باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خودنمایی گیاهان خوراکی در فصل بهار

گیاهان خوراکی خودرو در دامان طبیعت، ضمن خواص دارویی و تغییر آداب غذایی مردم به عنوان درآمدی فصلی در بهار خودنمایی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بهار که می‌شود طبیعت را هر طرف که بنگریم نظاره گر سرسبزی و طراوت می‌شویم، گیاهان دوباره سر از خاک بیرون می‌آورند و در این میان گونه‌هایی از آن‌ها علاوه بر زیبایی که به طبیعت بخشیده اند قابل برداشت بوده و برای مصرف خوراکی استفاده می‌شود.

خودنمایی گیاهان خوراکی در فصل بهار

با رویش این گیاهان در مناطق کوهستانی، مردم به ویژه روستاییان به دامن طبیعت رفته و برداشت این گیاهان را از دشت‌ها و کوهپایه‌های منطقه به منظور تأمین بخشی از نیاز‌های غذایی خانواده و درآمدی فصلی آغاز می‌کنند.

کنگر، موچه، موسیر، گل گاوزبان، بیلهر، بن سرخ، باریچه، آنقوزه، آوندول، شنگ،کرفس و تره کوهی از جمله گیاهان خوراکی با خواص دارویی هستند که با جمع آوری و فروش آن‌ها در سطح شهر منبع درآمد مناسبی در فصل بهار برای اغلب روستاییان به شمار می‌رود.

خودنمایی گیاهان خوراکی در فصل بهار

علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: مساحت عرصه‌های مرتعی این استان یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار و عرصه‌های جنگلی ۳۰۷ هزار هکتار است.

وی افزود: یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است که از این تعداد، ۴۰۰ گونه خاصیت دارویی دارد و ۳۵ گیاه بومی به صورت منحصر به فرد و خاص استان چهارمحال و بختیاری در جهان به ثبت رسیده است.

محمدی مقدم اضافه کرد: در طول سال و به خصوص در فصل بهار بیش از ۲۰ گونه گیاهی خوراکی قابل برداشت است که هر ساله بهره برداران در این مدت حداکثر تا سه هزار تن از این محصولات را به بازار‌های منطقه وارد می‌کنند.

خودنمایی گیاهان خوراکی در فصل بهار

عزت الله سلیمانی کارشناس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز برداشت گیاهان در این فصل را امری مهم بیان کرد و گفت: توجه به نحوه برداشت گیاهان، آن ها را از خطر نابودی و انقراض ذخایر گیاهی مراتع در استان حفظ می‌کند.

وی افزود: امسال گیاهان خوراکی برداشت شده از کوهستان و مراتع استان به علت وقوع بارش‌های مطلوب نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار است.

سلیمانی اضافه کرد: در حال حاضر، کرفس کوهی به دلیل خواص زیاد دارویی به عنوان گران قیمت‌ترین گیاه خوراکی در بازار استان با هر کیلوگرم دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

خودنمایی گیاهان خوراکی در فصل بهار


از طرفی تهیه و پخت غذا‌هایی محلی با آمدن گیاهان دارویی و خوراکی استان به بازار، رونق گرفته است، آش‌های محلی، ترشیجات و خورشت کنگر از جمله غذا‌هایی فصلی در این استان به شمار می‌رود.

تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی سبب شده این منطقه از دیرباز رویشگاه انواع گیاهان خورکی و کوهی باشد، اما بهره برداری‌های بی رویه از گیاهان، نگرانی‌ برای نابودی و انقراض این گونه‌های گیاهی را بیشتر کرده که می‌توان با بهره برداری درست از این نعمت الهی نقش مهمی در حفظ و نگهداری آن‌ها برای نسل آینده ایفا کرد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار