جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری مطرح کرد؛

مدیران مدارس رهبر مدیریت آموزشی می‌شوند/ ضرورت سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران

حمیدی گفت: مدرسه محوری به تائید شایستگی مدیران مدارس نیاز دارد تا بتوانند به‌عنوان رهبران آموزشی در مدارس باشند.

مدیران مدارس باید رهبر مدیریت آموزشی شوند/ ضرورت سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیرانبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبرز حمیدی مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری با اشاره به‌ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی، اظهار کرد: از آنجایی‌ که آموزش، بهسازی مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توجه به بالندگی آن‌ها از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی به شمار می‌آید که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به بالا رفتن بهره‌وری و توسعه نیروی انسانی منجر می‌شود، ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس باهدف آموزش و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران عملیاتی، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری توجه همه‌جانبه به مجموعه شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مدیر مدرسه، به‌روزرسانی مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفت‌های علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکار‌های انگیزشی لازم برای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقه‌مند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه، مشارکت در ارتقا صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای، اصلاح فرآیند‌ها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ازجمله ویژگی‌های برنامه سنجش صلاحیت مدیران مدارس دانست.

وی افزود: این مهم، در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موردتوجه قرارگرفته و وزارت آموزش‌وپرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یکپارچه سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی شده است.

مدرسه محوری به تائید شایستگی مدیران مدارس نیاز دارد

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری بابیان اینکه در این برنامه قرار است هر یک از مدیران مدارس به رهبر مدیریت آموزشی تبدیل شوند، گفت: تفویض اختیار و مدرسه محوری نیاز به تائید شایستگی مدیران مدارس دارد تا آن‌ها بتوانند به‌عنوان رهبران آموزشی و تربیتی در مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: هر چند آیین‌نامه مدارس، سند تحول، شورا‌های مدارس و مشارکت اولیا در اختیار مدیر مدرسه قرار دارد، اما زمانی مدیر مدرسه می‌تواند به‌تنهایی برای اداره مدرسه تصمیم‌گیری کند که خود شایستگی‌های لازم را داشته باشد.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری تصریح کرد: برای اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران، ابتدا شایستگی‌ها تعریف و معیار‌های لازم مشخص شد که شایستگی‌ها شامل مجموعه‌ای از نگرش‌ها، دانش، باور‌ها و توانایی‌های یک مدیر است و به‌صورت رفتاری در نتایج عملکرد ممتاز یک زمینه شغلی مشخص می‌شود.

حمیدی ادامه داد: مدل شایستگی حرفه‌ای یک فرصت معتبر و قابل‌مشاهده و اندازه‌گیری است مبنی بر اینکه یک مدیر چه توانمندی‌ها و نگرش‌هایی باید داشته باشد که به‌صورت رفتاری، خروجی عملکرد مدیر را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه مدیران در ۲ بخش شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای موردسنجش قرار می‌گیرند، اظهار کرد: شایستگی‌های عمومی شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی، رغبت‌ها و باور‌های ارزشی و شایستگی حرفه‌ای شامل مجموعه معرفت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها است که برای این منظور اصولی همچون جامعیت، انگیزش و فرآیند‌ها تعیین‌شده است.

حمیدی اضافه کرد: نتیجه این توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری، تاکید بر استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی مدارس، ایجاد رقابت بین مدیران، ایجاد زمینه برای استانداردسازی مدیریت آموزشی و تضمین کیفیت مدارس خواهد بود.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری اظهار کرد: تمامی مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند و در پایان دوره به شرکت‌کنندگان گواهی صلاحیت و شایستگی مدیریت مدرسه ارائه می‌گردد.

وی توجه همه‌جانبه به مجموعه شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مدیر مدرسه، به‌روزرسانی مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفت‌های علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکار‌های انگیزشی لازم برای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقه‌مند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه و مشارکت در ارتقا صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای و اصلاح فرآیند‌ها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را از جمله ویژگی‌های این برنامه برشمرد.

حمیدی تاکید کرد: اجرای این برنامه توانمندسازی مدیران مدارس برای مداخله و بهسازی سازمان‌یافته فرآیند‌های اداره مدرسه در چارچوب الگوی مدرسه محوری و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران و انجام اصلاحات لازم را محقق خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
مدیران مدارس بر اساس رووووووابط شکل می گیرد وهیچ گونه سنجش وانتخابی صورت نمی گیرد
آخرین اخبار