفت: ۵۱ نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی در کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی محفوظ است که برخی از آن‌ها مصور طرح‌های مینیاتوری است.

وی افزود: آستان قدس رضوی به لحاظ برخورداری از تعداد نسخ خطی شاهنامه رتبه نخست را در کشور دارد.

رییس سازمان اسناد آستان قدس رضوی گفت: نخستین لقبی که به فردوسی بزرگ نسبت دادند حکیم است و حکمت فردوسی، حکمت توحیدی، اعتماد به خدا، توکل و مجاهدت در راه حق و منبعث از عمیق‌ترین آموزه‌های دینی و اسلامی ماست لذا آنچه تاکنون درباب معرفی شاهنامه انجام گرفته کافی نیست.

حجت الاسلام حسینی افزود:  باید شاهنامه به عنوان غنی‌ترین منبع هویتی ایرانیان در سطوح آموزش عالی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا این کتاب زمینه ساز هویت ایرانی و متن پرمحتوایی از حکمت دینی است.

وی تصریح کرد:  محققان و پژوهشگران ۱۵ کشور در مراسم امروز حضور دارند و حضور آنان تلاشی برای شناساندن وجود نسخه‌های نفیس از شاهنامه زیر پرچم حضرت رضا (ع) به دنیاست.
 

پیوند خجسته زبان فارسی با تشیع


محمد جعفر یاحقی استاد دانشگاه و فردوسی‌شناس برجسته خراسان نیز در این مراسم گفت: بهترین نسخ خطی و چاپ سنگی از قرآن و شاهنامه فردوسی در گنجینه آستان قدس رضوی وجود دارد،  و قرار گرفتن این دو کتاب در کنار هم پیوند خجسته‌ای است که در آن زبان فارسی با تشیع گره می‌خورد.

 یاحقی افزود: شاهنامه فردوسی تبلوری از پیوند تشیع و زبان فارسی است، فردوسی مسلمان بود و ایران اسلامی را در شاهنامه به تصویر کشید به طوری که تعالیم اسلامی در این کتاب حماسی تجلی یافته است.

وی تصریح کرد: نخستین متون مدون فارسی در ایران زمین مربوط به ترجمه‌های قرآن کریم است که نشان از قدمت پیوند بین زبان فارسی و دین اسلام دارد و همانطور که قرآن، سراسر هنر خداوندی است، شاهنامه به عنوان غنی‌ترین گنجینه زبان فارسی سراسر هنر و شگفتی است.
 
انتهای پیام//ف.غ
 
 
 
شاهنامه فردوسی تبلوری از پیوند تشیع و زبان فارسی است
برچسب ها: آستان قدس رضوی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.