اجرای مدل توانمندسازی روستایی در پترگان

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: مدل توانمندسازی روستایی در پترگان اجرا می شود.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، هنری  رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: با توجه به فعالیت‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستان‌های استان، این رسالت را در پترگان در ۵ بخش عمرانی، اشتغال، سلامت، فرهنگ و تعلیم و تربیت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه آبادانی پترگان یک کار همه جانبه با مدل توانمندسازی روستایی است که انجام می‌شود، ادامه داد: در راستای موضوع اشتغال ابتدا شبکه سازی مردم در حوزه رسته‌های شغلی این منطقه مورد نظر انجام دادیم.

هنری با اشاره به اینکه یکی از رسته‌های اصلی در روستا‌ها بحث دام است، افزود: بعد از اینکه شبیه سازی مردمی، آموزش و بازدید‌های میدانی از واحد‌های الگویی در استان صورت گرفت اقدام به رایزنی برای توسعه مشاغل موجود با دستگاه‌های مربوطه کردیم.

 رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در راستای رایزنی توانستیم تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرایی فرامین امام خمینی (ره) در بحث واردات دام و اعطای تسهیلات به این حوزه منعقد کنیم و در این راستا به صورت پایلوت ۵۰ نفر شتر وارد کردیم و مقرر شد با یک قیمت حداقلی در روستا‌های هدف قرارگاه توزیع شوند و تسهیلات آن را ستاد اجرایی فرامین امام خمینی (ره) پرداخت کند.

وی به موضوع واردات دام سبک اشاره کرد و گفت: در این راستا با توجه به مجوزی که از طریق استانداری در بحث واردات دام سبک دریافت کردیم در حال پیگیری هستیم تا دام مولد را با قیمت ۴۰ درصد از پایین‌تر از قیمت داخل کشور وارد کنیم تا در روستا‌های هدف قرارگاه توزیع شود.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به رسته‌های شغلی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های آبی که در منطقه پترگان وجود داشت با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی بحث یکپارچه سازی اراضی در روستای چشمه بید را دنبال کردیم که در حدود ۲۰ هکتار از این اراضی کشت انگور صورت گرفته است و سال آینده محصولات آن به بهره برداری خواهد رسید.

هنری با بیان اینکه آب‌های زیادی در منطقه تجنود خارج می‌شده است، افزود: از این آب‌ها در ۱۹ سال گذشته استفاده بهینه صورت نمی‌گرفت و با دستور استاندار خراسان جنوبی امسال مجوز استفاده از ۱۵ لیتر برای مردم صادر شده است و شاهد بحث کشت در این منطقه بعد از ۱۵ سال بودیم.

وی با اشاره به حوزه گیاهان دارویی گفت: با توجه به استعداد‌های مردم منطقه تجنود در زمینه گیاهان دارویی یک کارگاه عرق گیری ایجاد کردیم و همچنین کارگاه روغن گیری گیاه بنه برای اولین بار در روستای تجنود ایجاد شده و محصولات تولیدی به خارج از استان نیز صادر می‌کنند.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی در پایان به بحث گردشگری اشاره کرد و افزود: در راستای این موضوع تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت‌های مردمی در منطقه تجنود و کویر همت آباد استفاده کنیم تا بتوانیم منافع و عوایدی را برای مردم منطقه بیاوریم و بحث آموزش و مشاغل خدماتی در زمینه رونق گردشگری را در دستور کار داریم.

انتهای پیام / ط ا

 مدل توانمندسازی روستایی در پترگان اجرایی می شود

برچسب ها: بسیج ، اشتغال زایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار