مدیرعامل شرکت مپنا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازدهی نیروگاه‌های برق حرارتی پایین است

علی آبادی گفت:۸۰ هزار مگاوات نیروگاه برق حرارتی داریم که می توان با افزایش بهره برداری به ۵۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برسیم.

بازدهی نیروگاه های برق حرازتی پایین استعباس علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به دستاورد‌های حوزه صنعت نیروگاهی پس از انقلاب اظهار کرد: صنعت نیروگاهی پیش از انقلاب به طور ۱۰۰ درصد به خارج از کشور وابسته بود و تجهیزات و بهره برداری به کمک خارجی‌ها انجام می‌شد، اما با گذشت ۴۰ سال از انقلاب، با اطمینان و افتخار  یکی از کشور‌های سازنده، طراح، تامین کننده، پشتیبان و بهره بردار از این صنعت هستیم.

مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به خودکفایی در عرصه تولید تجهیزات صنعت برق تصریح کرد: امروز با تلاش متخصصان داخلی در تولید توربین‌های گازی، نیرو‌گاه های بخاری، سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر به خودکفایی رسیدیم و به جرئت می‌توان گفت در زمره بهترین تولیدکنندگان جهانی هستیم.


بیشتر بخوانید: ۲ مشکل اساسی که توسط رونق تولید ریشه‌کن خواهد شد


وی افزود: تمام تجهیزات از قبیل توربین ژنراتور تا سیم،کابل و سیستم کنترل که نیازمند ساخت نیروگاه است به دست متخصصان داخلی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به ظرفیت تولید برق پیش از انقلاب بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب ظرفیت تولید نیروگاه های برق در کشور ۷ هزار مگاوات بود که بر اساس گزارش توانیر در پیک مصرف تابستان ۵۸، ۳۸۰۰ مگاوات توان تولید داشتیم و در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از ۸۰ هزار مگاوات  است و ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه نیز در دست احداث است.

به گفته وی؛ با توجه به رشد مصرف برق، امسال، پیک مصرف از ۶۰ هزار مگاوات عبور خواهد کرد.

علی آبادی بیان کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی نیاز است کشور، خود را همگام با علم، به روز کند و به سمت افزایش بهره برداری و کاهش هزینه‌های تولید نیروگاه و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی برای تبدیل از یک سازنده نیروگاه برق به یک تولیدکننده زنجیره‌ای از کالا‌های بالا دستی تبدیل شود و با استفاده از ظرفیت‌هایی مثل آلومینیوم، مس، قولاد و زنجیره پایین دستی، نسبت به ایجاد شغل و  افزایش ارز آوری برای کشور اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه ایران در بین ۷ کشور تولیدکننده گاز فلر است، افزود: گاز فلر تولید یک درصد از گاز CO ۲ در جو را به خود اختصاص داده است که ساخت این توربین می‌تواند با مصرف این گاز سهم ایران در جلوگیری از تولید CO ۲ را افزایش دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های جامع وزارت نفت برای غلبه بر این مشکل گفت: با هماهنگی‌های که با وزارت نفت انجام خواهیم داد در تحقق این هدف گام‌های مؤثری برمی داریم.

مدیرعامل شرکت مپنا با بیان اینکه توربین MGT-۴۰ از همه آزمون‌های سخت  با موفقیت خارج شده است، ادامه داد: طراحی، ساخت و به نتیجه رسیدن این ماشین با تحقیق و توسعه به دست متخصصان داخلی انجام شده است.

علی آبادی با اشاره به سرمایه گذاری ۴۰ میلیون یورویی در ساخت این توربین گفت: راندمان این توربین ۳۳ درصد است و پرفروش‌ترین ماشین در جهان است.

وی افزود: این ماشین در شرایط کاری بسیار سخت آب و هوایی و با استفاده از سوخت نامرغوب نیز فعالیت خواهد کرد و هر یک درصد قابلیت اعتماد به عملکرد ماشین معادل ۲ درصد راندمان است.

علی آبادی با اشاره به فعالیت شرکت زیمنس در ایران بیان کرد: اکنون این شرکت در ایران فعالیت می‌کند وهمکاری سودمندی بین مپنا و زیمنس برقرار است. همچنین با شرکت GE نیز قراردادی برای تولید ماشینی خاص و فروش آن در جهان منعقد کرده ایم که این قرارداد تا زمان آماده شدن شرایط سیاسی متوقف است.

مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: بر اساس سخنان مقام معظم رهبری، برنامه جامع برای بررسی نقطه نظرات ایشان ایجاد کردیم و استراتژی در دست طراحی است، می‌توان با رویکرد درون زا و برون گرا با استفاده از پتانسیل‌های داخلی در جهت تامین نیاز‌های جامعه قدم برداریم و با توسعه صادرات حضور معنوی و مادی خود را توسعه دهیم.

وی با اشاره به نقش جوانان در رونق تولید بیان کرد: بحث توجه بیشتر به جوانان و استفاده حداکثری از آن‌ها مورد تاکیدی رهبری بوده است که بر این اساس سن ۱۷ هزار نیروی کار این شرکت کمتر از ۳۰ سال است.

مدیرعامل شرکت مپنا ادامه داد: در گام اول به دنبال افزایش ساخت نیروگاه بودیم، اما باید در گام دوم به سمت افزایش بهره وری نیروگاه حرکت کنیم و بهره وری همین نیروگاه‌های ساخته شده را با استفاده تکنولوژی افزایش دهیم.

وی با اشاره به بازدهی پایین نیروگاه‌های سوخت حرارتی در کشور بیان کرد: ۸۰ هزار مگاوات نیروگاه برق حرارتی داریم و کمتر از ۳۰۰ میلیارد کیلووات بهره برداری می‌کنیم که می‌توانیم با افزایش بهره برداری به ۵۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برسانیم.

علی آبادی افزود: بیشترین سرمایه سرزمین کشور به دلیل نبود انرژی برق بدون استفاده باقی مانده است و در صورت تامین آب مورد نیاز و آمایش سرزمین، منجر به اجرای گام دوم در کشور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی بیان کرد: خوداتکایی به معنی واقعی و بعد صادرات مورد توجه ایشان قرار گرفته است و پس از بازدید مپنا به صراحت بر خودکفایی تاکید داشتند که خوشبختانه اتفاق خوبی در این زمینه صورت گرفته و نزدیک به ۳ هزار مگاوات  نیروگاه برای کشور‌های همسایه احداث شده است.

انتهای پیام/

۳ هزار مگاوات نیروگاه برای کشور‌های همسایه احداث شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگه نيروگاهها رو جاهاي سردسير بزنن و آمونياك به آبش اضافه كنن كه نقطه جوشش ده بيس درجه كم بشه راندمانشون دو برابر ميشه
آخرین اخبار